Mijn oudste dochter van bijna 5 gaat al een aantal maanden naar school. Een paar huizen verder woont een meisje ff genaamd L in de klas zit. Ze heeft een zusje van de zelfde leeftijd van onze zoon. Nu woont er ook een buurvrouw met dochter aan de overkant noem haar maar ff D Ik was best goed bevriend met de overbuuf van D tot mijn dochter naar school ging. Als ik naar school liep kwam ik langs het huis van L. Dus automatisch liepen we samen onze kinderen naar school brengen. De moeder van D vroeg al of we beste vriendinnen waren enz. Merkte dat ze wat jaloers was door onder andere die opmerkingen. Heb gezegt we brengen onze kinderen naar school meer niet. Raakte wat meer bevriend met de moeder van L ook omdat mijn dochter ermee speelde. Met de moeder van D verwaterde het een beetje. Op een gegeven moment ging D ook naar school. Eerst bracht ze haar met de fiets en wij liepen want mijn dochter van nu 6 maanden kon niet op de fiets. We zeiden loop dan gezellig mee is ook leukder voor D. Dus we liepen op dat moment met z'n 3e onze kinderen naar school te brengen. Nu ging D ook wel eens met L spelen dus hadden hun moeders ook wat meer contact. Ik merkte dat ik een beetje het 5e wiel aan de wagen begon te worden. Als ik wat tegen de moeder van L zei dan praatte de moeder van D er meteen overheen. Ik merkte ook dat ze veel appte. Vind ik absoluut niet erg hoor. Ze moeten doen wat ze willen ben ook absoluut niet jaloers of zo. Omdat de moeder van L een auto heeft bracht ze haar dochter met regen wel eens naar school en dan reed de moeder van D mee. Ik moest lopends omdat ik geen auto heb en met 3 kinderen paste dat niet erbij in de auto. Heb op een gegeven moment gezegd dat ik niet meer meeloop omdat ik me het 5e wiel aan de wagen voelde en omdat de moeder van D veel commentaar had op alles wat ik zei en alles wat ik over mijn dochter had niet goed vond of onzin vond. Nu was het al een paar keer zo dat hun goed bevriend werden en elke dag appte en de moeder van D bij de moeder van L zat. De moeder van L werd ziek en ik zei dan neem ik L wel mee kan jij thuis in bed blijven. Heb ook gezegd dan neem ik je andere dochter ook wel mee kan je uitrusten. De moeder van D vroeg toen aan mij bij school hoe het met de moeder van L ging. Ik had zoiets van jullie hebben toch veel contact dus waarom weet je dat dan niet en je had ook de jongste dochter even bij je kunnen nemen. Maar goed dat was mijn beslissing. De moeder van D zei niks tegen me als de moeder van L erbij was. Nu is het zo dat de moeder van L steeds aan mij vraagd of ik op hun jongste kan passen of dat ik L mee naar en van school kan nemen. Maar ze neemt de moeder van D wel steeds mee met de auto en lopen wel samen naar school. Voel me best misbruikt dan. Heb zoiets van waarom doet de moeder van D het dan niet. Ik wil geen ruzie verder of zo maar wil ook niet steeds moeten oppassen wanneer het haar uitkomt. Weet ook ff niet wat ik moet zeggen. als ik de waarheid zeg denk ik dat het uitloopt op ruzie en dat wil ik ook niet voor mijn dochter. Heb namelijk al het idee dat mijn dochter niet meer mag spelen met de D en wil ook niet dat ze straks met L ook niet meer mag spelen. Wat kan ik doen. Sorry voor het lange en miss warrige verhaal.
poeh vrouwen...zucht, wat een verhaal. (niet negatief op jou hoor TS, maar het is weer echt zo'n vrouwenprobleem, mannen vechten dit uit en drinken dan een biertje en zijn weer beste vrienden, en bij vrouwen wordt dit dan echt zo'n achterbaks geneuzel en dan mogen straks de kindjes niet meer bij elkaar spelen omdat de mama's elkaar niet zo aardig vinden) ik denk dat je gewoon af en toe moet zeggen dat je NIET op kunt passen, je laat teveel over je heen lopen. ik snap dat je geen ruzie wil, en dat je daarom veel toestaat, maar het is zo niet leuk. Dus ga een gesprek aan met moeder van L, waar je zo vaak op moet passen, zonder verwijten, van ja maar met moeder van D doe je dit en dat. Gewoon een goed gesprek over hoe het op jou overkomt, dat kan lijkt mij geen kwaad. misschien zie jij het wel anders dan hoe ze het bedoelt, en kunnen jullie misschien op een makkelijke manier er wel samen uit komen! succes!
