dochter 15mnd eet al weken slechter

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door spannendetijden, 31 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. spannendetijden

spannendetijden Fanatiek lid

9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    Goede morgen,

Ik weet niet zo goed waar ik advies kan vragen voor ons “probleem” en vandaar dat ik het hier als eerste voorleg. Wellicht adviseren jullie mij het probleem elders te bespreken maar dit is voor mij alvast stap 1. En hoop dat jullie mij/ons in de goede richting kunnen helpen.

Ons dochtertje is 15maanden en altijd al een lange dunnen meid geweest. (bij dr geboorte met 41weken 51cm en 3200gr) daar ze super actief is en verder gezond, is dit nooit een probleem geweest. (bij de 14mnd controle woog ze 9 kilo en ze is 79cm)

Nu is ze altijd een onwijs goeie eter geweest. ze dronk tot 11 a 12 maanden s' morgens een fles 260cc Nutrilon. 10uur fruit met sapje. tussen de middag 2 broodjes of 1 broodje en een fles nutrilon (180cc zeker) s' middag na dr slaapje een koekje ofzo en bij t warm eten een heel potje van 12+ of als ik vers geef een bordje vol met aardappeltjes groente en vlees. Gevolgd door een toetje (beetje magere yoghurt of danoontje ofzo). We eten altijd rond 18:00 en vervolgens ging er op 19:30 nog een fles van 220cc nutrilon met Brinta in!!!
    Je zou dus zeggen … niets te klagen.

Op het consultatie bureau vragen ze altijd netjes naar wat ze eet en als ze dan kijken naar haar lengte en gewicht in combi met wat ze eet…niets aan de hand! Keurig! Ze is gewoon heel actief en gezien mijn man een lange dunne vent is, zal zij naar vermoeden van het CB ook nooit een bolle tante worden.

Maar,….al enige tijd eet ons meisje naar mijn idee slecht! Bij de laatste controle hebben we dit aangegeven maar ze was goed gegroeid en we hoeven ons geen zorgen te maken. Ze is gezond en actief en doet het keurig. Maar ik maak we wel degelijk zorgen. Is het niet voor nu dan wel voor later of op lange termijn. Ze moet toch voldoende stoffen binnen krijgen?!?!

Op het moment eet ze s' morgens muesli van bambix. 100cc nutrilon maken we aan en daar gaat muesli doorheen. Dit vind ze lekker en gaat 8/10 x helemaal op. en daarbij drinkt ze nog 100cc sap of melk.
    Als ik haar een broodje geef neemt ze 3 hapjes en is het klaar. Maar na dr muesli wil ze wel nog stukje van papa’s of mama’s broodje.
    Om 10uur ongeveer eet ze met moeite een halve appel. Of een paar stukjes ananas. Aardbeitjes gaan er meestal wel in! en over de hele ochtend drinkt ze wel 1 pakje sap of 1 tuitbeker met limo. (we willen haar niet teveel drinken geven want zijn bang dat ze dan “vol”is van dr drinken en daarom niet wil eten. Wel krijgt ze genoeg vocht natuurlijk! Vooral met de warmte)
    12.00 halve fles nutrilon. (120cc?!) Of weer bordje muesli met 100cc nutrilon brood gaat er niet in. ja 2 a 3 stukjes. Vandaar dat we nutrilon geven “dan krijgt ze toch nog voedingstoffen binnen” maar vaak wil ze amper iets tussen de middag. En gaat ze zonder eten dr bedje in.
    Ze slaapt van half 1 tot 3/half4 en als ze wakker wordt krijgt ze vaak van mij nog een koekje of (kinder)cakeje. Dit is meestal geen probleem en gaat zo naar binnen. En als man en ik “grote mensen” koek eten, eet ze die ook nog op als het aan haar ligt.
    Maar dan het avond eten!! Dit is een ramp!!! Gebakken aardappeltjes (krieltjes) kan ze oneindig eten. Dit vind ze zalig. En broccoli …ze kan wel een hele op bij wijze van. Maar verder… ze eet 5 hapjes en thats it! voorheen kon ik dr helemaal gelukkig maken met patatjes of frikandel of vlees maar ook dit is geen “tricker” meer. Gister met huilen en gillen 7 hapjes gegeten (en dit zijn geen grote happen. Gewoon plastic kinderlepeltje waar je ook fruithapjes mee geeft) eerste 3 gingen zonder slag of stoot laatste 4 hebben we dr moeten vast houden. Uit eindelijk zijn we gestopt want ik wil gewoon niet op zo’n manier mijn dochter eten geven. maar t doet me zoooo’n verdriet. T meisje moet toch eten!?!?! Waarom wil ze dr warm eten toch niet?! En dr brood?! Hoe kan ze van een veelvraat naar een amper eter zijn gegaan en waarom?! Na t eten hebben we yoghurt met aardbeitjes gemaakt dit ging er makkelijk in! ze had wel 10 aardbeien op en flink wat yoghurt! En voor het slapen gaan drinkt ze tegenwoordig nog max. 60cc melk.

