Wat vraagjes

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mowtom, 29 sep 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Hai,

ik heb wat korte vraagjes over de borstvoeding;
    * Mijn zoontje is nu bijna 5 weken, vanaf wanneer geef je hem weer twee borsten? Na 3 dagen werd mij gezegd dat ik zo'n goede voeding had dat ik wel over kon gaan op 1 borst. Maar nu wordt hij toch ouder dus dan zou hij toch meer moeten drinken misschien? Ik vroeg dit bij mijn eerste bezoek aan het bureau maar kreeg niet echt duidelijk antwoord en het werd een beetje aan mij gelaten.
    * Tijdens de zwangerschap mocht je geen kaas van rauwe melk (ongepasteuriseerd) eten, mag dat wel tijdens de borstvoeding?
    * Hoe weet ik dat mijn borst leeg is? Ik voel wel dat ie slapper is, maar mijn zoontje drinkt er vlot nog melk uit, dus hoe zie ik dat ie leeg is?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
    Groetjes mowtom

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Hier even wat antwoorden:

Als je denkt dat je kindje 2 borsten wil dan geef je hem 2 wil je kindje 1 borst dan geef je er 1. Maakt nu uit hoe oud ze zijn. Gewoon geven/aanbieden waar je kindje behoefte aan heeft.

Je mag alles weer eten nu je bv geeft. Sommigen passen een beetje op met bepaalde dingen (chocola, sinasappelsap, bonen, pittig eten) omdat ze denken dat hun kindje daar krampen van krijgt. Je hoeft er niet om te denken. Heb je het vermoeden dat je kindje al niet over bepaalde dingen kan die jij eet dan kun je het alsnog even een poosje laten staan.
    Waar je wel mee moet oppassen is alcohol. Je mag 3 uur niet voeden na het nuttigen van 1 glas alcohol. Roken is ook niet aan te bevelen bij bv geven.

Borsten worden nooit helemaal leeg. Je borsten maken n.m. gelijk nieuwe melk aan. Je kindje laat vanzelf los als hij genoeg heeft. Evt. kun je dan nog de andere borst aanbieden en kijken of hij die ook nog wil.

3. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    In principe kun je het beste bij elke voeding 2 borsten aanbieden. De eerste laat je echt helemaal uitdrinken, dus echt wachten tot je kind zelf loslaat of begint te sabbelen. Dan laat je je kind even boeren en dan bied je de tweede borst als toetje aan. Die laatste borst is dan bij de volgende voeding de eerste borst.

Je kindje is heel slim, hij weet precies wanneer hij genoeg gedronken heeft en dat laat hij je vanzelf weten. En hij weet ook precies wanneer hij weer drinken wil. Dat laat hij je ook weten.

Dat is bij borstvoeding totaal geen probleem.
    Verder kun je ook alles eten aan pittige gerechten die je tijdens de zwangerschap ook at. Via het vruchtwater kent je kind de smaak daar al van.
    Zolang je borstvoeding geeft is je borst nooit echt leeg. Want zodra je kind begint te drinken of je kolf begint te pompen beginnen de melkklieren weer melk aan te maken. De meeste melk maken je borsten tijdens de eerste anderhalf uur na een voeding. Als je borst wat slapper aanvoelt dan is ie in elk geval wel leger.
    Binnenkort zullen je borsten so wie so slapper gaan aanvoelen en niet meer de hele dag zo gespannen zijn. Je nadert nu de periode waarin je borsten zich volledig aan de vraag van je kind hebben aangepast, waardoor stuwing niet meer nodig is. Denk dan niet dat je niet genoeg melk meer hebt! Je borsten doen het juist heel goed. Als je kind meer nodig heeft, dan krijg je gewoon een regeldag en dan is het zo weer op niveau.

4. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Zodra je kindje de borst loslaat, weer vastpakt en daarna weer loslaat en daarna begint te huilen, dan is het niet meer voldaan genoeg. Dan biedt je gewoon de andere nog eens aan. dat merk je gauw genoeg. Ik weet niet meer precies wanneer ik overging op twee borsten, maar ik doe nu 10 min ene en dan 10 min andere borst. (na 10 minuten krijgt hij niet meer genoeg uit de ene borst)

over het eten en drinken
    tsja alcohol duurt 2 a 3 uur voordat een glas eruit is. dus je kan wel drinken maar spaar dan van te voren melk op om te geven en kolf na het drinken af en gooi dat weg.
    met eten moet je zelf een beetje testen wat wel en niet goed gaat. bij mijn zoon was knoflook niet handig ---> krampjes als gevolg.
    algemeen bekend is dat je moet oppassen met koolsoorten, bruine bonen, sinasappels(sap), chocolade en scherp eten. Er komen sporen van dat eten in je melk en je kindje kan daar last van krijgen door krampjes of andere dingen.

ik heb al die tijd gewoon chocolade gegeten maar sinasappelsap weer niet.

overigens heb ik tijdens mijn zwangerschap mezelf suf gegeten aan knoflook, dus het is niet perse zo dat als je het tijdens je zwnagerschap hebt gegeten dat het dan nu ook kan.

5. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    Deze vraag is dubbel, staat ook bij de lactatiekundige. Dus deze gaat op slot!

Deel Deze Pagina