Wat vraagjes

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door MamavanJordy, 1 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanJordy

MamavanJordy Fanatiek lid

14 aug 2006
    4.408
    0
    36
    Kraamverzorgende
    Helmond
    Hoi hoi,

Ik ben op 25 oktober 2009 bevallen van een meisje Evi. Het is mijn derde kindje. Oudste heeft 11 maanden bv gehad na de eerste 3 maanden wat getrubbeld te hebben en de middelste heeft 1 jaar en 10 dagen bv gehad na ook wat begin getrubbel.
    Nu geef ik ook weer bv maar mijn meisje verslikt zich steeds omdat het zo hard gaat denk ik. Heb ook ontzettend veel melk. Het is nu de 8ste dag en ik kolf al 120 a 140 cc per borst. Ze krijgt mijn borsten dus bij lange na niet leeg gedronken. Ik kolf dus af en toe ze goed leeg. Geef ook maar 1 kant per keer. Verschoon tussendoor en laat haar dan nogmaals aan de zelfde borst drinken. Ze is vaak ook al binnen 10 minuten klaar. Tijdens het voedingsmoment laat ze denk ik wel een keer of 10 de borst los als het niet meer is. Vanwege het verslikken en ook omdat ze gewoon even moet bijkomen. Drinkt dan ook niet effectief. Ze is dus heel onrustig ook aan de borst. Huilt tussendoor en ook na een voeding. Het lijkt haar niet lekker te zitten.
    Op dag 3 was ze in totaal 160 gram afgevallen (geboortegewicht 3150). Op dag 6 was ze weer 50 gram aangekomen en woog ze 3040, maar vanmorgen was ze ineens weer 90 gram afgevallen en weegt ze nu 2950 gram. We snappen er niks van.
    Ze plast goed (4 tot 6 plasluiers) en heeft bv ontlasting. Alleen bij de bv ontlasting lijkt er soms wat groen bij te zitten. Dus of misschien van de krampjes of teveel voormelk? Dit is wat ik gehoord heb wat het kan betekenen.
    Liggend voeden zodat ze tegen de zwaartekracht in moet drinken zie ik op zich niet echt zitten omdat ik ook nog 2 andere kids heb rondlopen en niet kan zeggen mama is even weg om te voeden, en ze mee naar boven te nemen is toch te druk.

Wat kan ik hieraan doen? En zijn er nog meer tips om haar beter en langer zonder los te laten te laten drinken?

Alvast bedankt.

Groetjes Bianca

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Bianca,

Allereerst gefeliciteerd met je dochter.

Als ik je verhaal zo lees ben je een ervaren borstvoedende moeder die nu met erg veel melk zit.

Over dit onderwerp is al veel geschreven en omdat ik zo weg moet wil ik je al vast wat linkjes geven zodat je veel dingen al zelf kunt nalezen (anders moet ik alles typen en dat kost weer veel tijd)

In die info kom je al veel tegen over het indammen van de melkproductie. Ook andere dingen waarover je schrijft komen daarin terug. De ongemakken van veel melk op je kindje (groene ontlasting, veel krampjes, onrustig drinken, slordig drinken (de melk komt er toch wel uit dus waarom moet je netjes happen?), etc)

De eerste melkstroom weg laten lopen kan bij jou geen kwaad denk ik. Ook kan je nog proberen meer rechtop te voeden. Ga zitten en houdt haar min of meer zittend voor je. Zij drinkt dan rechtop wat het makkelijker maakt om de lucht die meekomt weg te werken.

Lees meer over te veel melk (met praktische tips) in de folder over "Te veel melk" die je kan downloaden op de site van Vereniging Borstvoeding Natuurlijk onder informatie, folders, te veel melk.
    Op deze site vind je nog meer info:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Te veel melk
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Hyperlactatie tijdens de lactatieperiode

Ik kan me voorstellen dat het met nog 2 rondlopende kids niet haalbaar is om uitgebreid allerlei moeilijke houdingen uit te proberen.
    Zelf zat ik indertijd in een soortgelijke situatie en kon goed uit de voeten door een houding te kiezen die je gewoon zittend op de bank kan doen (dan is het handig als je al wat BV ervaring hebt.)
    Je legt gewoon aan en laat dan de billen zover mogelijk naar beneden zakken. Evt kan de rugby houding ook. Zet haar dan naast je neer (NIET zoals de mooi getoonde rugbyhouding met de buik tegen je zij en de beentjes naar je rug) maar een wat meer uitgezakte versie.

even kijken of ik dat via de mail kan beschrijven en probeer je voor te stellen. rechterborst, hoofd voor/net onder de tepel lijfje naar beneden en de billetjes naast jouw heupen (hangt wel een beetje af van hoe groot je bent) Zorg dat je haar ruggetje en onder haar billetjes wel goed steunt, hetzij met je arm hetzij met kussens. Ze zit dus als het ware naast je met haar gezicht naar jou toe. Als ze omhoog kijkt kijkt ze je recht aan. (Snap je hem nog???)

Zo drinkt ze al behoorlijk rechtop en kan de lucht die meekomt makkelijker naar buiten komen.

Eigenlijk maakt het niet veel uit hoe je aanlegt als de oren, de schouder en de heupen maar op 1 lijn liggen.

NOu, al met al toch een heel verhaal. Ik snap niet hoe anderen altijd zo kort kunnen antwoorden.......

Succes en als je nog vragen hebt dan lees ik het wel.

Ilse

Deel Deze Pagina