Wat was jou manier van leren? En vooral het ondhouden!

Discussie in 'De lounge' gestart door RosaLynn, 27 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Samenvattingen schrijven. MET DE HAND! :D

Dat werkt voor mij (en voor mijn stiefkinderen nu) het beste. Je neemt echt veel beter op als je schrijft, dan als je typt.

2. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
  3. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.115
    1.801
    113
    Kraamverzorgende
    Samenvattingen maken (ik deed het al wel op de computer) en deze na het uitprinten uit mijn hoofd leren. Woordjes ed deed ik via wrts en dan wederom uitprinten en leren. Ik heb ook een tijdje flash cards gemaakt maar dat werkte toch niet helemaal voor mij.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.092
    3.875
    113
    Eigenlijk las ik alles gewoon heel geconcentreerd door, tussendoor maakte ik een paar aantekeningen met de belangrijkste dingen, wist altijd wel aardig goed in te schatten wat ze wel en niet gingen vragen.
    Van die medische terminologie schreef ik soms wat moeilijke woorden over, anders is het niet makkelijk de schrijfwijze te onthouden.
    Onthouden waar alle spieren etc. lopen, vond ik ook een rotklus, daarbij hield ik mijn hand maar over een deel van de spieren en ging ik mezelf overhoren.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Voor rijtjes kun je ezelsbruggetjes maken. Als je de namen van botten moet leren kun je die op een bepaalde volgorde leren en dan van de eerste letters een zin maken (hoe raarder hoe beter). Als je de zin dan zegt, weet je het rijtje ook weer.

Je kunt ook rare combinaties maken zo van die spier is daar want <verzin iets raars>

6. MZS

MZS Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.605
    0
    0
    Home sweet home
    ik maakte ook altijd samenvattingen gewoon overschrijven op papier
    en die papiertjes dan mee naar school om voordat de les begon met de rest van de klas nog even door te nemen.

7. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Voor begrippen enz. Maakte ik kaartjes.
    Op de voorkant de naam van het deel, op de achterkant de uitleg.
    kun je in dit geval ook doen. Dus voorkant: Naam van de spier/bot/orgaan weet ik veel ;)
    Achterkant: Doel van het lichaamsdeel + plaats.
    Dan kun je het meteen goed 2 kanten op leren. Is even veel werk, maar ook voor mijn leerlingen werkt dit vaak heel goed.

8. adi

adi Niet meer actief

Zo.deed ik het ook, alles wat ik opschreef bleef ook in mijn geheugen. En ik.heb nooit uit mijn hoofd geleerd, maar de stof ging ik aan mezelf uitleggen om te checken of ik het begreep.

9. Wensmamma

Wensmamma Fanatiek lid

4 jun 2013
    2.347
    993
    113
    Ik maakte altijd samenvattingen (ook gewoon op de computer) die dan uitprinten en maar lezen, lezen en lezen. Herhaling dus ;)

Woordjes (ik had 3 talen naast Nederlands) was een kwestie van stampen, voor mij was dit het makkelijkste, want ik heb een talenknobbel ;)

10. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    En verder ben ik een ramp met leren, gelukkig heb ik een bèta brein, weinig leren, alleen begrijpen :D

11. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.803
    7.397
    113
    Bij lange teksten schreef ik een samenvatting, dan zat het in mijn hoofd, die samenvatting had ik daarna niet meer nodig.
    Lijsten met woordjes enzo gewoon stampen, hardop benoemen. Na 2 keer zat het er dan in.
    Die mooie oude tijd, dat is totaal over, sinds de kids geboren zijn ben ik een nul qua leren, gelukkig heb ik mijn diploma's al daarvoor gehaald ;)

12. potjesoep

potjesoep Bekend lid

13 apr 2014
    713
    0
    0
    mij heeft herhalen en nog eens herhalen geholpen vroeger , maar ik heb woordblindheid en dan moet je blijven herhalen om dingen te kunnen onthouden .. samenvattingen hielp nul bij mij maar het ligt aan de manier van leren wat bij jou het beste past.

ik mocht lessen opnemen als die van belang waren voor een examen omdat ik het met schrijven niet kon bijhouden of niet meer terug kon lezen :D dat heeft mij veel geholpen , weet niet of dat ook mag als je het niet hebt

13. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Ik hoefde het alleen maar te lezen of te horen. Kon heel goed leren.. Heb er alleen geen bal mee gedaan.

