Ik wil tijdens verlof proberen bv te geven, maar als het niet lukt wil ik niet weken gaan zeuren en proberen, het lukt of het lukt niet. Bij verschillende mensen in de familie lukt het niet en heb gezien wat voor stress het oplevert als het niet lukt en daar heb ik geen zin in. Maar als het wel lukt zou het fijn zijn. Na mijn verlof fles en bv, eerste voeding in de morgen en savonds voor het slapen bv en de rest fles, als ik nog voldoende heb uiteraard.
Ik heb alle kids tot nu borstvoeding gegeven, resp. 6 maanden, 13 maanden en 4 maanden... Ik was al zwanger van de derde toen ik de 2e nog voeding gaf. Ben daar toen meegestopt, maar omdat mijn lichaam geen tijd had om te herstellen had ik na 4 maanden bv bij de derde geen puf meer om verder te gaan.. Dit kindje wordt uiteraard ook weer borstvoeding, ondanks (ook bij mij) een borst vergroting.. dit is dus ook geen enkel probleem en staat het geven van borstvoeding totaal niet in de weg.. Ik krijg het idee als ik deze topic lees dat er een hoop misvattingen zijn over borstvoeding.. Het is nl. zo dat je met borstvoeding zog. 'regeldagen' hebt.. deze zijn bij ong. 10-15 dagen, 5-6 weken, 12-14 weken, 6 maanden enz. Dan lijkt het net of je geen voeding meer hebt; Niets is minder waar, je moet dan gewoon vaker aanleggen, dan komt er ook weer meer productie (klinkt wel stom maar het is nou eenmaal zo..) Borstvoeding werkt dan ook het beste als je het geeft op verzoek, dus niet met een strak schema.. en van belang is dat je je kindje de hele borst laat leeg drinken.. de meeste voedingstoffen zitten achter aan in de melk. Het is tevens een misvatting dat borstvoeding te vergelijken is met flesvoeding. Natuurlijk zitten in flesvoeding voedingstoffen, maar tot op heden hebben ze misschien 1/3 van de vergelijkbare stoffen die in moedermelk zitten. Bovendien bevat colostrum, dus de eerste melk die jouw kindje krijgt, een tranfer factor; dit is een stof die ervoor zorgt dat jouw immuumsysteem wordt gekopieerd naar jouw kindje toe... geen flesvoeding die dat kan, is nl. heel specifiek en persoonsgebonden. Bovendien is je kind veel langer beschermt tegen allerei infecties en bacterien zolang het bv. krijgt, bovendien bouwt het veel sneller een evenwichtig imuumsysteem op.., het is altijd bij de hand, altijd op de goede temperatuur, altijd afgestemd op de behoefte van je kindje, en het is volledig gratis...en zo zijn er nog tig ander voordelen die borstvoeding heeft op flesvoeding.. Het is inderdaad een misvatting dat bv allemaal rozegeur en maneschijn is, het kan flink gevoelig zijn in het begin.. maar dat trekt weg.. na verloop van tijd.. Een ander voordeel van borstvoeding is, en dat moet je zeker niet uitvlakken; borstvoeding smaakt altijd anders! Het smaakt naar wat jij hebt gegeten en dit betekent dus ook voor je kindje dat hij/zij al vroeg bekent wordt met verschillende smaken.. in tegenstelling tot flesvoeding wat altijd hetzelfde smaakt (jij eet toch ook niet iedere dag het zelfde gerecht..?lol)Je kindje was al verschillende smaken gewend in de baarmoeder vanwege het vruchtwater wat het zelfde effect had tijdens je zwangerschap... Dus neem het nog even ter overweging mocht je dr nog niet uit zijn, of om wat voor reden dan ook niet achter borstvoeding kan staan... De nadelen wegen echt bij lange na niet op tegen de voordelen, dat is een ding wat zeker is.. Dus veel succes, ik ga iig bv geven en ik weet zeker dat het ook nu weer goed gaat... het is niet een kwestie van 'proberen' maar een kwestie van weten... Weten dat jouw lichaam daar (o.a.) voor is gemaakt en weten dat jouw lichaam zich perfect aanpast aan de behoeftes van jouw kindje.. 'Proberen' leidt helaas maar al te vaak (ook in andere situaties buiten bv, zwangerschap of kids) tot falen... Laat je goed voorlichten en zorg ervoor dat je kindje goed hapt, daar zijn technieken voor die iedereen kan leren... want dat maakt vaak het verschil tussen glorie en teleurstelling... bovendien krijg je extra kraamzorg uren als je bv geeft (ook niet verkeerd toch?) Anyway, succes met een verstandige keuze... En mocht je toch voor flesvoeding gaan, probeer iig de eerste 15 dagen bv te geven; onbetaalbaar! Hartelijke groet, Hilde
ik ga voor de fles kiezen... Ik ben gewoon helemaal niet de persoon erna, om zoveel tijd en gedult te steken in de borstvoeding...noem het maar egoistisch, maar dat gehannes is echt niets voor mij... Ik heb gezien met neefjes hoe simpel en gemakklijk het gaat met de fles, geen gehannes met kolven, of manlief die weinig aan de buurt komt voeding geven... Dus voor mij de fles 8)
ik kan door een borstverkleining geen borstvoeding geven dus ik ga voor flesvoeding. ook leuker voor papa
@Missmac: leuk, zo'n promotieverhaal voor borstvoeding. En fijn dat het bij jou zo goed loopt. Maar dat is niet in iedere situatie zo. Ik had de keuze: of mijn baby laten verhongeren of fv. Dan is de keuze snel gemaakt. En ook met fv kunnen kinderen prima gezond groot worden.
Als het lukt, wil ik graag borstvoeding gaan geven. Maarja, dat moet je natuurlijk maar afwachten : En anders moet het maar gewoon anders.