Wat vragen over de basisschool

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Snoopy1979, 8 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ga er zeker nog even over nadenken!
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    En wat zouden jullie doen, de eerste echte schooldag laten overblijven en naar de bso? Lijkt me zoveel opeens allemaal. Maar goed, misschien gaan we toch pas het nieuwe jaar laten wennen. We zouden dan die dinsdag, woensdag en donderdagochtend kunnen laten wennen (of donderdag de hele dag, wel thuis eten uiteraard) en dan de week erna echt beginnen inclusief overblijven en bso. Wat vinden jullie (vooral de juffen ;)) hiervan?
     
  3. Wijffie75

    Wijffie75 VIP lid

    26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Mijn dochter gaat ook in januari naar school, wordt eind november 4.

    Op maandag en donderdag moet ze overblijven omdat ik dan werk, ze hoeft geen BSO, ik ben precies op tijd thuis.

    Op dinsdag is ze bij papa en die haalt haar tussen de middag dus wel gewoon uit school, zoals t er nu uit ziet in elk geval.

    Op woensdag en vrijdag ben ik dan vrij en dan heeft ze alleen sochtends school dus is ze sowieso smiddags gewoon thuis.
     
  4. Mamanama

    Mamanama Fanatiek lid

    10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik werk zelf op een basisschool en bij ons moeten de ouders echt een bewijsje overhandigen dat ze werken, anders MOGEN de kinderen niet overblijven! Wij hebben een school met ongeveer 250 leerlingen en op de dinsdagen en donderdagen zijn er al meer dan 100 (!!!) leerlingen van ouders die echt op die dag werken!!!!!
     
  5. mama van 2 meiden

    mama van 2 meiden Niet meer actief

    Joh...echt waar? Bizar....dat mensen dat moeten inleveren. Hier zijn genoeg scholen waar ruim 90% van de kinderen overblijft; wordt steeds gewoner toch?
     
  6. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    hey!

    Wij hebben een school met tuim 400 kinderen. Waarvan meer dan de helft overblijft. Het wordt door de tso goed geregeld, en of de ouders thuis zijn of niet, boeiend, want iedereen betaalt er gewoon voor:) en aangezien er zo veel kinderen op school eten blijft iedereen lekker in hun eigen klas! Voor de kinderen helemaal fijn. (voor de leerkracht wat minder)

    Maar op jouw vraag of je haar gelijk dan ook naar de bso moet doen: ik zou het niet doen. Wat ik vaak zie van ouders is dat ze hun kind eerst laten wennen op school. Hier beginnen wij altijd met ochtendjes, dan de middag, dan evt overblijven en bso. Maar daar gaat soms best wel een tijdje overheen. MAar als het natuurlijk niet anders kan dan moet ze naar de bso.

    Het is voor die kleintjes al erg veel en vermoeiend om te wennen, maar dat zal je straks wel meemaken. En dan moet je gewoon doen wat goed voelt.
     
  7. Yukl

    Yukl Niet meer actief

    Hoe wij het doen:

    De kinderen gaan nu 3 dagen naar het KDV en dus straks ook 3 dagen naar de BSO. Op de woensdag en vrijdag zijn we dan thuis, want dat zijn de kortste dagen. Op maandag, dinsdag en donderdag blijven ze dus over en gaan ze daarna naar de BSO.

    Ik heb de BSO een halve maand later in laten gaan dan wanneer mijn zoontje naar de basisschool gaat. De eerste 2 weken lossen we het dus op door zelf vrije dagen op te nemen zodat hij niet direct met een vol programma start.

    Wat betreft het KDV: meestal kun je er wel voor kiezen dat deze doorloopt tot wanneer de basisschool echt start voor je kind. Dus dat kan volgens mij gewoon nog wat dagen na haar verjaardag. Zou wel mijn voorkeur hebben. Wennen in de decembermaand lijkt me echt geen probleem hoor. Ze zullen echt niet iedere dag een heftig programma hebben met sinterklaasbezoek, kerstviering, etc. Dus dan kies je gewoon de dagen uit waarop het programma niet afwijkt.

    Wat betreft overblijven: ik vind dat absoluut niet zielig. Ik bleef vroeger vaak over, ook op de dagen dat mijn moeder thuis was. En ik woonde naast school. ;) Waarom? Ik vond overblijven veel te leuk, haha. Mijn vriendinnetjes waren er ook altijd en het was altijd dikke pret.
     
  8. sjorsje

    sjorsje VIP lid

    17 aug 2007
    11.333
    250
    83
    Noord-Brabant
    Lianna gaat na de zomervakantie naar school en ze moet tot november op dinsdag en donderdag overblijven op school en na schooltijd naar de bso. Vanaf november is het alleen de dinsdagen nog.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Jesper gaat in september naar school. De eerste 2 weken gaat hij niet overblijven en niet naar de bso, dan neem ik vrij zodat hij rustig kan wennen. Daarna gaat hij op maandag, dinsdag en donderdag overblijven en alleen op dinsdag naar de bso.
    Maandag gaat hij naar mijn ouders na school, dinsdagmiddag gaat hij naar de bso en donderdagmiddag neem ik vrij.
     
