Hey meiden, dit is mn eerste zwangerschap, en weet totaal niet wat ik moet verwachten aan cadeaus van mensen die op kraamvisite komen... Ben er een beetje bang voor dat we eindeloos veel kleertjes krijgen in maatjes waar de kleine zo uit is, of dubbele dingen... Geen idee of je ook echt om dingen kunt vragen, mijn schoonzus zei namelijk dat je op www.lijstje.nl een lijst kunt maken van dingen die je wilt, en dat kunnen mensen dan afvinken zodat anderen zien dat dat item al door iemand gekocht gaat worden. Maar ik heb er zelf een beetje moeite mee om echt specifieke dingen te vragen. Anderzijds zit ik ook niet op de zoveelste knuffel te wachten, heb ik dankzij de blije doos enzo ook al wel een aantal van in huis. De meeste handige en praktische dingen koop ik zelf al, want die wil ik gewoon in huis hebben voordat de kleine er is. Maarja, wat blijft er dan over om eventueel op zo'n lijstje te zetten?? Hoe hebben jullie dit gedaan?? Ik kan ook niks doen en maar zien wat ik krijg, hoe ga je dan om met dingen die je eigenlijk helemaal niet wilt voor je baby of kleertjes die echt te lelijk zijn?? En hoe weten mensen nou wat handig of leuk is om te geven? Ga zelf de komende tijd alles wat ik nog niet heb in huis halen. Zijn er dingen die ik dan bewust niet zou kunnen kopen, zodat iemand het misschien cadeau geeft?
De meeste mensen belden eerst wel even voor ze langskwamen en vaak vroegen ze dan of we nog iets speciaals wilden hebben. Bij de eerste had ik bijv. alleen maar kleertjes vanaf maat 56, maar hij was zo klein dat hij daarin zwom, dus toen heb ik juist nog kleertjes meet 50 gevraagd bijv. En verder iets over gegeven paarden enzo....... het gaat toch helemaal niet om het kado, maar om de belangstelling die ze in jullie spruit tonen? Kado is maar bijzaak, eigenlijk, vind ik en als je het niet leuk vindt, tja, dan leg je het maar apart of geef je het weer door aan een ander of zo.
Ik vroeg boekjes als mensen wilde weten wat we graag wilde hebben, altijd goed, en als ze niets vroegen dan vond ik het wel prima Kleertjes die ik niets vond deed ik gewoon niet aan, die regel heb ik nog steeds ().
ach ik ben nooit zo van de wensenlijstjes. het gaat om dat mensen je kindje komen kijken, en als ze dan wat mee nemen, hardstikke leuk. en helemaal omdat ze het zelf met zorg uitgezocht hebben. en ja het kan wel eens voorkomen dat je iets krijgt waar je niks aan heb. zo kreeg ik van mijn schoonmoeder een schattig kort broekje maat 62/68 terwijl mijn dochter in juli geboren is en dus midden in de winter in maat 62/68 zat. ik heb dat gewoon bewaard en zelf weer iemand kadoo gedaan (met uiteraard nog meer erbij) toen een kennis van mij een dochter kreeg die wel zomers die maat droeg. heb wel een pakje dubbel gekregen maar de ene was in maat 50 en de andere in maat 62 dus dat was niet zo erg. het komt heus wel goed.
Ik heb grotere kleding gevraagd. We hadden genoeg in de kleinste maten, dus hebben we kleding vanaf maat 68 gevraagd. Nu zit onze dochter in maat 80 en heb nog geen kledingstuk hoeven kopen voor d'r.
Ik heb ook zo'n lijstje op lijstje.nl maar alleen als mensen aan mij vragen wat ik wil hebben. Als ze gewoon langs willen komen of zelf wat verzinnen ook prima maar ik kon zelf niet meer onthouden wat ik tegen wie had gezegt. Heb er in allerlei prijscategorieren wat opgezet van speeltjes (voor als ze net wat ouder zijn) tot voorleesboeken, bordje met beker, spaarpotje etc. Ik heb er geen kleertjes of knuffels opgezet, daar heb ik al redelijk wat van en ik verwacht dat dat iets is wat mensen meenemen als ze zelf wat uitzoeken.
Ik heb aan iedereen bonnen gevraagd van de Prenatal. Zo kunnen mensen zelf het bedrag bepalen en vraag je niets te duurs. Kleertjes krijgen vind ik echt verschrikkelijk, vaak niet mijn smaak of net een kleur die ik mijn kind niet mooi vind staan. Van de bonnen kun je zelf kleertjes kopen, een buggy voor straks, kinderstoel etc. Erg handig en we hebben dit ook van bijna iedereen gekregen. Familie die grotere cadeaus wil geven doen dit toch vaak in overleg.
Bij de 1e vroeg ik boekjes en speelgoed. Bij de 2e vind ik kleertjes wel leuk maar dan het liefste in maat 74 omdat ik in kleine maatjes zachte kleertjes wil. En nu krijg ik gelukkig veel jongensspeelgoed, super leuk! Maar ik zou zelf geen verlanglijstje durven opstellen eigenlijk. Wel wensen aangeven zoals boekjes of bepaalde andere dingen maar dan is 't nog aan de mensen zelf om 't uit te zoeken.