Mijn dochter van 8 weken weegt 5725gr en krijgt nu 6 flessen per dag. 5x120 (+4) en de laatste fles 150 (+5). Nu is haar ritme ongeveer: 07.30 11.30 15.30 19.30 23.00 03.30 Nu vraag ik mij het volgende af: voor die laatste fles maak ik haar wakker, anders zit ze maar op 5 flessen. Als ik haar niet wakker maak, komt ze denk ik 2x 's nachts en kom ik de dag er na misschien uit op 7 flessen? Wat denken jullie? Wakker maken of niet? Als ze uit zou komen op 21.00 dan zou ik haar laten slapen, maar om 19.00-20.00 uur is de kans nog groot dat ze om bijv. 01.00 uur gaat komen... Aan de andere kant, wil ik haar ook zelf laten aangeven wanneer ze trekt heeft... Mijn tweede vraag is: ik vroeg maandag aan het CB of ik haar flessen niet moet gaan ophogen ivm gewicht. (Ik weet dat er en discussie gaande is op het forum over de richtlijnen voeding en of dat met of zonder schepjes is. Ht CB gaat uit van alleen water, zonder schepjes dus). Maar goed, ik vertelde haar dat ik mijn meisje vaak na 4 uur wakker moet maken (ze slaapt nog best veel. Max.1,5 uur wakker na de voeding). Zij gaf aan, dat ik dit niet moest doen. Mocht ze na 5 uur voor de fles komen, dan een fles van 150 geven en eerder 140. Dat dag en nacht ritme zou volgens haar alleen voor de hele kleintjes zijn. Wat zouden jullie doen? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties! Alvast bedankt!
Mijn dochter wordt in de ochtend tussen 05.30-06.30 wakker. Dan krijgt ze een fles van 120(4) en dan gaat ze slapen. Ik maak haar niet meer wakker maar ze komt nu zelf voor een fles na 4 uur. Dan krijgt ze weer 120 en dan is ze een uurtje wakker en dan slaapt ze weer voor 4 uur. Als ze minder dan 3 uur slaapt dan krijgt ze een fles van 90 anders is het haar teveel. Snachts slaapt ze door van ongeveer 22.30 tot 05.30-06.30. In totaal krijgt mijn dochter ongeveer 5 flessen van 120 en 1 of 2 van 90. Soms iets meer, soms iets minder. Ligt eraan hoeveel honger ze heeft
Mijn zoontje is bijna 7 weken en ik heb ongeveer hetzelfde schema als jou.Ik voed op verzoek en laat hem zijn eigen ritme bepalen. De laatste fles is tussen 20.00-21.30 en allereerst liet ik hem slapen en kwam hij in het begin om 01.00-02.00 en dit werd steeds later! Toen weer een paar dagen om 01.00. Ik ben hem toen een keer gaan wakker maken om 23.00 omdat hij als hij om 01.00 kwam ook weer om 05.00 kwam en inderdaad meer voedingen moest geven. De fles ging niet helemaal op hij was zo in een diepe slaap! later kwam hij weer om 04.00 maar wilde helemaal niet meer slapentot de volgende voeding. De volgende dag gewoon weer laten liggen en hij kwam zelf weer rond 03.00 af en toe pas om 04.00. Ze regelen het helemaal zelf! Je kan het een een keer proberen om haar na de fles van 20.00 te laten liggenIk geef de ochtend fles ook 150/5.
Nou het was geen succes vannacht... Fles om 20.15 uur. Ze ging wat piepen om 23.00, speen gegeven en stil tot 00.50. Toen de fles gegeven. Weer piepen om 04.30 en met speen kunnen rekke tot 05.20 uur. Toen fles gegeven. Madam was er klaar mee en wilde niet meer slapen. Bij mij in bed genomen en toch nog wat geslapen tot 07.15 Ben gesloopt! Vanavond toch maar weer die laatste fles om 23.00 uur. Mijn meisje is er blijkbaar nog niet klaar voor om langer dan 4,5 uur te slapen, helaas.
