Onterechte incasso, wat moet ik nou doen?

Discussie in 'De lounge' gestart door rocketscience, 21 feb 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik werd eergisteren gebeld door het incassobureau EDR dat zij opdracht hadden gekregen van proassist om geld bij mij te innen. Het zou gaan om een telefoonverzekering afgesloten in 2010 en die zou ik nooit betaald hebben. Onlangs hebben ze nog een aanmaning gestuurd vertelde de man, maar dit hebben ze gedaan naar een adres waar ik al bijna 5,5 jaar niet meer woon.

Ze vroegen aan de telefoon naar mijn huidige adres en ik vroeg op mijn beurt of ze ook bewijs materiaal mee konden sturen dat ik deze verzekering toendertijd ben aangegaan (een contract oid) met mijn handtekening. Hij zou het er bij voegen. Nu kreeg ik gisteren de brief binnen... Uiteraard geen bewijsstukken bij maar wel een dikke rekening. 24 euro vanwege de verzekering en 37 (!!!) euro voor buitenrechtelijke kosten. Ohja en ik moet binnen 7 dagen betalen anders komt er weer 37 euro bovenop.

Wat kan ik nu doen om uit te zoeken of dit uberhaupt klopt? Ik weet niets van die verzekering en kan mij ook niet voorstellen dat ik het toen niet betaald zou hebben als ik wel een verzekering had afgesloten.

Iemand hetzelfde meegemaakt (internet staat er immers vol mee)? Kan ik aangifte doen? Rechtsbijstand inschakelen?

Ik zal er ook bijvertellen. EDR heeft dit geintje vorig jaar ook al bij me geflikt en toen wilde ik in eerste instantie dus echt niet betalen. Nou daar hadden ze geen boodschap aan en gooide er steeds 37 euro bovenop. Uiteindelijk dus moeten betalen. Dat betrof een andere telefoon trouwens.

2. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

ik heb dat vorig jaar ook gehad met EDR. Ik kon alleen niet meer bewijzen dat ik die verzekering had afgezegd omdat de telefoon kapot was bij ontvangst en ik van t-mobile dus een nieuwe had gekregen. Het ging namelijk om iets van 4 jaar geleden.
    Ik heb het geld maar betaald maar had er een naar bijsmaakje van. Hier hadden ze dus ook naar een oud adres de aanmaning gestuurd. En heb erdoor 40 euro incassokosten moeten betalen :$
    Ze hebben me de gevraagde bewijzen nooit geleverd overigens en dreigde wel het voor de rechter te brengen als ik niet binnen een week betaalde.

3. Arian

Arian Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.587
    36
    48
    Ben je misschien een cijfer vergeten? Want op zich vind ik 24 en 37 euro niet echt een Dikke rekening.. Maargoed dat ben ik... ;) Ik zou er achter bellen en eisen om bewijsmateriaal.. Kunnen ze dit niet leveren dan ook niet betalen.. En anders advies inwinnen bij het juridisch loket...?

4. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Nee ik ben geen cijfertje vergeten. Misschien is het niet veel geld maar het gaat mij om het principe. Ze doen dit bij heel veel mensen en niemand kan het bewijzen. Zo verdienen ze dus hun geld.

5. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

jup. erg he en je kan er maar weinig tegen doen. :x

6. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Ik ben zo'n trut die dan de oorspronkelijke rekening betaalt en verder niks. Iedereen heeft je goede adres, behalve die van de telefoonverzekering? Dan is je provider niet grondig geweest in het doorgeven van de juiste gegevens en dan ga ik niks extra betalen.

7. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Ik heb dit een keer gehad met een bikini broekje van bon prix.
    Broekje geretourneerd, wat volgens hun nooit is aangekomen.
    Na heel wat bellen bleef ik aanmaningen krijgen en uiteindelijk ook een deurwaarder.
    Ik bleef weigeren om te betalen en zou dan wel voorkomen voor de rechter!
    Aangezien het totaal bedrag incl. extra kosten ongeveer het zelfde was als die van jou......hebben ze het er bij laten zitten.

8. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Dat had ik dus ook gedaan in eerste instantie. Maar dan wordt er gelijk weer achteraan gebeld hoor. En moet je het bestand alsnog binnen die week betalen. Ik had echt geen zin dat ze het voor het gerecht zouden brengen. En dat weten ze volgensmij ook wel.

9. rocketscience

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Dat was de vorige keer ook mijn gedachte maar incassobureau hield niet op voordat ik ook hun kosten betaald had.

10. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Laat 't ze eerst maar eens bewijzen!