Ik zou de volgende x gewoon aangeven dat het lastig is voor jouw om met 3 eigen kinderen en 2 oppas kinderen naar school te wandelen. En misschien als je samen zou lopen met de moeder van D. Dat het wel kan want dan kunnen jullie samen opletten. zoiets? en als dat ook niet kan dat ze maar wat anders moet regelen en dat je het wel geprobeerd heb! Dan ben je in ieder geval niet alleen de lul elke x. maar dan laat je wel zien dat je wilt helpen.
Idd gewoon een x zeggen dat je niet kan.ik heb het zelf mee gemaakt diegene kwam altijd hier ook eten met de kids enz.moest ze bijv werken en was ze wat later of dr dochter dan bij mij kon eten Ook een x of ik dr mee wou nemen uit school of soms ook brengen. Voelde me gebruikt dus zei een x nee sorry ik kan niet. En nu doet ze heel afstandelijk. Weet ik gelijk waar ik goed voor was. Ik laat niet over me heen lopen!
Poeh, wat een lang verhaal. Even samengevat: - Jij was vrienden met D - Toen werd jij ook vrienden met L - D voelde zich achtergesteld (werd jaloers) - Toen werden L en D goede vrienden en voelde jij je achtergesteld (werd jaloers) - Nu vraagt L of jij op haar kind wil passen terwijl D bij L op de bank zit .. ? Heb ik dat goed begrepen? Anyway, ik merk op uit jouw verhaal dat jullie alle 3 'jaloers' zijn, zich achtergesteld voelen, zich het 5e wiel voelen. L + D = jij voelt je naar. D + jij = L voelt zich naar. L + jij = D voelt zich naar. Waarom niet gewoon de ander een leuke vriendschap gunnen ipv je gelijk vervangen te voelen. Als jij niet meer zo vaak wil oppassen, zeg dat dan. Vind jij het leuker om samen te lopen ipv met de auto, zeg dat dan. Vind jij D niet leuk, of denk je dat L niet meer goed omgaat met D, vraag dat dan. Want nu loop je enkel te speculeren en daar wordt niemand gelukkig van. Waarom mag jouw dochter niet meer met de kinderen van jouw buurvrouwen spelen? Hebben de kinderen ruzie gehad? Mijn tip is; wordt vriendinnen zonder de kinderen. Jullie gaan (volgens mij) enkel met elkaar om omdat jullie kinderen hebben/moeder zijn. Ga gewoon eens vriendinnen zijn? Dus ik zeg, laat dit hele gedoe (wat in mijn ogen nergens om gaat) achter je en nodig ze beide eens uit voor een wijntje. Ga kletsen en een leuke tijd hebben.
"De moeder van D vroeg al of we beste vriendinnen waren" Hoe oud zijn jullie in godsnaam? Dat soort vragen stelden wij op de basisschool. Ik zou lekker even afstand nemen en nee zeggen. Als ik jou zo hoor kost dit alleen maar negatieve energie.
Ik zou me er niet te druk over maken en het gewoon een beetje laten gaan. Kom je ze tegen, loop je met ze mee. Zo niet, dan zou ik gewoon zelf gaan en me er absoluut niet druk over maken als zij samen met de auto gaan. Je bent niets aan elkaar verplicht, maar ik snap wel dat het kan steken en dat je je buitengesloten voelt. Misschien doen ze ook weleens iets samen met de kids, en als jij dan niet wordt gevraagd, is dat niet leuk. Ik zie het hier ook om me heen, maar als kinderen dan weer een 'nieuwe' beste vriendin vinden, dan hebben die ouders ook automatisch meer contact. Als je echt goede vriendinnen met beide dames wilt zijn, zou je ook in de avonduren iets met elkaar kunnen doen. Qua oppas, zou ik gewoon vaker nee zeggen, want alleen je wilt niet alleen goed genoeg zijn om even op te passen.
Dat ze met de auto gaan maakt me echt niks uit ben ook absoluut niet jaloers hoor maar heb het idee nu alleen goed te zijn om op te passen en dat het wel makkelijk is. Dat ze wat doen samen moeten ze ook echt zelf weten, ik ben een persoon die best graag op zich zelf is dus dat scheelt. Ik hoef dus echt geen goede vriendinnen te zijn. Alleen staat de moeder van L plots aan de deur met haar jongste om te vragen of ik kan oppassen want ze moet dringend weg. Ja zeg dan maar eens nee. Dat vind ik dan moeilijk maar heb gelijk zoiets van Waarom vraag je het de moeder van D dan niet. En dan komt ze haar jongste ophalen en gaan ze samen met de auto naar school om de kinderen op te halen. Tja vind dan dat ik een beetje gebruikt word terwijl de moeder van D gewoon thuis is. Dus die had ook kunnen oppassen. Als ik dan vraag waarom ze niet daar kon zegt de moeder van L. Dat heb ik niet gevraagd.
Dit want als ze geen wijntje willen gaan drinken dan weet je ook gelijk dat je zulke negativiteit niet in je leven wil hebben!
Waarom zeg je niet gewoon tegen hen hoe je je voelt? Supersimpel. Of stel een tegenvraag: ja, ik wil wel oppassen maar haal jij dan morgenmiddag mijn kinderen op?
Dat is echt heel makkelijk! Je hoeft ook geen nee te zeggen, je zegt gewoon; dat komt nu niet uit of ik heb andere plannen. Kom voor jezelf op, want ja je wordt gebruikt.
Door het hele verhaal wat je verteld komt het over alsof je wel jaloers bent. In de latere posts komt naar voren dat je vooral zit met het feit dat je te pas en onpas als oppas wordt gebruikt. Dat probleem kun je alleen zelf oplossen door Nee te zeggen of inderdaad zoals hierboven dat je geen tijd hebt of dat het niet uit komt. De vraag waarom D dat niet doet is totaal onbelangrijk lijkt me en zou ik me ook niet druk om maken dat is aan L en D samen.
Ik probeer je een beetje te begrijpen... Ik hoor het graag als ik er naast zit. Wat is hier precies het probleem? Dat de moeder van D wel mee rijdt en jij niet? Dat jullie niet allebei mee kunnen, lijkt me logisch. Ik vind het ook niet heel vreemd dat ze háár meeneemt en niet jou. Zij wonen tegenover, toch? Is praktischer. Het is ook een beetje zo gegroeid. Is met 1x begonnen en bleek wel handig te zijn. Wat verwacht je hier precies? Dat de moeder van L jou meeneemt en D niet? Als moeder van L zijnde, zou ik me erg ongemakkelijk voelen door zo'n verzoek. Als moeder van D zijnde, zou ik me aan de kant geschoven voelen. Begrijp ik het goed, dat je nu baalt dat zij samen lopen en jij niet mee loopt? Hier heb je zelf voor gekozen. Je hebt jezelf buiten spel gezet. Wederom: Wat verwacht je hier? Dat de moeder van L zou gaan bemiddelen tussen jullie? Dat zij zou afwisselen, de ene keer met jou lopen, de andere keer met de moeder van D? Als je alsnog mee wil lopen, zou ik dat gewoon doen. En de moeder van D gewoon aanspreken op ongewenst gedrag. Misschien was dit een poging om een gesprek aan te knopen? Hoe vaak vraagt ze dit en wat voor reden heeft ze, dat ze het niet zelf kan? Ik denk dat je dat er helemaal los van moet zien.
