Wel of niet verhuizen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Bloem2310, 22 nov 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Hoi allemaal,

Ik zit met een dilemma waar ik zelf niet echt uit kom en hoop dat jullie misschien mee kunnen denken.

Twee jaar geleden heb ik een appartement gehuurd (particulier) in een klein dorpje. Het ging om een contract van twee jaar met grote kans op verlenging. Daar hebben we ons leven opgebouwd, leuke kennissen gemaakt, dochter gaat daar naar school en we voelden ons er erg thuis. Helaas hoorde ik een half jaar geleden dat het contract toch niet verlengd zou worden. Ik ben direct op zoek gegaan naar een nieuwe woning maar ivm de krapte op de woningmarkt is dit niet haalbaar.
    Mijn moeder woonde een dorp verderop (zo'n 10 km afstand) en omdat zij een andere woning kreeg heb ik besloten haar woning over te nemen. We wonen er nu een maand maar ik ben er zo ongelukkig! Het liefst zou ik reageren op woningen via de woningbouw (niet extreem lange wachtlijst) en terug gaan naar ons oude dorp maar ik vind het vooral voor mijn dochter belangrijk dat zij gelukkig is. Ik heb voor mezelf de voor- en nadelen op een rijtje gezet:

Voordelen:
    - Het huis van mijn moeder is bekend voor mijn dochter
    - Hier kunnen we voor langere tijd blijven wonen
    - Dochter is in haar leven veel verhuisd dus dit zou een goede vaste plek voor haar kunnen zijn

Nadelen:
    - Er is veel reistijd van en naar school. Ik heb geen auto dus maak gebruik van de buurtbus, waar veel wachttijd bij komt kijken
    - Spelen met vriendjes is moeilijk te regelen, kan niet zomaar even spontaan.
    - Het dorp is ontzettend conservatief (wat helemaal niet bij mij past) Daardoor worden wij door buurtbewoners ook niet echt geaccepteerd en sommige kinderen mogen zelfs niet met mijn dochter spelen.

Wat zouden jullie in mijn situatie doen? Nogmaals, mijn dochter komt op de eerste plek en ik wil daar best een stukje geluk van mijn kant voor opzij zetten.

2. lynole

lynole Fanatiek lid

22 nov 2014
    1.433
    587
    113
    Vrouw
    Ik zou terug gaan naar het andere dorp.
    Je dochter haar leven speelt daar grotendeels af en dat zal alleen maar groter worden naarmate ze ouder wordt

Gewooniemand, Syane, Huismuisie en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Inge1984

Inge1984 Fanatiek lid

10 sep 2015
    1.800
    1.618
    113
    Als ik het zo lees heeft terug verhuizen alleen maar voordelen voor jullie beide. Alleen al het buitengesloten worden en het niet makkelijk kunnen afspreken zou voor mij absoluut een reden zijn om te verhuizen.

Syane, Vero0504 en Bloem2310 vinden dit leuk.
  4. Stier86

Stier86 Niet meer actief

Wat een lastige situatie voor je. Zo kijkend naar je voors en tegens zou ik zeggen; terug verhuizen naar je eerdere woonplaats. Met name omdat de nadelen niet alleen op jou van toepassing zijn maar ook op je dochter. Ik snap dat fijn dat is dat je dochter het huis kent. Maar kinderen die niet met haar mogen spelen…. Bizar! Ik denk dat dat meer impact op haar heeft dan teruggaan naar jullie vertrouwde dorp, zij het in een nieuw huis.
    Wij wonen sinds 3 jaar in een hele fijne wijk en toen we hierheen verhuisden merkte ik pas hoe naar ik de wijk vond waar we eerst woonden. Ik voelde me daar totaal niet op mijn plek of welkom. Al was het huis een hele fijne woning, zo blij dat we overstap hebben gemaakt destijds.
    Veel succes met je keuze!

Bloem2310 vindt dit leuk.
  5. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Ik neig inderdaad ook heel erg naar verhuizen maar wil vooral teveel stress voor mijn dochter vermijden. Ivm pech hebben we al heel wat keren moeten verhuizen en ik wil haar ook zo graag stabiliteit geven...

6. Stier86

Stier86 Niet meer actief

Maar je hebt toch ook niet zomaar een nieuw huis? Dus je hebt genoeg tijd om haar er op voorbereiden. En uitleggen waarom jullie terug gaan, op deze leeftijd snappen ze meer dan je denkt. Misschien proberen na te gaan welke elementen haar stress geven en dat proberen anders te doen of te ondervangen.
    En je zegt te kunnen reageren op woningen van de woningbouw. Ik neem aan dat je daar gewoon voor onbepaalde tijd kunt gaan wonen toch?

Zeebra, femkes, Syane en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Achterkantvandemaan

31 dec 2020
    7.876
    8.040
    113
    Ik zeg ook verhuizen!

8. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Oh dat is simpel: Verhuizen!

