Wat vragen over de basisschool

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Snoopy1979, 8 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik lees even mee, mijn dochter wordt 3 januari vier en begint dus ook rond die tijd. Voordeel is dat ik nu nog geen werk heb, misschien dan ook nog niet dus kan haar gewoon brengen en halen. Eerste periode dus ook niet laten overblijven maar als de meeste kids wel overblijven en dochter wil dat ook graag, gaan we dat wel doen. Ook al werk ik niet;) Laat het van de situatie afhangen.
    Lijkt me ook zo ontzettend spannend, de eerste dag(en).. Ze is ook nog eens heel erg klein voor haar leeftijd en ik ben zo bang dat ze niet durft en gaat huilen enzo:) Oh man, wat ben ik een mietje. Kan nu al wel janken.
     
  2. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik voel me wel een beetje hetzelfde, ik verwacht eigenlijk wel dat het allemaal goed zal gaan, maar ben ook wel een beetje bang dat ze het erg eng gaat vinden. Een paar maanden terug toen we gingen kijken vond ze het allemaal iets te spannend. Maar goed, dat is een paar maanden geleden en we hebben nog een paar maanden nu.
    Hoe klein is jouw dochtertje? Eva is niet erg groot maar ook niet erg klein (1 meter en zo´n 15,5 kilo)
     
  3. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Oh ik heb trouwens op het kdv zelf gevraagd hoe en wat die 3 extra dagen, de planner had al contact met ze gehad en ze vonden zelf dat de planner wat moeilijk doet en verwachten dat het geen probleem is dat Eva een paar dagen langer komt. Er zijn nu ook een paar kindjes die er nu nog zijn terwijl ze al 4 zijn. Het is nu natuurlijk ook vakantie. Wel raar eigenlijk, als ze die 3 dagen extra gaat wordt maandag haar laatste dagen en gaat ze dinsdagochtend naar school.
     
  4. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ik denk ook wel dat het goed zal gaan, ze heeft het er ook steeds over.. 'als ik straks 4 ben gaat ik naar de basisschool..':D En ze heeft grootse plannen voor als ze 'groot' is;)
    Ze maakt nu ook ineens bewust vriendjes, vraagt kindjes of ze met haar willen spelen enzo. Dat deed ze een paar maanden geleden ook nog niet.
    Maar toch.. het idee dat mijn kleine humpie daar op zo'n grote school rondloopt met allemaal grote kinderen om haar heen. Dat ze daar vol spanning in de kring zit en haar koekje/fruit moet opeten en helemaal onder de indruk is van alles en haar mama misschien wel heel hard nodig heeft.. Whaaaaah!:D
    Ze is nog geen meter, laatste keer gemeten was ze 97 cm en ze weegt net geen 13 kilo. Ze is vergeleken bij de kindjes op het kdv van dezelfde leeftijd erg klein/fijn.
    Heeft Eva het ook al over school enzo? Is ze er al een beetje aan toe heb je het idee? Ik heb dat idee inmiddels al wel. Ze verveeld zich stierlijk thuis en ze begint ineens interesse te krijgen in letters, cijfers, wil groot zijn en wil het liefst met kindjes spelen.
     
  5. mama van chayenna

    mama van chayenna Bekend lid

    25 jun 2009
    835
    20
    18
    Vrouw
    Mijn dochtertje zit in groep 1, die is in januari begonnen met school, die blijft nu ook gewoon de maandag dinsdag en de donderdag over (woensdagmiddag en vrijdagmiddag vrij), ik bedoel voor dat uurtje ben je thuis eten en weer naar school, en chayenna vind het erg leuk om op school te eten, en dan is het ook nog zo dat mijn zoontje tot half 12 a 12 uur slaapt, dan vind ik het ook wel handig als ze overblijft.
    En in het begin liet ik haar de eerste 2 maanden thuis eten maar dat was ook geen suc6 want dan zat ze te zeuren dat ze niet naar school wou, en als ik dan hoorde dat er met het overblijven niks aan de hand is en dat ze het super leuk op school, en ook de eerste weken als ik merkte dat ze moe was hield ik haar soms thuis, dat mocht dan.
     