Moet ik me echt zorgen maken?!?! Of zit ze in een fase?!?! Krijgt ze haar stoffen wel binnen?! Er zijn overigens wel dagen dat ze WEL goed eet. Vorige week had ik van iglo een “wok” maaltijd gehaald met pene, kipfilet, boursin en spinazie dit vond ze heerlijk en at lekker met mij mee. Ik stond versteld en was zooo blij ze at zoals ze voorheen altijd at! En toen nog een toetje ook!

Wat we ook merken…stel ik geef haar broodje in dr handje en ga met dr wandelen in de buggy (hondjes uitlaten of boodschap doen),…dan is dr broodje op als we terug zijn.

Ik gaf ook dr tandjes de schuld. Ze heeft zeker 8 tanden/kiezen gekregen in maand tijd. maar weet niet of dit terecht is.

Ik weet t gewoon niet meer.
    Het is een heel lang verhaal geworden. Sorry daarvoor. Maar ik wil jullie een zo duidelijk mogelijk beeld geven van de situatie.

2. Nutricia

Nutricia Bekend lid

4 jun 2014
    537
    0
    0
    Hi!

Wat fijn dat je even contact opneemt en wat vervelend om te lezen dat je dochtertje niet zo goed meer eet dan dat je gewend bent van haar. Op deze leeftijd horen wij dit zeker meer terug! De welbekende peuterpuberteit. Eigenlijk komt (bijna) iedere peuter in deze fase terecht en gelukkig is dit vaak ook maar tijdelijk.

Belangrijk om hier niet teveel aandacht aan te geven. Blijf haar al het eten dat je gewend bent te geven aanbieden. Het fruit, het brood en de warme maaltijd, de melk. Als ze hier niets van wilt eten, bied haar dan liever niets vervangends aan. Soms helpt het als je haar betrekt bij het eten koken door haar kleine klusjes te laten doen in de keuken. Of mee laten helpen met boodschappen doen door haar te laten kiezen tussen 2 fruit- of groentesoorten bijvoorbeeld.

Houd voor iedere maaltijd zo'n 20 minuten aan. Daarna mag je het bordje weghalen en bied haar alleen nog wat te drinken aan. Houd het verder rustig en gezellig aan tafel en zorg voor zo min mogelijk afleiding. Fijn om dit vol te houden, vanzelf zul je zien dat ze toch weer lekker gaat eten en drinken.

Uiteindelijk zal ze er zelf voor zorgen dat ze genoeg nog eet / drinkt. Houd haar groei goed in de gaten bij het consultatiebureau en let er uiteraard ook op of ze voldoende plast.

Hou dit vol en vanzelf zul je zien dat ze weer zo lekker eet als dat je gewend bent. Heel veel succes!

Groetjes, Karin - Nutricia voor jou.

Deel Deze Pagina