Dat is wel een beetje raar, ja. Maar is dat 1x gebeurd, of vaker? En het kan ook nog zijn, dat ze jou meer vertrouwt dan de moeder van D.... Ik vind het trouwens sowieso wel een beetje raar dat ze samen naar school gaan. Hier in onze straat brengen we elkaars kinderen ook wel eens naar school, maar dan gaat de andere ouder niet mee. Alleen het kind rijdt dan mee... Trouwens, TS, waarom nodig je L niet een keer uit voor een bakje koffie? Dan kunnen jullie elkaar ook beter leren kennen en wordt het ook makkelijker om dingen te vragen/zeggen.
het is er inderdaad eentje in de categorie: wil je verkering met me? Om te janken op deze leeftijd. Ts, lekker met je eigen kids naar school lopen en de rest past ook lekker op z'n eigen kids. Je gaat je hier toch niet voor laten gebruiken? Uit je verhaal blijkt eigenlijk dat je dit alleen doet, zodat je er niet buiten valt. Open je ogen: dat val je al en nu maken ze nog misbruik van je goedheid ook.
Als ze al met de auto aan komt rijden en haar kind bij je dropt zonder dit te vragen vooraf dan vind ik haar wel lef hebben zeg. Ik zou iemand nooit zo voor het blok zetten. In zo'n geval kan je toch zeggen dat je ook toevallig weg moet ? Verder, vind ik het er een beetje aan liggen hoe de verstandhoudingen zijn. Toont de L wel interesse in jou om eens samen te lopen/ rijden/ bakje koffie te doen of doet ze dat alleen met D? Als ze wel interesse in jou toont kan je best weleens oppassen, maar je hoeft je zeker niet in allerlei bochten te wringen. Als je niet kan of wil dan kan je niet. Zeg dan ook duidelijk dat als er eens een keer opgepast moet worden, dat ze dit van tevoren moet vragen en niet pas als ze al voor de deur staat. Heeft L alleen interesse in D en ben jij enkel goed voor het oppassen dan zou je misschien het beste kunnen zeggen hoe het op jou over komt. Als je telkens smoesjes gaat verzinnen om niet te kunnen dan kan je ook ruzie krijgen op den duur, dus misschien kan je in dat geval beter zeggen dat het raar op jou overkomt dat ze zoveel omgaat met D en D nooit als oppas vraagt. En dat jij je nu vaak tijd voor het oppassen maakt/ je dag er op aanpast terwijl D dat net zo goed weleens kan oppassen.
Dit... leer je elkaar beter kennen waardoor je elkaar ook makkelijker kunt aanspreken als er iets is, zonder dat iemand zich op de tenen getrapt voelt.
Wij hebben een buurkindje. Die komt dan aan de deur om met mijn Kinderen te spelen. Echt vriendjes zijn het niet maar het spelen gaat wel altijd leuk. Alleen als ik haar binnenlaat zie ik de ouders meteen daarna met de auto de straat uit rijden. Eigenlijk pas ik dan op en vragen ze het niet eens van te voren. Best onbeleefd maar het kan mij echt niets schelen. Ga uit van wat ik wil op dat moment. Als mijn Kinderen willen spelen en ik was toch niets aan het doen mag het, als ik er geen zin in heb zeg ik gewoon dat het niet kan. Misschien moet je er zo mee omgaan. Gewoon nee zeggen als jij of je kind geen zin heeft. Daar is echt geen uitleg bij nodig, nee zeggen is genoeg. Gebruik vooral geen smoesjes want dat heeft L toch door. Je bent geen verantwoording schuldig als je iets niet wilt. Verder ben ik het met de rest eens. Probeer zonder jaloezie gewoon met ze om te gaan. Een kopje koffie drinken of een praatje over koetjes en kalfjes op het schoolplein kan veel oplossen. En gewoon meelopen als het zo uitkomt.
nou ik vind je wel heel groothartig zo, want als dit 1 keer bij mij zou gebeuren dan werd er hier niet meer gespeeld. Zo ga je toch niet met elkaar om? Al is het alleen maar omdat je dus niemand kan bereiken als er iets met dat meisje is.