Zoals ik al eerder zei, zegt mijn indische schoonfamilie dat ik geen sambal mag omdat dat slecht zou zijn voor de oogjes. Maar ze konden me niet vertellen waarom. Misschien omdat het scherp is en dat het vruchtwater dan ook scherp is? Persoonlijk denk ik dat het gewoon een bakerpraatje is en ik eet het ook gewoon hoor! Volgens mij is het gewoon onzin....
ik ben van zuid amerikaanse afkomst..en onze sambal wordt niet van chilipepers gemaakt..dat wordt echt van de madam jaenett gemaakt en de colombiaanse pepers. maar vooralsnog zou ik niet weten waarom het niet zoou mogen. die vrouwen in onze cultuur eten het niet maar geen van ze kan zeggen waarom het slecht zou kunnen zijn tijdens de zwangerschap..ze zeggen allemaal ik weet het niet maar de oma van mn tante van mn overgroot oma..die zei oooooooiitt dat het slecht was. Bij ons blijven sommige oerouderwetse regels voor altijd bestaan, de jongere generatie weet niet waarom dit niet en waarom dat niet maar we doen het maar omdat de ouderen het ons zo hebben geleerd.
Ik eet echt madame jeanettes bij het leven. Heerlijk zijn ze! Ik wist niet dat indische mensen ze ook vaak gebruiken, ik dacht dat het echt surinaams was.
madame jeanette's zijn een soort chilipeper, lennylenn, je hebt heel veel soorten. Alle chilipepers komen oorspronkelijk uit zuid amerika. ik eet het ook lekker, chili, sambal, ben er gek op. alleen bij borstvoeding moet je er een beetje mee uitkijken, sommige babies kunnen er niet tegen en krijgen krampjes of rode billen! Ik had er geen problemen mee maar een vriendin van mij kon niets scherps eten zonder dat haar kind gek werd! ik woon in engeland en wordt altijd gek dat de regels daar heel anders zijn dan in nederland. je mag bijvoorbeeld geen brie en blauwschimmelkaas, ook niet als het gepasteuriseerd is. en ook geen pinda's. Maar je mag weer wel (met mate) alcohol en over roken zijn ze ook minder streng. Nogal bizar. Ik maak gewoon mijn eigen lijst op basis van gezond verstand (werk in de levensmiddelen dus weet er wel wat van, dat helpt). Dat betekent voor mij: geen alcohol en roken of rauw vlees, wel alle gepasteuriseerde kazen. Heel verse rauwe vis weer wel, en vlees dat rondom goed gebraden is mag wel wat rose zijn. Pate is mijn twijfelgeval, in engeland mag het helemaal niet, hier met mate, maar ik heb er steeds zo'n ontzettende zin in dat ik wel eens wat eet... Voorzichtig met kant en klare salades enzo aangezien je daar ook een hoge kans op listeria hebt. Alle kruiden kun je in de keuken gewoon gebruiken, alleen bij medicinale toepassingen moet je oppassen. En drop wel, ik heb een superlage bloeddruk.
oh ja lekker! wisten jullie trouwens dat er in aardappelkroketjes ook veel vitamine a zit? ik was van de week op voedingswaardetabel. nl omdat ik wilde weten waar veel vitamine c inzat en toen viel me oog daarop. aardappelkroketjes 30,00 mg per 100 gram. ik kijken bij lever en dat was iets van 6, nog wat per 100 gram. zou het geen drukfout zijn? heb nooit gehoord dat je die niet mag eten? eet ze in ieder geval soms weleens! staat niet op me verboden lijstje hahaha
ik hoorde vandaag voor het eerst dat in italie en duitsland salami niet gewenst is te eten in zwangerschap?
Ja volgens mij ook. Dus dan zou het in de korst moeten zitten. Wat volgens mij weer gewoon een soort paneermeel is.
Nou, die korst is niet zomaar paneerneel, maar een heel vette (verzadigd en transvet) en zoute laag. En nee, niet gemaakt van lever, vanwege de grote hoeveelheid vitamine A, dat komt waarschijnlijk van de proretinol A/betacaroteen. Van de worteltjes, vandaar ook de oranje kleur!
Jep, alleen is dat dus de proretinol A/betacaroteen, die mag je onbeperkt hebben hoor! "Zogenaamde Provitamine A carotenoïden zoals betacaroteen zit in groenten zoals:worteltjes, koolsoorten, donkergroene bladgroente zoals andijvie en geel of oranje gekleurde vruchten. Te veel vitamine A kan bij zwangere vrouwen leiden tot schade aan het ongeboren kind. Zwangeren mogen daarom niet meer dan 3000 mcg vitamine per dag binnen krijgen. Hierbij telt provitamine A, dus bijvoorbeeld de caroteen in wortels, niet mee. Het gaat dus alleen om vitamine A in producten van dierlijke oorsprong en Vitamine A supplementen."
dus daarom mag je ook gewoon de aardappelkroketjes eten? staan ze niet op de verboden lijst? goh zogelukkig, wat ben jij toch slim!
mag je eigenlijk tonijn eten?Dit omdat zal bv weer niet zou mogen.Ik ben namelijk gek op pstolet tonijnsalade.
tonijn bij voorkeur niet meer dan een keer per week. dit geldt voor alle roofvissen, bv zwaardvis ook. salami is een risico omdat dit ook van rauw vlees wordt gemaakt. De manier van productie )weinig water en veel zout in het product) geeft echter laag risico, dus kan best vind ik...
@henkie; ja mag best aardappelkroketjes eten, maar ik zou het gezien het geharde vet en de grote hoeveelheid zout niet te vaak eten. Lekker zelf maken joh; gewoon aardappelpuree met een spuitzak op 2 lepels op de bakplaat doen! @diana: je mag 1 portie (=150 gram) verse roofvis per week en 2 porties uit blik (die bevatten minder kwik en dioxines). Zalm is geen roofvis, maar een vette vis, bevat ook dioxines, maar mag je 2 porties per week van; vette vis is gezond! @kaatje: alle worst is gemaakt van rauw vlees en wordt daarna pas bewerkt. Ik las dat salami tegenwoordig ook eerst gerookt of gekookt wordt. Alleen echt rauwe vleeswaar als filet american en rosbief mag je niet, verder mag je alle vleeswaren die zijn gedroogd, gerookt, gekookt of gebraden uiteraard.
ik eet ze niet vaak. weet dat ze erg vet zijn. maar paar maanden geleden had ik er vaak zin in. nu helemaal niet meer. liefst brood, crackers, rijstwafels, etc. verdraag helemaal geen vet meer zucht