  6. mama van chayenna

    mama van chayenna Bekend lid

    25 jun 2009
    835
    20
    18
    Vrouw
    moet zeggen dat ik de eerste dag ook gehuild heb thuis:)
     
  7. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hm nu je dit zo schrijft zit ik nu al bijna te huilen :)
    Ben ook bang dat ik straks met tranen in m'n ogen van het schoolplein weg loop, al vind ik het ook wel weer stoer dan, onze dochter op school! Gemengde gevoelens dus, maar zo te lezen is dat normaal :)

    Lijkt me wel lastig met thuis eten dat ze dan niet meer naar school wil 's middags, kan me er wel iets bij voorstellen, ik vond het vroeger ook altijd irritant, was toen wel wat ouder.
     
  8. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Eva is er ook wel bijna aan toe, al vermaakt ze zich gelukkig niet zo vaak. Ze is wel veel met letters bezig, net ook zo schattig, ze ging zitten met haar beentjes gekruisd en zei: kijk mama, dat is mijn letter! Was het dus de v in Eva :)
    Eva is wel heel sociaal, speelt snel mee met vreemde kindjes, laatst ook zelfs met kinderen van een jaar of 10 in de speeltuin, ze praat dan ook gewoon met ze, leuk om te zien. Ik denk dat het op school 10 minuten wennen is en dat ze dan lekker gaat gang gaat. Toen we er een rondleiding kregen heeft ze er ook lekker gepuzzeld in de klas (de kinderen waren toen aan het gymen).
    Eva is wel ietsjes groter dan jouw dochtertje, maar de kinderen van het kdv van Eva's leeftijd zijn ook niet zo groot.
     
  9. maja82

    maja82 VIP lid

    30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Leuk is dat he, om zo te merken hoe ze eigenlijk een beetje naar school toe leven. En wat knap dat ze de letter V herkende!

    Wat jij vertelt, mama van Chayenna, ben ik ook een beetje bang voor. Dat ze als ze tussen de middag thuis komt, daarna geen zin meer heeft om naar school te gaan en dat dat een drama wordt. Nouja, we moeten ook maar even zien. Weet toch niet hoe het gaat lopen.

    Spannend hoor allemaal. Idd, stoer dat ze naar school gaan maar met tranen in je ogen:D
     
  10. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.180
    2.374
    113
    Onze Emma is van 30-12-2006 en dus precies een jaar ouder.

    Emma is wel in december 4 ochtenden gaan wennen en dat ging eigenlijk heel goed.

    Wilde als tip geven dat ze waarschijnlijk tot na de kerstvakantie wel op het kdv mag blijven en ik lees dat dat ook kan.

    Emma is de eerste week echte school nog niet naar de BSO geweest. WE hebben allebei een dag vrij genomen zodat ze niet alles tegelijk kreeg. De tweede week was ze helaas ziek ( net als 2/3 van haar klas) en daarna is ze naar de VSO en BSO gegaan.
    Na zo'n dag was ze wel moe maar het ging eigenlijk erg goed allemaal.
     
  11. mik2sept

    mik2sept Fanatiek lid

    19 jun 2006
    1.271
    0
    0
    Ik weet niet of iemand al antwoord heeft gegeven maar wij hebben Sven ruim 2 maanden langer op het kdv laten doorgaan...
    Ook omdat ik hem niet gelijk een zomervakantie lang naar de bso wilde laten gaan...
    Hij is van juni en gaat nu pas echt beginnen op school
    Maar dit verschilt natuurlijk per kdv of dit kan...
    En een weekje is misschien helemaal niet zo'n probleem...
     
  12. zonnetjes

    zonnetjes Fanatiek lid

    19 aug 2006
    3.079
    0
    0
    drenthe
    sophie is over 3 weken aan de beurt, en als ik er echt aan ga denken, kan ik emo worden. nooit meer naar mn vertrouwde kdv. thijs gaat naar een kdv , direct naast sophie dr school.
    pff weer een hele nieuwe fase. gelukkig alles wel goed geregeld. 1e week ben ik vrij. 2e schooldag gaat ze niet, is ze jarig. ma en di hele dagen school en bso. woensdag ouderschapsverlof een half uurtje, om 12 uur vrij. woensdagmiddag begint mn weekend. dus moet op donderdag ff zeulen met thijs, maar die ligt eigenlijk altijd pas om 1 uur op bed.
     
  13. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Dit doen wij met Louise ook. Zij mocht de hele zomervakantie bij het kdv blijven en is ook van juni. 5 september gaat ze naam school. Met overblijven hebben wij niet veel te maken want op deze school is een continue rooster. Dan gaat ze nog 1 dag naar de NSO en 1 dag naar tante omdat er dan nog geen plek is op de nso... Louise heeft ook 2 kindjes in de klas van het kdv dus bekende gezichten is wel fijn ;) Gewoon even bespreken op de school, ook m.b.t. het wanneer laten wennen.
     
  14. Brezjika

    Brezjika Bekend lid

    Bij mij eten ze thuis zolang het nog kan. Ik vind het ook een gezeul, omdat we er lang over doen om thuis te komen/weer naar school etc.

    Er komt straks een tijd dat ze wel moeten overblijven en eventueel BSO, dus als het nu niet hoeft heb ik het liever niet.

    Ik weet niet of het voor die moeder krap tijd/ de moeite is om thuis te laten eten. Het ligt eraan denk ik hoe de situatie is.
     
  15. mama van chayenna

    mama van chayenna Bekend lid

    25 jun 2009
    835
    20
    18
    Vrouw
    maar het komt allemaal goed meid!
     
  16. Anakin

    Anakin VIP lid

    17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoontje zit sinds een week op school

    Op maandag en dinsdag gaat hij naar de voorschoolse opvang (7.30u - 8.15u), blijft hij over en gaat naar de naschoolse opvang.
    Lange dagen, maar mijn man is zo rond 6.00u de deur uit en ik werk zelf op een basisschool, dus moet om 8.00u daar aanwezig zijn.

    Afgelopen week is hij dus voor het eerst geweest.
    Op zijn 1e schooldag had mijn man vrij genomen, dus was opvang niet aan de orde.
    Op de 2e schooldag ging het gelukkig helemaal perfect op school en de opvang, hij was enthousiast en vrolijk.
    Gelukkig is de buitenschoolse opvang in de school zelf en geregeld door dezelfde organisatie als het kdv waar hij op gezeten heeft. De leidsters kent hij dus allemaal al en zij kennen hem, voor mij wel een geruststelling.

    Op mijn vrije dagen eet mijn zoontje tussen de middag thuis.
    Ik vind dat erg gezellig en het is ook wel fijn als hij even uit de schoolse sfeer is.
    Ik zorg dat alles klaar staat voor ik hem ophaal, zodat we meteen kunnen gaan eten als we thuiskomen.
    Half uurtje aan tafel en dan heeft hij ook nog zo'n 20 minuutjes tijd om even te spelen/niksen. Is goed te doen dus!
     
  17. Sensea

    Sensea Niet meer actief

    ik ben zelf een enorme voorstander van kindjes gewoon thuis laten eten. ik zou dat dus ook zoveel mogelijk doen als de situatie dat toelaat,zeker in het begin.

    wat betreft de eerste schooldag, dat ligt een beetje aan het type kindje. zelf zou ik zo'n eerste dag niet gaan werken voor het geval de school belt, het ligt er natuurlijk ook aan. als je zo'n wervelwindje hebt wat nergens een probleem van maakt dan zal ze prima de hele dag naar school kunnen. uiteraard is het zo'n eerste week wel wat drukker, maar als je haar later laat gaan dan valt ze meteen zo buiten de groep. de eerste week is ook heel belangrijk om te wennen aan elkaar enzo. je zou dan kunnen afwegen om de middagen of een aantal middagen rust in te lassen. maar dat verschilt ook weer per kind of dat nodig is.