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Lezen, soms een samenvatting maken en vooral de verbanden herkennen en onthouden.. de rest kwam dan vanzelf. Een beperkt fotografisch geheugen helpt ook.

15. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

samenvattingen schrijven met de hand!
    Ik heb nooit een zak gedaan op school behalve 3x per jaar als het tentamenweek was vol toetsen en werkstukken inleveren. Elke middag avond en nacht tot uurtje of 5 doorhalen. Verslagen typen en 1x goed de stof doornemen, belangrijkste dingen opschrijven en daarvan weer de allerbelangrijkste dingen markeren.
    Ik was gesloopt na zo een week maar ik presteer het best onder druk en heb de rest van het schooljaar lopen flierefluiten :p

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

#36 Joycey, 28 aug 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 aug 2014
    Voor pathologie en de overige vakken van biologie van het menselijk lichaam heb ik gebruik gemaakt van het maken van samenvattingen, maar ook van verschillende youtube-clips....

Ik heb bijvoorbeeld mede dankzij dit nummer, http://youtu.be/N8mvopF5_pQ , voor Pathologie een 8,5 gehaald... Nou ja, niet dit exacte nummer - er was een man die het zong mét autotune, maar dat kan ik even niet meer vinden. Ik weet wel dat hij bestaat!

Bijna alles wat er gevraagd werd tijdens dat examen kwam in dit nummer voor. Voordat ik het nummer hoorde had ik geen flauw idee wat de alveoli was of wat ik daarmee moest - het werd niet zo genoemd tijdens hoorcolleges... Maar ik was helemaal weg van het originele liedje, dus heb dit nummer grijs gedraaid & dus in mijn hoofd gestampt.

Epic win ! Zo doe ik dat vaak. Als het te zingen is, dan doe ik dat het liefst :D

Edit: hier staan ze allemaal: https://www.youtube.com/user/ParrMr/videos

Ik heb zooooveel aan deze man gehad :D

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.859
    19.259
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Er is al meer gezegd: terwijl je leest gelijk een samenvatting schrijven. Dan denk je gelijk ma over wat er nu eigenlijk staat, omdat je het in je eigen woorden wilt gaan opschrijven. Dan moet je er dus wel eerst over nadenken of je het snapt en hoe je dat dan het beste weer uitlegt.
    Iets aan een ander uitleggen is sowieso een heel goede manier om zelf de stof beter te onthouden / snappen. Kijk dus eens of je met iemand samen kunt leren.

Ik ben ook weer ana het nascholen en lees nu meerdere boeken over hetzelfde onderwerp. Tijdens het lezen en het samenvatten, bedenk ik vaak ook hoe de dingen die ik in boek B lees, te maken hebben met boek A. Soms denk ik ook ineens "Maar hoe zit het dan met ..." Dat zoek ik dan gelijk op. Mijn manier van leren is best een beetje van de hak op de tak. Maar voor mij werkt dat. Net alsof die kennis stevigere blijft zitten, als ik het ergens ander mee verbind.

Vaak helpt het mij het meest als ik echt snap waarom iets zo is. Als je het dan niet onthoudt, kun je het in ieder geval nog beredeneren. En vaak gat dat gewoon makkelijker als je net wat meer van het onderwerp weet en ook de achtergronden meer snapt.
    Bij EHBO vind ik dat bijvoorbeeld bij de soorten vergiftigingen en wat je moet doen. Als ik dat alleen maar uit mijn hoofd leer, zou ik me geheid een keer vergissen. Maar doordat ik echt snap waarom braken of drinken bij de ene gifsoort de boel juist verergert terwijl het bij de ander juist beter wordt, kan ik het beter onthouden.

18. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek

Deel Deze Pagina