Hi, Zo heb je een kind dat niet eet en drinkt, en nu eet en drinkt ze zoveel dat ik even niet weet hoe ik het nou het beste kan aanpakken . Vandaag heeft ze op: 7:15 160ml drinkyoghurt (moedermelk, scheutje yoghurt en roosvicee) 1/2 boterham met boter 9:15 200 gram fruit 12:15 135ml drinkyoghurt 3/4 boterham met boter 13:30 20ml appeldiksap 15:15 100ml appeldiksap 1,5 soepstengel 16:30 200 gram 8 maanden potje (bruine bonen) 10ml appeldiksap 18:00 55ml drinkyoghurt Naar bed Ze heeft vandaag opeens veel meer bijvoeding gegeten dan normaal, ze at eerst 200gram op een dag, nu 400 gram. Daardoor laat ze dus aardig wat zuivel staan en ik denk dat dat nog niet helemaal de bedoeling is? Daarbij heeft ze aardig wat gespuugd na haar avondeten en toen we haar in bed legden had ze er nog een beetje last van, het zat gewoon niet helemaal lekker. We hebben het idee dat ze gewoon veel te vol zat. Nu heeft ze vandaag maar 350ml zuivel op en 400gram aan bijvoeding. Verder nog 130ml diksap op. Wat kan ik nu het best doen/wat zouden jullie doen? Ik zit eraan te denken om bij de soepstengel 's middags maar 50ml diksap te geven ipv 100, misschien dat haar avondeten dan beter valt? Of haar avondeten al opschuiven naar 17:30 en dan nog een beetje drinkyoghurt en dan naar bed? Maar dan zit ik nog met de zuivel, is het dan niet te weinig? Maar ik vind het ook zo wat om haar maar 100 gram fruit en 100 gram avondeten te geven (ik vind het zo leuk dat ze zo lekker eet!), of kan ik dat maar beter wel doen zodat ze meer melk binnen krijgt? Eerder kreeg ze dezelfde hoeveelheden trouwens wel makkelijk weg, met wat minder spugen, maar dat was dus wat meer melk en minder bijvoeding. Zou het kunnen dat de bijvoeding wat zwaarder valt? En dat ze dus in totaal (we houden nog netjes alle grammen/ml's bij ) wat minder nodig heeft? Alvast bedankt voor jullie tips! Ik ben wel druk bezig met topics openen bij voeding sinds Lisa weer eet en drinkt .
Wat geweldig dat ze het eten end rinken zo goed oppakt! En dan echt drinken uit een open beker. Mijn kinderen krijgen dan echt geen 100cc weg hoor. Hier kregen ze met 8-9 maanden: - 600cc melk; - een halve boterham; - 200gram fruit aangeboden (aten dit nooit helemaal op); - 200gram groente (ging ook nooit op) - beetje water/thee Hier was de verhouding zuivel-bijvoeding wel heel anders. Ons werd geadviseerd om tot 1 jaar zeker 500cc zuivel te geven (liefst mm of kv). Ik gaf toen bijna geen ander drinken, meer voor de vorm. Misschien dat je haar wat meer melk en wat minder diksap kunt geven? En 2x 200gram groente/fruit is eigenlijk prima voor die leeftijd, ze moet het wel aankunnen. Mijn zoontje kreeg ook altijd buikpijn als ie zo'n heel potje op had gegeten. Hun dagmenu was toen ongeveer: - ontbijt: papfles 200cc - fruit ong. 150gram; - een halve boterham + 135cc melk; - 100cc yoghurt; - groente ong 100-150gram + thee/diksap; - fles 200cc
Misschien wel een idee inderdaad, om de melk te geven ipv diksap, als ze de bijvoeding zo goed eet en dus minder zin heeft in melk. Alleen vult de melk wel wat beter dan diksap denk ik en heeft ze misschien weer minder zin in bijvoeding, vooral haar avondeten? Ik kijk het nog even aan, voorheen kon ze de grote hoeveelheden makkelijk aan, misschien ligt het aan de bruine bonen of is ze niet helemaal lekker, kan ook nog natuurlijk.
Als ik me niet vergis geeft bruinen bonen wel een heel verzadigd gevoel, en ligt wat zwaarder op de maag, en iets "lastiger" te verteren (maag en darmen worden lekker een het werk gezet!). Een dagje wat minder geeft niks, heb je best kans dat ze dit morgen weer goed maakt. Persoonlijk zou ik 1x diksap omwisselen met melk, zodat zuivel/melk rond de 500 uitkomt op een dag. Misschien avondeten een half uurtje later, en dan naar bed ook een half uurtje later? Vind het nog steeds ongelovelijk dat ze in 1x zo snel het eten en drinken onder de knie heeft!!
Een dagje minder geeft inderdaad niet, maar ik heb het idee dat ze minder melk drinkt op onze 'melk momenten' doordat ze de bijvoeding zo goed eet. Ik heb het ook even op het kdv erover gehad en als ze 's ochtends en 's middags slecht drinkyoghurt drinkt, dat we dan bij de soepstengel drinkyoghurt gaan geven ipv sap. Als ze dan 's avonds ook slecht drinkt, heeft ze in ieder geval al 400ml zuivel binnen. Schuiven met het avondeten gaat nog lastig, ze begint om 17:30 al flink moe te worden en om 18 uur wil ze meestal erg graag naar bed. Als we te lang wachten met haar melk te geven, wil ze helemaal niet meer, want dan wil ze alleen nog maar slapen . Vandaag liep het wat anders, ze vond het potje dat we hadden meegegeven naar het kdv niet lekker. Dus heeft ze alleen een soepstengel en wat sap op. Gek genoeg houdt ze het nog lang vol na een dagje kdv, dus ik heb haar thuis om 18 uur een potje bruine bonen gegeven en een uur later heeft ze 85ml drinkyoghurt op en een halve boterham. Daarna wel een klein beetje gespuugd, maar ze had er geen last van (gisteravond duidelijk wel). Morgen ga ik weer een ander potje proberen als avondeten, misschien eet ze daar weer minder van en zitten we niet met het 'probleem' met de hoeveelheid melk. Maar als ze de bijvoeding goed eet, hoop ik rond de 450 te zitten qua zuivel en als ze de bijvoeding minder goed eet, zal het rond de 550 zijn. Is denk ik wel prima toch?
En ik vind het zelf ook nog erg ongelovelijk hoe snel het is gegaan! Iedereen om ons heen trouwens ook, met name het kdv. Lisa eet beter dan de meeste kindjes daar . Maar het went ook wel snel, het lijkt al wel maanden geleden dat ze een sonde had, terwijl hij er nu pas een week uit is... maar het is heerlijk!
Lijkt mij genoeg, daar ze uit de bijvoeding ook steeds meer voedingstoffen gaat halen. Begint haar wangetje ook al minder rood te worden van de pleister?
Haar wang is echt al een stuk minder rood. Het valt mij zelf vaak niet eens meer echt op eigenlijk. Het ziet er nu zo uit, valt best mee toch? Maar het heeft nog wel een half jaar/jaar nodig dat je het helemaal niet meer ziet.