    je laatste vraag, op deze leeftijd maken ze nog makkelijk nieuwe vriendjes en vergeten de "oude" ook gemakkelijker. ook dat geldt niet voor iedereen uiteraard. maar over het algemeen liggen die kleintjes er niet wakker van en maken zo nieuwe vriendjes.
    natuurlijk kan het geen kwaad om een bekend gezicht in de klas te hebben, maar de school gaat daar niet altijd in mee. het ligt een beetje aan de indeling van de groepen of het lukt. het blijft een voorkeur.

    meestal is deze nieuwe periode het moeilijkste voor het kindje wat thuis achter blijft, die kunnen zich behoorlijk ontheemd voelen (en voor de ouders).
     
  18. Umm85

    Umm85 VIP lid

    17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    hahaha ja geweldig met die ´vriendjes´. Mijn dochter is het afgelopen jaar de hele tijd met een mannetje omgegaan op de psz. Hij is nu na de vakantie naar de kleuters gegaan (zelfde gebouw). Zagen we hem vanmorgen op het speelplein staan, loopt ze hem straal voorbij haha.
     
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.741
    6.922
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb het doorgegeven en ze zou gaan kijken of het lukte, meestal lukt het wel.

    Daar maak ik me ook al best druk over.... Eva en Lisa spelen heel veel samen. Dat is heel leuk natuurlijk, maar Lisa zal haar echt gaan missen. En ik ben zo gewend om altijd met 2 kinderen op pad te gaan, het voelt gek als ik straks met alleen Lisa ben. Maar we gaan dan op dinsdag peuterzwemmen, dat is ook wel erg leuk dat ik dat dan alleen met Lisa kan doen (heb ik destijds dus alleen met Eva gedaan voordat Lisa geboren was).


    Ik heb een nieuwe 'eerste week' schema gemaakt en dan gaat ze die week meteen de hele vrijdagmiddag (tot 16:30) naar de bso, maar die dag is altijd erg rustig en er zit dan en leidster van het kdv, dus daar maak ik me dan niet druk om. En dan went ze meteen aan het begrip bso. Op maandagmiddag gaat ze maar 1,5 uur.
    De eerste week wordt dan:
    Maandagochtend
    Dinsdagochtend
    Woensdagochtend
    Donderdag hele dag, thuis lunchen
    Vrijdagochtend en middag bso

    De week erna gaat ze dan gewoon naar school zoals het de komende jaren zal gaan :)

    Ik hoef zo alleen maar de maandag vrij te nemen en dan 2 januari de ochtend omdat er alleen 's middags plek is op het kdv, maar dat verandert misschien nog. Het kdv rekent geen extra kosten, omdat we vanaf januari bso hebben, maar nog niet afnemen, want dan gebruiken we nog het kdv. En het is van dezelfde organisatie, dus ze vinden het dan prima zo.

    Wat vriendjes betreft, Eva zal ze niet zo snel vergeten. We komen nu ook wel eens kinderen van het kdv tegen en dat zegt ze dan altijd heel enthousiast tegen mij, ik herken die kinderen vaak niet eens. Eva herkent de kinderen én de ouders :). Ik hou wel contact met (de moeder van) Eva's beste vriendje, voor Eva erg leuk denk ik en voor mezelf ook een leuk contact :). Misschien vindt Eva het helemaal niet leuk om met dat vriendje hier thuis of bij hem te spelen omdat het toch heel anders is dan op het kdv, maar dat zien we wel.

    Half oktober is de indeling van de klassen bekend, leuk! Ben benieuwd of ik wat kindjes ken.
     
  20. Danjay

    Danjay Fanatiek lid

    3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    Mijn kinderen blijven alle dagen over meteen vanaf het begin, wij wonen in het buitengebied en het is bijna geen doen om ze op te halen, we hebben dan ongeveer een kwartier de tijd om te eten en dan kan ik weer terug en als ik pech heb staat de brug ook nog open dan duurt het nog langer.
    Nu kunnen ze daar rustig eten en dan nog een half uur lekker spelen.
     

Deel Deze Pagina