Ondanks dat ik veel vervelende berichtjes kreeg op mn vorige post een nieuw bericht. Ik bleek na 1.5 week enorm ziek te zijn geweest een longontsteking en blaasontsteking te hebben. Wat kun je daar ziek van zijn! Mijn ontstekingewaarde waren op z'n ergst 210! Vandaag bij de huisarts gezakt naar 20! De kuur werkt dus naar behoren! Zo fijn. Volgens de huisarts duurt het herstel zeker 6 weken. Zijn er meer die hier ervaring hebben met een longontsteking? Hoe verliep het herstel? Wil niet te snel, maar zoals vandaag heb ik toch t gevoel dat ik af en toe best wat kan doen. Word behoorlijk afgeremd nog door m'n omgeving omdat de kuur nog niet eens is afgelopen. Vind t heel lastig om 6 weken rust te houden, maar wat moet dat moet. Merk dat ik psychisch ook weer een knauw heb gekregen, maar ook dat is normaal volgens de arts.
Ik had met kerst een lichte longontsteking en ben zeker 6 weken heel moe en af en toe kortademig geweest. Herstellen kost echt tijd. Stel je gewoon in op (minimaal!) zes weken, dan kan het altijd meevallen. Edit: hier heb je als hypochonder en met een angststoornis waarschijnlijk helemaal niks aan. Stel medische vragen gewoon aan je huisarts en ga voor je twijfels/zorgen naar je psych. Niet op een forum.
Wat vervelend! De laatste keer dat ik een longontsteking had was tijdens studie en eindstage. Was hartstikke zieke , tegen de tijd dat ik naar de huisarts ging en ze een foto lieten maken in het ziekenhuis zagen ze dat ik herstellende was van een longontsteking. Ben daarna weer door gegaan. Heb toen niet te horen gekregen dat ik 6 weken rust moest houden. Het was in een drukke belangrijke tijd en vond dat ik niks kon missen. Ging s avonds vroeg naar bed. Waarom moet je rusten? Zodra je denkt dat het kan zou ik wat doen. Misschien nog niet gelijk zoals je wil maar kan je opbouwen.
Ik had met kerst longontsteking. Maar na de kuur voelde ik me weer helemaal prima! Kon meteen weer alles. Maar iedereen is anders, heb ook weleens gehoord dat t weken duurde voor de energie weer helemaal terug was.
De nasleep van een longontsteking kan zo’n 6 weken tot zelfs 3 maanden duren. Dit betekent niet dat je 6 weken rust moet houden, maar dat het mogelijk is dat je de komende weken nog last kan hebben van hoesten en sneller vermoeid zijn. Probeer genoeg calorieën binnen te krijgen en eiwitrijk te eten voor je herstel beterschap
Wat bedoel je met 6 weken rust houden? Heb je dit als advies gekregen? Want vooral luisteren naar je lichaam is belangrijk lijkt me. In de praktijk zal de een na een week weer alles doen en een ander na een paar maanden zich pas goed voelen. Elk lichaam is anders.
Ik heb een halfjaar geleden een zware longontsteking gehad. Goh wat was ik daar ziek van zeg.. ik ben 5 weken thuis geweest van mijn werk. En daarna heb ik dat weer rustig opgebouwd. Het heeft nog behoorlijk lang geduurd voor alle klachten weg waren. Ik geloof zeker 4 maanden tot ik me besefte dat ik eindelijk niet meer benauwd was. Ik zou het zeker rustig aan doen voorlopig. Je voelt zelf vast wel aan wat je alweer kunt en wat nog niet. Ga aub niet te snel hoor. Je moet het echt niet onderschatten. Veel beterschap nog en sterkte!
Ik heb in m'n kraamweek een longontsteking gehad, dus wat herstel betreft natuurlijk niet echt een goed beeld, ik had ook een fluxus gehad na de bevalling, dus er was sowieso niet meer zoveel van me over. 6 weken rust heeft de arts toen niet gezegd. Ik kreeg antibiotica en prednison en dat werkte enorm goed. Na 2 dagen deed ik alweer licht huishoudelijke klussen en na 5 dagen liep ik weer buiten met de kinderwagen. Verder ging ik iedere dag op tijd naar bed, maar dat moet je toch wel met een newborn.
