Engels en Natuurkunde. Maar eigenlijk was de rest ook niet zo heel erg. In Engels ben ik altijd goed geweest en dat vond ik gewoon zo makkelijk omdat ik veel televisie keek (BBC) en veel muziek zong en mezelf heel sterk in taal vond. Natuurkunde vond ik leuk vanwege de docente. Ik zat helaas op mavo-niveau. De Citotoets gaf aan dat ik de havo kon doen; maar mijn ouders wilden dat niet. Ze vonden mij de investering niet waard, want ik zou toch maar gaan trouwen en huisvrouw blijven. Waarom je kind dan motiveren en moeite laten doen? Daar was ik het overigens niet mee eens en nog steeds niet. Mijn middelbare schooltijd was een levende nachtmerrie. Ik geloof niet dat ik mij ooit zo alleen en onbegrepen heb gevoeld als toen. Het was net alsof ik tussen de idioten zat. Ik hoefde mijn boek vaak niet eens open te slaan of te leren voor een proefwerk en dan waren er klasgenoten die overal moeite mee hadden en zich er doorheen moesten worstelen en ik vond dat toen stom. Ik voelde me net queen of the idiots, dat ik 'daartussen' moest zitten. Ik gedroeg me echt als een arrogant verwend kreng met een mix tussen volkomen explosief/agressief en depressief tegelijkertijd. Ik was boos op heel de wereld tijdens mijn puberteit en was nogal zoekende terwijl ik alles deed wat niet mocht, etc. Maar op een dag verveelde ik me en ging ik al die 'stomme sommen' van natuurkunde maken omdat ik me tegelijkertijd zo godsgruwelijk slimmer vond dan mijn niveau (en dat was ook wel zo), dat ik ineens aan de lopende band tienen ging halen. Zij wakkerde dat vuurtje aan en bleef dat doen. Ze nam het ook wel eens voor me op toen ik (weer eens) in de nesten zat. Vuurde complimentjes af en dergelijke... Dus ik ging 'extra' mijn best doen. Op een gegeven moment ging de knop om, na het derde jaar ofzo - en toen ging ik er echt een beetje moeite in steken (zeker 3 uur per week leren ofzo ) en haalde ik nonstop lopende band tienen. Niet dat dat wat uithaalde overigens, maar ik vond het grappig; zo van: gewoon omdat het kan... Ik heb Natuurkunde volgens mij niet als examenvak gehad; maar dat kwam meer omdat ik het jaar erop een nieuwe chemieleraar kreeg en daar had ik stiekem een 'dingetje' mee. Zoenen, naar de bios, chocolade en bloemen. Dus gekozen voor chemie als eindvak. Wel jammer; als ik naar de havo was gegaan, had ik meer moeite moeten doen om te leren/huiswerk maken/studeren. Daar had ik later gedurende studies meer profijt van gehad.
Engels want dat was zo idioot makkelijk en economie want die klas was gezellig. Was er wel slecht in.
Verzorging in de derde en de vierde. En dan vooral de uiterlijke verzorging. Lekker haren knippen, nagels lakken
Het hing heel erg van de leerkracht af... ik vond economie wel prima maar de leerkracht walgelijk. Geschiedenis was altijd leuk. Wiskunde kon ik goed. Snapte niet dat je daar onvoldoendes voor kon halen het is gewoon een stappenplan volgen. Nederlands vond ik vooral leuk als we mochten lezen.
Nederlands en biologie als ik mocht kiezen... Wat ik vreselijk vond waren de vakken aardrijkskunde en geschiedenis.