Vandaag bij een Renault Twingo wezen kijken. ZJ-HJ-42 is het kenteken. Nu vroeg ik of de distributie riem vervangen is en hij zei dat deze geen distributie riem heeft maar een Kroon en pionwiel. Kan iemand mij vertellen of dat dus betekend dat de auto geen distributie riem/ ketting nodig heeft.
Volgens mijn man heeft deze auto wel een distributieriem en waar de man het over had zit in de versnellingsbak, de kroon en pionwiel (eindaandrijving van de wielen) Dit heeft dus NIETS te maken met de distributieriem. Volgens manlief klinkt dit niet betrouwbaar.
Manlief zegt dat twingo's van die leeftijd een ketting hebben. Hij geeft wel het advies om op zoek te gaan naar een ander soort auto. Twingo's zijn kwalitatief niet zo best. Zijn advies luid: ga kijken naar een toyota yaris of starlet, een peugeot 106 of een Citroën saxo. Daar heb je langer plezier van. Succes!
Ik weet niet of die man zich vergist heeft. Dit is een kroon en pignonwiel. http://www.auto-techniek.com/wp-content/uploads/2011/04/Kroonwiel-pignon-wielaandrijving-met-hypoidaandrijving-300x300.jpg
Heb nog een keer gebeld. Hij gaat morgen nogmaals kijken, zit er toch een riem of ketting op legt die er een nieuwe op. Dit wil ik ook op de factuur zodat ik ook een poot heb om op te staan mocht hij toch knappen.
Hij had het over een verhaal met de koppakking en nokkenas maar dit heeft toch geen drol met de distributie ketting te maken?
Er zijn vroeger wel motoren gebouwd met tandwiel aandrijving maar in iedergeval niet bij deze twingo. Op internet kun je ook distributie setjes bestellen voor jouwn auto, is dus zeker dat hij eentje heeft
Das alleen van toepassing bij een riem. Een ketting hoeft nl niet vervangen worden. Tenzij deze lawaai maakt. De riem moet om de 5 jaar of om de 120.000 km vervangen worden. Manlief heeft t nog ff nagekeken. Een twingo vanaf bouwjaar 1996/1997 heeft altijd een riem. Daarvoor is het een ketting.
Dit heeft in zoverre met de distributie riem te maken dat als je de koppakking moet vervangen dan moet de riem los, dus wordt die vaak ook vervangen. Manlief raad wel aan om naar en ander te gaan. Deze man klinkt en beetje als een kneus die er totaal geen verstand van heeft. Straks gaat het helemaal fout...
Onthoud wel dat een twingo een auto is met bovengemiddeld veel problemen. Ze zijn niet duur in de aanschaf, maar onderhoud is rete duur omdat er heel vaak iets aan mankeerd (manlief noemde een hele rits met vaak voorkomende kwalen maar dat heb ik niet onhouden...)
Weet het vriend is automonteur , helaas is die er voor een maand niet, maar moeten snel van onze auto af en erger als die kan het bijna niet haha
Manlief heeft even het kenteken voor je nagekeken. Hij is van oktober '98, en in mei '99 in Nederland ingevoerd. Weet niet of je daar nog wat aan hebt