  10. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Overblijven:
    In principe ga ik mijn jochie na de vakantie wel ophalen tussen de middag. En als het goed gaat, af en toe eens overblijven. In de kerstvakantie verwacht ik mijn kleintje, en daarna zou ik het makkelijk vinden als hij af en toe over kan blijven. Maar dat probeer ik dan op 1 keer per week te houden de eerste tijd. Het is al spannend genoeg allemaal. Maar als mijn jochie het prima aankan, heb ik er geen moeite mee. Is het teveel, dan regel ik wel wat anders..

    KDV:
    Mijn jochie wordt morgen 4, maar gaat gewoon tot eind augustus naar het KDV. En dat is gelijk de laatste week van de vakantie. Er was genoeg plek op die groep en geen wachtlijst. Hoe dat bij jullie KDV zit, moet je even navragen. Ik vind het ook wel fijn dat er nog wat ritme in blijft zitten tot het eind.

    Verder:
    We hadden hier wel BSO plannen, dat zou dan op maandag en donderdag. Overblijven ook direct. Door omstandigheden zit ik nog wel even thuis, dus dat hoeft nu niet. Ben nu blij dat we het zo kunnen regelen. Maar als je die luxe niet hebt, zou ik proberen om in ieder geval woensdag en vrijdag thuis te zijn. En dan ma of dinsdag en donderdag BSO. En dan ook het liefst nog even rustig wennen aan school voordat je daarheen moet. Maar dat is allemaal ideaal.. Soms kan het niet anders ;)

    Wennen:
    Mijn jochie heeft in principe ook geen wendagen. Hij is wel een ochtendje wezen kijken voor de vakantie. Maar na de vakantie mag hij gelijk hele dagen meedraaien.
    Nu heb ik hier de luxe dat ik hem nog wel kan thuis laten blijven als hij echt te moe is 's middags.

    KDV-Vriendjes:
    Mijn jochie heeft een vriendje in de wijk, die ook naar dezelfde school gaat. Er zit maar een maandje tussen de jongens. Die jongens spelen elke 2a3 weken een keertje echt samen. En ze komen elkaar in de buurt-speeltuin tegen. Voor mijn jochie is het niet zo lastig om in een nieuwe groep mee te draaien. Die ene wenochtend ging ook vloeiend. Dat jochie zat echter in een andere groep, en dat was een drama. Echt in paniek omdat mama wegging. Ze zijn nu aan het kijken of dat jochie bij mijn zoontje in de klas kan, om het iets minder heftig te maken.
    Dus het hangt van je kind af, of het echt nodig is. Ik denk dat de meeste kindjes vanzelf wel vriendjes gaan maken. De ene de 1e dag, een ander heeft een paar weekjes nodig om te wennen.
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb de kdv organisatie gebeld, ze kan waarschijnlijk wat langer blijven, de planner belt me nog terug. Ik heb al wel een beetje een idee hoe we het gaan doen, even met vriendlief overleggen en dan met ons werk. Ik vind het trouwens wel jammer dat we allebei op vrijdag werken, maar het kan niet anders. Het is wel leuk dat een leidster van het kdv op vrijdagmiddag de bso doet, lekker vertrouwd :). Mijn plan: ik denk dat we Eva dinsdag 10 januari laten beginnen op school. Dan alleen de ochtend, woensdag uiteraard ook alleen de ochtend, donderdag de hele dag en dan eet ze tussen de middag thuis. Vrijdag ook alleen de ochtend en geen bso, dan moet 1 van ons dus vrij nemen. De week erna gewoon de hele week naar school, maar geen bso. En dan de week daarna wel met bso. Wat denken jullie ervan? ;)
     
  12. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Klinkt als een plan Snoopy ;)
    Het zal afwachten zijn hoe je meisje het oppakt, maar het klinkt in ieder geval fijn om zo rustig aan te beginnen..
     
  13. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ja hier ook, 98% blijft over (mijn dochter zit nu op de psz daar op school) en veel moeders werken niet eens. De pause is maar 1 uur en niet iedereen woont heel erg in de buurt omdat het een school is voor een specifieke doelgroep en dan kan je kind ook niet lekker rustig thuis de boterham opeten. Ik woon dan wel heel erg dichtbij dus zal mijn dochter dan wel ophalen.
     
  14. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    de basisschool waar mijn dochters heen gaan, blijven ze allemaal verplicht over dus ik heb die keus niet. maar als het kon zou ik ze wel ophalen om tussen de middag samen te eten....
     
  15. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    ik heb op een jenaplanschool gezeten vroeger, en daar bleef iedereen over. En ik dacht altijd dat het zo hoorde. Ik vond het prima.

    ik hoor nu wel eens ouders die ook vinden dat het gehaast en gestress is. Voordat je thuis bent heb je nog maar een half uurtje om 'er een boterham in te proppen'
     
  16. Wondertjes1114

    Wondertjes1114 Bekend lid

    1 feb 2011
    519
    0
    16
    Hoi,
    Er zijn meerdere KDV-en die er geen probleem mee hebben als een kind iets langer blijft, gewoon even vragen.
    Overblijven zou ik niet doen als het niet nodig is. De kinderen die thuis zijn geweest zijn bij mij in de groep wat beter uitgerust. Ze moeten anders de hele dag in een groep meedoen i.p.v. even doen wat ze willen doen.

    De eerste weken kunnen erg vermoeiend zijn. Er zijn ook zat kinderen die daar geen moeite mee hebben.
    Ik spreek altijd af dat ik bel als het kind aan het eind van de ochtend erg moe is en dan regelen de ouders dat het kind de middag niet naar school hoeft. Je kunt ook voor de zekerheid 2 middagen in de eerste week regelen dat ze niet naar school hoeft. (De dinsdag- en de donderdagmiddag bijv.)
     
  17. Mowtom

    Mowtom Fanatiek lid

    22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Hier mag mijn zoontje Jesper op 22 aug naar school. Ik laat hem wel pas 26 september gaan. Hij word 28 aug pas 4 en wij gaan dan nog op vakantie. Dus ik zag het niet zo zitten om hem 22 aug naar school te doen en dan vervolgens 2 weken later weer 3 weken op vakantie te zijn. Dan is hij net gewend en moet hij na onze vakantie weer opnieuw gaan wennen.

    Dusssss gaat hij 26 september voor het eerst naar school. Dan ben ik nog een weekje vrij zodat ik hem zelf kan brengen en halen. Zijn 2e week moet ie ook naar de BSO voor 3 dagen in de week. De eerste week vond ik dat nogal veel van het goede.
    Bij mijn zoontje zijn school hebben ze trouwens een continue rooster, dus alle kinderen blijven gewoon over. Vind ik wel fijn eerlijk gezegd want dan blijven alle kinderen gewoon en en niet maar een aantal kinderen. Het is dus gewoon voor ze dat ze daar even een boterhammetje eten.

    Ook vind ik het wel fijn omdat mijn meisje dan nog mooi voor 14.30u haar slaapje kan doen en ik dus niet hoef te gaan haasten tussen de middag met boterhammen en halen en weer wegbrengen...
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Monique, hier is het gelukkig niet zo haasten met boterham eten, we hebben 1 uur en 20 minuten en hooguit 20 minuten reistijd, dus lekker een uurtje echt thuis.

    Ik had de kdv organisatie nog gesproken en er is helaas alleen maar 's middags plek op die 3 extra dagen. Ze zetten haar nog wel op de wachtlijst. Vind ik eigenlijk wel een beetje raar geregeld, had er zelf niet eerder bij stil gestaan dat Eva in de vakantie jarig is, maar theoretisch gezien zou ze dus moeten beginnen met de vakantie bso, lijkt me een beetje raar.

    Mowtown, bij ons zou zo'n continue rooster juist lastiger uitkomen, omdat Lisa rond 13 uur naar bed gaat en dan dus net pas zou slapen. Nu komt het voor ons precies goed uit.

    Juf Chantal, ik wil haar dus die eerste week 3 ochtenden en 1 hele dag naar school doen (wel thuis lunchen). Ik denk dat ze hele dagen wel goed gaat trekken, al is het straks wel 3 hele en 2 halve dagen, nu is het alleen maar 2 lange dagen kdv.

    Het komt echt al dichterbij en ik verheug me er op, ik vind het erg leuk voor Eva. Maar ik vind het ook wel spannend, ben bang dat Eva opeens bangig gaat doen als ik haar de eerste keer breng, ik vind het moeilijk te peilen hoe ze zal reageren. En ik zal haar best missen en Lisa helemaal, ze spelen zoveel samen. Voelt gewoon niet compleet als ik met alleen Lisa ben. Maar dat zal vanzelf wel wennen ;)
     
  19. Mowtom

    Mowtom Fanatiek lid

    22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ach ja ik leg Pleun juist wel even iets eerder op bed. Eten we een boterham zo rond 11.30u en dan rond de klok van 12.30u het bedje in. Dan kan ik haar om 14.00u wel wakker maken.
    Op het kdv eten wij ook om 11.30u dus dat is ze wel gewend;)
     
  20. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik denk niet dat Lisa eerder zou gaan slapen, vanmiddag wilde ze om 12:30 in ieder geval nog niet slapen ;)
     

Deel Deze Pagina