Opeens vechten tegen de borst

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door KleineD, 1 nov 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KleineD

KleineD Lid

3 sep 2009
    14
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hi Ilse,

als eerste even mijn complimenten. Je antwoorden zijn altijd zo duidelijk en vriendelijk. Heel leuk en informatief.
    Misschien heb jij een idee: ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Mijn dochter van 12 weken is sinds een dag of 5 heel erg aan het vechten tegen de borst. Ze heeft eigenlijk vanaf het begin af aan goed en veel gedronken en ook bij ons laatste cb-bezoek was ze mooi aangekomen, zelfs iets boven de curve. Ik snap er niks van. Vooral 's ochtends is het een drama, dit is al iets langer. Ze wordt alert en happy wakker tussen 7 en 8 en heeft er dan echt een lange nacht op zitten (ze slaapt tussen 19.30 en 20.00) waarna ze na een paar minuutjes al klaar is en met geen mogelijkheid weer aan de borst te krijgen is. Echt gillen en tegenstribbelen.Als ik haar met rust laat en lekker ga knuffelen/spelen voor een half uurtje is alles weer goed. Ze is alert en heel erg vrolijk. Als ze moe begint te worden gaat ze sabbelen op haar handjes en als ik de borst aanbiedt pakt ze deze zonder protest en valt ze aan de borst heerlijk in slaap tot ongeveer 9.30. Ik biedt de borst dan even aan, gewoon omdat ik vind dat ze niet genoeg gedronken heeft en de stuwing erg pijn doet maar meestal stribbelt ze heel erg tegen. Soms drinkt ze rond 11 nog iets en dan ga ik maar wandelen en valt ze in de wagen in slaap.
    's middags gaat het iets beter, maar dit verschilt ook per dag. Ik blijf aanbieden.. Haar laatste voeding krijgt ze zoals gezegd om 20.00, en ook dit is sinds 2 dagen een gevecht. Ze zet zich af en gilt het uit waarna ze uiteindelijk wel toegeeft en drinkt.
    Ik heb volgens mij wel heel veel melk. Dit had ik meteen na de bevalling al. Het spuit er echt uit, helemaal als ik de toeschietreflex voel. Ze verslikt zich vaak en laat heel veel windjes. Soms denk ik dus dat het lucht is. Ik heb vanmorgen de gestuwde borst even gekolfd om de spanning eraf te halen, maar echt veel verschil maakte het qua weigeren niet. Ze wordt wel extra boos als ze eenmaal drinkt en zich verslikt.
    Ik ben zo bang dat ze misschien ergens pijn heeft. Ik heb al verschillende houdingen geprobeerd maar dit maakt geen enkel verschil. Ook heb ik bij de huisarts geweest om te kijken of we misschien spruw hebben. Ook niet. Als ze niet wil, wil ze niet maar als ze eenmaal ligt drinkt ze gewoon. En soms stribbelt ze weer niet tegen. Ik ben echt een beetje wanhopig en onzeker. Elke luier die ik verschoon (ik verschoon veel want ze poept dus veel, soms groen!) heeft plas, soms weinig, soms meer. En zoals ik zei:ze oogt erg alert en is een dikkiedik qua formaat. Ik wil alleen erg graag dat dit zo blijft.
    Heb jij een idee wat dit kan betekenen? Bedankt voor je tijd!

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Allereerst bedankt voor je complimenten!
    Als ik je verhaal zo lees dan kunnen er naar mijn idee verschillende dingen meespelen.

Allereerst kan het zijn dat ze na een lange nacht slapen (en volle borsten bij jou) bij jouw gaat drinken en dan al heel snel vol is. Je schrijft zelf al dat de TSR soms erg hard is. Meestal is dat nog erger wanneer de borsten erg vol zijn (wat na de nacht vaak zo is).

In heel korte tijd haar maagje vol. (met melk en wellicht lucht)
    Maar borstvoeding is meer. Het is bij jou zijn, stillen van de zuigbehoeftje, warmte etc.

Als je als kleine meid net bent volgestort en je wilt nog wle zuigen dan heb je ene probleem. Ga je weer aan de borst, dan krijg je nog meer melk!!!!! en dat wilde je niet. Na verloop van tijd kan er wel weer wat bij en de melkstroom is dan ook wat minder, dat verklaart wel waarom ze na een half uurtje wel lekker aan de borst in slaap valt.

Sommige kindjes associƫren het drinken met de harde TSR. Ze gaan dan overstrekken en weigeren.
    Soms helpt het om tegendruk te bieden. Duw haar als het ware weer terug in die gebogen foetus houding. Soms is dat net genoeg om weer rust in het lijfje te krijgen.

De eerste melkstroom weg laten lopen kan bij jou geen kwaad denk ik. Ook kan je nog proberen meer rechtop te voeden. Ga zitten en houdt haar min of meer zittend voor je. Zij drinkt dan rechtop wat het makkelijker maakt om de lucht die meekomt weg te werken.

Lees meer over te veel melk (met praktische tips) in de folder over "Te veel melk" die je kan downloaden op de site van Vereniging Borstvoeding Natuurlijk onder informatie, folders, te veel melk.
    Op deze site vind je nog meer info:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Te veel melk
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Hyperlactatie tijdens de lactatieperiode

Soms is het weigeren een gevolg van iets heel anders. Bijvoorbeeld het krijgen van tandjes. In de link zie je verschillende mogelijkheden die kunnen leiden tot een zuigelingen staking.
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Zuigelingenstaking, een overzicht

Voor zover genoeg info om mee aan de slag te kunnen.

Succes en als je nog vragen hebt dan lees ik het wel.

Ilse

Deel Deze Pagina