Top! @boogiebril het schijnt af te hangen van het feit of de ruimte ook zelfstandig te verhuren is. Ik vind uiteraard van wel, maar of de bd daar ook zo over denkt...
Dat heeft wel gevolgen voor je hypotheekrente aftrek. Dus zeker even navragen/narekenen of het wel zo voordelig is.
Ja 25 is nog wel te doen maar wij hopen dat we volgend jaar een tweede kind mogen krijgen (als ik zwanger mag raken ) en dan kun je nog maar 3 kinderen onder de 4 jaar opvangen toch? Dan blijft er nog 15 euro over en vraag ik mij toch af of ik het de moeite waard vind. Ik denk er nog ff over na! Maar idd wel weer fijn dat je dan je eigen kinderen niet weg hoeft te brengen en toch iets kunt verdienen
€15 per uur x 8 uur = €120 per dag. Dat is ong €2600 per mnd. Als je 5 dagen opvang doet. Vakantie niet meegerekend. Reken dan je ong €1800 per mnd aan overhoudt. Waarschijnlijk meer rond de €2000. En dan ben je thuis, bij je kinderen. Zo verkeerd is dat niet.
Ja maximaal 6 kinderen totaal. Daar tellen die van jezelf in mee tot ze 10 jaar worden. Onder de 1 maximaal 2. Onder de 2 maximaal 4 (de andere 2 moeten dus ouder zijn) en onder de 4 maximaal 5 (moet dus minimaal 1 bso kind bij zitten) maakt overigens niet uit of dat die van jezelf is of een oppaskind.
@Treez, mijn man geeft maandelijks een vast bedrag aan kosten op in zijn administratie, mag niet te hoog zijn maar volgens mij iets van 60 euro of zo. Je kunt niet meer bij de belastingdienst aangeven als aftrekpost dat je een aparte werkruimte hebt tenzij deze een aparte ingang heet en keukenblok. Je mag echter wel in je bedrijfskosten een vast bedrag per maand opnemen als kosten in verwarming, water, licht en afschrijving meubilair.
Moet je aan je administrateur vragen. Het moet een bedrag zijn dat als 'redelijk' beschouwt kan worden. Dus afhankelijk van hoeveel oppervlakte en tijd jij je huis gebruikt als werkruimte t.o.v. leefruimte. Je kunt niet bijvoorbeeld je hele hypotheek opgeven omdat jij maar een klein gedeelte van je huis gebruikt. je verwarmt ook maar een klein gedeelte. Bij @tuc zal dat iets anders liggen omdat haar kosten heel erg toewijsbaar zijn aan haar beroep. Je gebruikt veel oppervlakte voor je beroep. Je gebruikt veel extra electriciteit, wasmiddel etc.
Is een broodfonds niet wat voor jou? Dan hoef je alleen een AOV af te sluiten voor na 2 jaar arbeidsongeschiktheid en dat is vaak veel goedkoper.
Mijn werkruimte heeft inderdaad een eigen ingang, keuken en sanitair. Vandaar dat ik dacht dat ik het als aparte werkruimte kon opgeven. Ik zal eens gaan berekenen wat het percentage is qua oppervlakte van de werkruimte tov onze totale woonoppervlakte. Jouw tip van een broodfonds ben ik echt heel erg blij mee! Ik ga dat uitzoeken. Voor dit soort vragen, zoals wat kan ik aftrekken en hoeveel, kan ik daarvoor terecht bij een boekhouder? Ik moet daar nog iemand voor zoeken, maar ik heb op dit moment een 'ik zie door de bomen het bos niet meer probleem' .
Je kunt een boekhouder nemen. Wij hebben een MKB administrateur. Die heeft een aantal pakketten die je af kunt nemen. Wij factureren zelf in zijn programma en hij doet de kwartaal omzetbelasting en de jaaraangiftes van de belastingdienst. Hij geeft ook advies v.w.b. het maken van kosten, wat daar het gunstigst voor is, welke uren je moet maken voor zelfstandigenaftrek etc. FF reclame maken, wij hebben een franchisenemer van Kubus, een landelijke organisatie.