11. Stroopie

Stroopie Fanatiek lid

11 jun 2009
    3.158
    11
    38
    Ik zou zeggen, gooi maar voor het gerecht, dan doe ik dat ook.
    Ik denk dat je gewoon je rechtsbijstandsverzekering eens moet bellen.

12. Momisake

Momisake Fanatiek lid

27 jul 2010
    1.641
    173
    63
    Vrouw
    Ik zou ze elke dag bellen om het bewijs te krijgen.

13. jannanas

jannanas Fanatiek lid

10 nov 2007
    1.816
    1.700
    113
    Wel hoor: niet betalen! Kijk Kassa van vorige week of die week ervoor maar even terug. Er zit op facturen ten eerste gewoon een verjaringstermijn en zij moeten met bewijzen komen.

14. Koningsgezin

Koningsgezin Fanatiek lid

24 jan 2014
    1.689
    110
    63
    Hier was laatst ook een topic over, over hetzelfde incassobureau. Is niet helemaal zuivere koffie. Zolang zij niks kunnen bewijzen, sta je naar mijn weten in je recht. En met bewijzen komen ze ook niet. Na 6 jaar ermee komen, dat je nog moet betalen? Dan is het naar mijn weten verjaard. Succes! Ik zou wel contact opnemen met je rechtsbijstand.

15. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
  16. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Ik zou zeggen dat ze eerst met bewijzen moeten komen voor ik een cent zou betalen. Als je er maar van uit gaat dat het wel zal kloppen dan verdienen ze wel heel gemakkelijk hun centen. Iedereen kan dat wel zeggen toch?

Zolang ze niet met bewijzen komen zou ik dus niets betalen, heel jammer dat ze er dan 37 euro bij doen maar zonder bewijs geen cent.

Ik snap eerlijk gezegd echt niet dat mensen het betalen ook al weten ze zelf zeker dat het niet klopt.

17. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
  18. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Zoals je in de link van limmeke kunt lezen is de berjaringstermijn voor oa verzekeringen 5 jaar, tenzij ze tijdig stuiten (aanmaning, dagvaarding etc). Maar van het stuiten moeten zij aantonen dat jij de brief hebt ontvangen. Aangezien het hier 5,5 jr geleden is en ze een oud adres hebben gebruikt lijkt het mij erg onwaarschijnlijk dat ze deze nota nog kunnen innen. Dus voor je ook maar iets betaald moeten ze maar bewijs leveren. Oh, en zorg ook dat jij bewijs hebt dat je hun om bewijs hebt gevraagd.

19. Mimosa

Mimosa Niet meer actief

Hier hetzelfde grapje gehad. Ik sluit nooit een telefoonverzekering af, dus wist zeker dat het onzin was. Ik heb EDR gebeld en dit aangegeven. Daarbij gezegd dat ik graag bewijsstukken wil zien en schriftelijk bevestiging wil krijgen van mijn bezwaar. Dat kreeg ik ook netjes met daarom bovendien het bericht dat de rekening opgeschort was tot het bewijs was opgezocht. Daar lang niks meer van gehoord, tot vorige week. Toen heb ik ze nogmaals gebeld en de telefoniste door de telefoon getrokken. Niet netjes misschien, maar het zijn echt oplichters. Google maar eens op EDR en Proassist. Uiteindelijk gaf ze aan dat het op een fout zou berusten en opnieuw is de betaling opgeschort. Heel irritant allemaal en ik kan hier heel slecht tegen.

20. JJ1991

JJ1991 Actief lid

5 feb 2012
    370
    37
    28
    NULL
    NULL
    Dit klopt van geen kant, dus niet betalen hoor! Dat ze de kosten steeds omhoog gooien is om de druk te verhogen. Je bent dan eerder geneigd om te betalen.

Echter zal EDR eerst met een overeenkomst moeten komen waarmee ze bewijzen dat jij die schuld gemaakt hebt. Zonder een contract met handtekening of iets dergelijks hebben ze geen poot om op te staan. Mochten ze dit contract hebben, dan zullen ze ook nog op je nieuwe adres eerst een aanmaning moeten sturen (inclusief bewijs!)

Mijn advies: meld deze zaak in ieder geval alvast bij je rechtsbijstandsverzekering. Heb je die niet, win dan alvast advies in bij het juridisch loket. Verder zeker niet betalen tot je een contract hebt gezien met jou handtekening. Zo niet, dan laat ze maar dreigen met verhogingen/een rechtszaak. Een rechtszaak zullen ze echt niet zomaar aangaan, dat kost hun namelijk handen vol met geld. Ze proberen je alleen maar bang te maken, zodat jij een schuld betaalt (die waarschijnlijk helemaal niet van jou is/uberhaupt niet bestaat).

Deel Deze Pagina