Ze is pas 8 weken joh... Ik zou vooral niet proberen om te rekken, je meisje heeft honger en het is erg verwarrend voor haar om het met een speen te moeten doen of dat ze helemaal niets krijgt. Doorslapen komt wel! Sommige moeders hebben gewoon geluk, anderen niet zo veel geluk. Belangrijk is dat je de signalen herkent en geeft wat zij nodig heeft. Des te eerder heb je een tevreden kindje (medische problemen uitgezonderd) persoonlijk gaf ik in de nacht een flesje van 90/3 of 100/3 (soms geen zin om er 10cc uit te gieten ) dan kon ze weer even een paar uurtjes vooruit. Rond 6u begon gewoon haar dag met de normale hoeveelheid. Wat ik rond deze tijd ook wel zag is dat ze kort op elkaar kwam voor een voeding, net alsof ze een voorraadje wil opslaan om "later" wat langer te slapen. Heel apart
Kwebbel, ze geeft niet altijd aan dat ze honger heeft. Wel weet ik dat als ze honger heeft, ze het speentje echt niet accepteert. Dus blijkbaar had ze nog niet echt trek...
Ik begrijp dat je haar om 23.00 wakker maakt? Of maak je er een droomvoeding van? En als je de fles om 23.00 geeft dan slaapt ze tot .... ?
Ja meestal maak ik haar om 23.00 wakker, als ze bijv. om 20.00/21.00 de fles heeft gehad en dan komt ze tussen 03.00 en 04.00 en dan weer tussen 07.00 en 08.00. Als ik haar niet wakker maak, dan komt ze 's nachts 2x en slaapt ze ook moeilijker weer in de 2e keer (was vannacht dus ook zo).
Mijn dochter krijgt 6 flessen waarvan (sinds gisteren) 3 120+4 en 3 van 150+5. Rond 5.30/6.00 krijgt ze de eerste fles van 150+5 Daarna wisselt het een beetje, ze komt zelf voor de fles soms moet ze even wachten ivm zoon lief en soms krijgt ze daardoor iets eerder maar er zit altijd minimaal 3uur en maximaal 4uur tussen. Ze kreeg gister tegen 20.30 een fles (120+4) en toen moest ik haar om 23uur wakker maken en brouwde ze niks van de fles (150+5) om 2uur jengelde ze in haar slaap en na de speen was het goed. Rond 4uur een mega poepluier en had de schone nog niet dicht of die zat ook vol. Uit eindelijk was het 6uur dat ze de eerste fles kreeg. Heb haar nou om 19.30 de fles gedaan en ben dus benieuwd hoe het straks en vannacht gaat. Voor afgelopen zondag kwam ze na de fles van 23uur rond 5uur weer en dan geef ik eerst de speen, als ze echt honger heeft weigert ze die maar eigenlijk sabbelt ze er heerlijk op en is het dus 5.30-6uur fles tijd. Afgelopen zondag nacht kwam ze om 3uur en had ze honger, 's maandags ook erg hongerig dus de laatste fles verhoogd en toen was het weer van 23 tot 5. Het blijft puzzelen met die kleintjes. Ik maak haar liever wakker om 23uur dan dat ik 's nachts in de weer ben,.
Ik zou haar om 23 uur nog een voeding geven, je merkt vanzelf wanneer ze hem niet meer wilt.. Ik denk dat het voor jezelf lekkerder is om eerst van die nachtfles af te komen... Ze gaan vanzelf van 23 tot 6-7 uur slapen en later gaan ze ook een hele aond/nacht slapen.. Je kunt naar mijn idee de flessen ophogen als ze na haar fles niet meer voldaan is of weer sneller honger heeft... Succes!
Dank Renaatje, jij bent dus ook een beetje zoekende... Ik heb haar vandaag wakker moeten maken voor de fles van 18.45 uur, aangezien er 4 uur voorbij was na de laatste fles en mevrouw nog heerlijk lag te slapen. Ze viel na de fles weer in slaap, maar na een klein tukje werd ze toch wakker. Even lekker samen gedoucht en daarna naar bed. Nu komt het toevallig goed uit qua fles, nl. 23.00 uur. Dus ik ga haar zo wakker maken (als ze zelf niet komt) en dan zie ik wel hoe laat ze vannacht komt...