Het huis is dan wel bekend voor je dochter, maar ze is meer bekend met het andere dorp. Daar is jullie leven. Een huis is maar een huis. Het gaat haar meer om dr school en vriendinnetjes. Als dat niet veranderd (en eigenlijk maar beter wordt) dan is er weinig drama. Kwestie van een hele leuke kamer beloven en haar de grootste slaapkamer geven (jij slaapt er maar en kinderen spelen op de kamer)

9. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ter aanvulling: ik ben echt tig keer verhuisd als kind en als volwassenen. (Als ik van kind tot nu, mee rekent, past mijn adreshistorie nog niet eens op 5 blaadjes)

Ook de oudste moest vanwege de scheiding in 1,5 jaar 5x verhuizen. De stabiele factor was de school (en oma) en heel eerlijk. Ze vond het geen probleem.

10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.943
    14.994
    113
    Terugverhuizen, je hebt nu een stekkie waar je kan blijven en van daaruit zoek je een geschikte woning waar je geen tijdelijk contract hebt.

femkes en Bloem2310 vinden dit leuk.
  11. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Verhuizen!
    Het niet geaccepteerd worden zou mij al over de streep trekken.
    Je hebt niet binnen een week een huisje dus zou je dochter gewoon goed voorbereiden.

Zeebra en Bloem2310 vinden dit leuk.
  12. hummeltje5

hummeltje5 VIP lid

28 dec 2014
    22.501
    13.793
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    100% dit.

Nog een keer verhuizen zou dan ook niet uit moeten maken zou ik denken.
    En al helemaal niet als jullie er vooral mentaal op vooruit gaan.
    Dat jij en je kind lekker in jullie vel zitten in jullie eigen woning is zó veel waard!

Celika en Bloem2310 vinden dit leuk.
  13. Shay25

Shay25 Fanatiek lid

16 okt 2018
    2.811
    2.501
    113
    Vrouw
    Je kind is 5 jaar, je kan prima met haar praten dat je het fijn vindt om in oma's woning te wonen maar dat het andere dorp gewoon fijner was. Ik denk dat je het niet groter moet maken dan het is.
    Thuis is geen huis, thuis ben jij.

femkes, Do1981, ellalovescoffee en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.224
    28.192
    113
    Verhuizen!

Ik begrijp je zorgen mbt je dochter maar ze blijft op dezelfde school en bij haar vriendjes, op een plek waar ze geaccepteerd zal worden.

GossipGirlxoxo, femkes en Bloem2310 vinden dit leuk.
  15. Wasabi

Wasabi Fanatiek lid

28 jan 2017
    1.274
    687
    113
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ik zou ook geen enkele twijfel(s) hebben om direct te verhuizen in jouw geval. Wat vreselijk als kinderen niet met je dochter mogen spelen, jakkes!

Speelt het misschien ook dat je nu het huis van je moeder dan moet achterlaten? Voel je je daar schuldig over of maakt dat helemaal niets uit?

Kun je geen woningruil doen of betreft het koop?

16. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

10 aug 2016
    10.458
    11.973
    113
    Vrouw
    Noord Brabant
    Verhuizen maar wacht op een woning die echt aansluit bij jullie behoefte. Hopelijk kan ze dan daar opgroeien. Ze is nog jong, dus dit komt vast goed :)

Zeebra en femkes vinden dit leuk.
  17. dreumesje

dreumesje VIP lid

7 jan 2014
    7.561
    1.863
    113
    Vrouw
    Ik zou idd verhuizen!

18. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Verhuizen! Ik hoop dat je snel iets leuks vindt!

19. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.018
    5.227
    113
    Ik zou ook verhuizen. Ben je een alleenstaande ouder dat je niet geaccepteerd wordt? En wellicht een dorp waar veel religieuze mensen wonen?

Dan zou ik zeker snel vertrekken. Je wilt toch niet dat je kind moet opgroeien in een omgeving waar men dit soort ouderwetse en schadelijke ideeën hebben? Als ze jullie al niet accepteren. Wat voor schadelijke ideeën hebben ze dan nog meer?

Bloem2310, Huismuisie en Jessi79 vinden dit leuk.
  20. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Een verhuizing op zich is natuurlijk altijd wel een gedoe, maar tegelijkertijd is dat ook maar een korte periode. De echte stress voor een kind is de nieuwe omgeving, nieuwe school, nieuwe sprotclub enz. Juist die dingen spelen in jullie geval niet, je kind krijgt een nieuw huis, dat is heel even wennen, maar juist de andere zekerheden blijven hetzelfde. Wij zijn recent 300meter verhuisd naar een veel groter huis en mijn kinderen (en ik ook wel) hebben echt wel verdriet gehad van weggaan bij een vertrouwde plek, maar omdat school en vriendjes gewoon nog steeds om de hoek zijn, was het verder nauwelijks een verhuizing. Dus daar is voor een kind niks onzekers aan en zorgt niet voor een instabiele situatie.

Dus ik zou zoeken naar een prettig huis in het oude dorp. Een plek die je echt jullie eigen kan maken en dan verhuizen. Daar krijgt je dochter niks van, sterker nog, ik denk dat het haar juist veel vrijheid geeft en dat is ontzettend belangrijk voor een kind dat opgroeit.

Bloem2310 en Syane vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina