Als ik gedeeltelijk in de ziektewet zou gaan hoe zit het dan met verlof?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Annelin, 21 okt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Annelin

Annelin Actief lid

23 aug 2011
    245
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik werk in de zorg en draai naast late en vroege diensten ook slaapdiensten, deze vallen me best zwaar al een poosje. Ik kijk het nog even aan maar moet anders misschien besluiten om ermee te stoppen. Ze omzetten naar late of vroege diensten vind ik ook niet haalbaar omdat ik dan veel achtereen moet werken. Wel zou ik graag 4 weken van te voren met verlof willen gaan maar hoe zit dat eigenlijk wanneer ik bijv. gedeeltelijk zal worden ziekgemeld?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hiervoor hoef jij je nie ziek te melden. Je bent zwanger en dus moeten ze jou gewoon dagdiensten geven als je hierom vraagt. (Staat echt in de arbowet, laat je dus door je werkgever niks anders wijsmaken, ze zijn die verplicht!)

Als jij je wel (volledig of deels) laat ziekmelden, ga je verplicht 6 weken voor de uitgerekende datum met verlof in plaats van 4.

3. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.827
    19.159
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Aanvulling: Dit zijn Nederlandse regels, als je uit België komt, weet ik niet hoe het daar geregeld is.

Meer informatie: Arbo-advies.nl - Zwangerschap

4. Annelin

Annelin Actief lid

23 aug 2011
    245
    0
    0
    Zuid Holland
    Roostertechnisch zal dat niet in alle gevallen gaan lukken en daar komt bij dat ik in verhouding bij het omzetten van de slaapdiensten naar vroege en late veel meer werk omdat ik de slaapuren dan niet heb. Zie dat zelf ook niet helemaal zitten. Mijn werkgever is heel begripvol. Ben nog een beetje terughoudend naar hun toe en wil liever nog niet naar de arbo omdat ze zo voorzichtig zijn!

5. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Roostertechnisch kunnen of niet, daar hoef jij je niet druk om te maken, hè? Ik snap wel dat je dat doet, maar je werkgever is verplicht om je diensten aan te passen als jij daar om vraagt.

Dat gezegd: Ik heb zelf mijn hele eerste zwangerschap alleen maar dagdiensten gewerkt (mijn werkgever dacht op dat gebied toevallig wel mee) maar dat was best pittig! 32 uur werken en dan 4 of 5 dagen om 7.00 beginnen, was best zwaar, dus van die kant snap ik je wel.

En aan de andere kant, als jij je geheel of gedeeltelijk ziek moet melden, moeten die uren ook opgevuld worden. Links om of rechtsom, maakt het dus niks uit. Je zegt dat je werkgever begripvol is, dan zou ik eens met ze gaan praten. Misschien kunnen ze je wel op een of andere manier helpen.

Edit: Idd, als je gedeeltelijk ziek gemeld bent, moet je 6 weken van te voren met verlof. Sterker nog, stel dat je in de periode 6 tot 4 weken van te voren thuis komt te zitten met een ontstoken teen of een griepje, gaat op dat moment je verlof in. In die periode hoeft het dus niet zwangerschapsgerelateerd te zijn, om je verlof in te laten gaan.

Deel Deze Pagina