Ik had halverwege december een longontsteking. Ik ben 2 weken echt ziek geweest en ging vanaf de 3e week weer rustig opbouwen met werken, 2 uurtje per dag en dat rustig opbouwen. Het is nu 3 maanden verder en nog steeds heb ik het gevoel sneller buiten adem te zijn dan ik voor de longontsteking was. Ik heb trouwens niet te horen gekregen dat ik 6 weken rust moest houden, enkel dat het herstel zeker 6 weken kan duren of langer zelfs nog
@Hejahe 6 weken herstel is iets anders dan 6 weken rust houden. Je moet er rekening mee houden dat je 6 weken weer moet opbouwen. Fijn dat je je wel al wat beter voelt! Beterschap nog toegewenst!
Ik heb een aantal jaar geleden een dubbele longontsteking gehad, toen was ik 4 maanden bezig met het herstel. Toevallig net herstellende van een longontsteking die er achteraf, al sinds halverwege december bleek te zitten. Sinds de antibiotica zijn werk is gaan doen krijg ik per dag meer energie en lucht. Gisteren (2 weken na start antibiotica) voor het eerst weer, heel rustig getraind. Merk echt wel dat ik er nog lang niet ben, maar ik ga vooruit. Belangrijk is om goed je grenzen aan te geven, maar ook om te proberen om weer wat conditie op te bouwen. Alleen stil zitten/ liggen is juist gevaarlijk, want dan heb je weer extra kans op een longontsteking. Niet voor niets is een longontsteking een van de meeste dingen die mensen oplopen als ze lang in een ziekenhuis liggen...
Beste ts Je bent naar de huisarts geweest en hebt daar advies gehad. Je voedt hier je hypochondrie door naar ervaringen van anderen te vragen. Bescherm jezelf en zoek even niets meer op hierover en ervaar zelf je lichaam en vaar niet op andere hun ervaringen. Je herstel KAN tot 6 weken duren. Dus bouw rustig aan op. Betekent dus niet dat je niets mag doen. Zorg juist voor een goede verhouding inspanning rust en bouw dit uit. Sommige mensen zijn meteen weer opgeknapt na een longontsteking. beterschap op alle vlakken!
Na 1 week was ik al weer aan het werk kuur net afgelopen. ( werk in de zorg dus fysiek pittig en een flinke dosis eigenwijsheid van mij zelf ) Ben ook flink ziek geweest met hoger dan 40c koorts ) Heb nog wel een week de ventolin gebruikt .
dit ! Je bent bij de huisarts geweest en je weet dat iedereen hier anders op reageert En die reacties op je andere topic kwam omdat je met 2 dagen koorts de huisarts wilde bellen
Ohhh mijn vriend heeft nu longontsteking en ik word morgen ingeleid… hoe hebben jullie dat gedaan met de baby en eventuele besmetting? Wij zitten hier helemaal te stressen
Oei! Nou in ieder geval beterschap voor je vriend. En voor jou sterkte morgen. Hier helaas niet zo'n positief verhaal... Achteraf had mijn tweede zoontje griep gekregen op de dag van mijn bevalling en de oudste een paar dagen later. Mijn griep werd dus op dag 4 een longontsteking en twee dagen later werd onze baby ziek. Uiteindelijk zijn baby en ik opgenomen in het ziekenhuis en man kreeg een dag later ook griep. Na 3 dagen mochten we naar huis. Baby mocht toen de eerste 3 maanden alleen door gezinsleden vastgehouden worden, omdat zijn weerstand volgens de kinderarts een flinke klap had gekregen. Kortom: ik zou het bespreken morgen wat hierin wijsheid is. Een longontsteking an sich is niet besmettelijk natuurlijk. En als je borstvoeding geeft, kan dat schelen. Borstvoeding was bij mij geen optie, maar ik baalde daar toen wel flink van.
Ik heb begin januari een longontsteking gehad en heb nu pas weer een paar weken dat ik op normaal niveau zit qua energie. Bij mij heeft het dus echt zo’n 3 maanden geduurd. Maar je moet echt geen verplichte rust gaan houden. Gewoon je normale ding doen op geleide van klachten. Als je teveel doet, merk je dat vanzelf aan je lichaam. (Bij mij in de vorm van hoestbuien en enorme vermoeidheid) Ook was ik veel vatbaarder voor andere infecties de afgelopen tijd volgens mij. Heb wel 3 x buikgriep gehad wat ik normaal misschien 1 x per jaar heb. Maar zoals ik al zei, als jij je over 2 weken weer kiplekker voelt, laat je vooral niet tegenhouden om je gewone activiteiten weer op te pakken!
bedankt voor je reactie. Helaas is de bacterie waarop mijn vriend positief getest is wel besmettelijk (mycoplasma). We bespreken het inderdaad morgen!
hij heeft het trouwens wel al 2 weken… maar nog steeds aan het hoesten. Wel al even aan de antibiotica.