Ben idd ook zoekende haha. Kleine triniminie hier heb ik om 23uur wakker gemaakt en nu slaapt ze alleen heeft ze nog 70 in de fles dus nu maar ff luier verschonen en nog weer proberen! Hoe gaat het bij jou?
Ik heb haar hier ook om 23.00 wakker gemaakt en met haar ogen dicht heeft ze 150 opgedronken. Daarna meteen in bed gelegd. Ze was om 02.00 wat onrustig, speen gegeven en om 03.00 de fles. Vanochtend om 05.30 weer onrustig, dus bij me genomen en nu ligt ze nog lekker naast mij te slapen. Ze zal zo wel wakker worden voor de fles... Merk toch dat ze wat van slag is, omdat ik die nacht ervoor het ritme heb veranderd. Hoe is het bij jou gegaan vannacht?
Na de fles (90+3) die ik om 3uur heb gegeven heeft ze tot 6.30 geslapen. Nu weer om 3uur wakker. .. heb al 4x de speen gegeven en net haar luier verschoont maar ze huilt weer.Als ik weer een fles geef krijgt ze teveel melk. Vind het wel erg lastig dat ze zo in eens van slag is met haar ritme.
Kellebel, dat is precies wat ik gisteren gedaan heb. Flessen verhoogd en gewoon weer om 23.00 laatste fles... Vannacht kwam ze om 03.20 en ben nu fles aan het geven. Netjes dus. Alleen wel tussen 03.35 en 05.15 uur 9x !!!!! er uit voor de speen. Wat een drama! Daar word ik echt chagerijnig van. Maar daar kan die kleine meid niks aan doen....
Ja gisternacht was het 3uur fles en daarna 6.30 en afgelopen nacht was ze weer om 3uur wakker. Heb uiteindelijk om 4.15 de fles gegeven waar ze na 3kwartier (kwam ook een poepluier tussendoor) mee stopte en toen had ze maar iets van 60 gehad. Nu slaapt ze nog. Geef haar nu uiterlijk 9uur de fles. Ga vandaag steeds 120+4 aanbieden en heeft ze dan nog trek maak ik nog 30+1 ga haar vanavond niet wakker maken en zie dan wel hoe het gaat. Blijkbaar maakt het dus niet uit of ze 's avonds wel of niet voor de laatste fles in bed ligt. Het word haast ingewikkeld haha! Im raak ook zwaar geïrriteerd wanneer m'n hoofd amper het kussen raakt en mevrouw weer de speen kwijt is. Maar als ik dan dat lieve koppie zie maakt dat alles goed!
Aha ik snap het. Tja, als ze trek heeft.... Daar doe je niks aan. Jij gaf ook die van 20.00 en 23.00 150+5 toch? En idd als het niet uitmaakt of je haar om 20.00 of 23.00 naar bed doet, ze komt om 03.00, dan zou ik haar ook niet meer wakker maken. Wat dat lieve koppie betreft als ze haar speen kwijt is, die zie ik niet want het is donker! Haha. En om nou het licht aan te gaan doen...
En als je het haar zelf laat bepalen? Dus om 23.00 uur niet wakker maken maar pas fles geven als ze zelf wakker word? Desnoods een iets grotere. Hier is kleine nu 4 weken en ik laat haar zelf bepalen. Overdsg zit er nu meestal 4 uur tussen. Rond 23.00 uur/23.30 uur de laatste fles. S nachts komt ze wisselend. De ene keer om 4 uur, 5.30 uur en vanochtend pas om 7.30 uur. Als ik haar wakker maak dan drinkt ze niet de gehele fles leeg, ze word vaker wakker voor fles en slaapt moeilijker in. Ik ga me verder niet druk maken over 6 of 7 flessen. Zolang ze maar niet over de max heen gaat.
Damay, ze zit nu een beetje in een ritme, waarbij 23.00 haar laatste fles is. Ik maak haar wakker omdat het dan 4 uur na de laatste fles is. Ze krijgt dan een fles van 150+5. Maar ze komt gewoon na 4-4,5 uur weer. Blijkbaar heeft ze nog behoefte aan die nachtvoeding en dat is prima.