Suiker test afwijkend

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door kruumeltje, 14 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kruumeltje

12 jan 2013
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Donderdag heb ik een suikertest moeten doen.
    Er werd eerst bloedgeprikt, daarna moest ik een grote beker met Glucose drinken. Een uur wachten om vervolgens weer bloed te prikken.

Na een uur wachten was mijn waarde in mijn bloed te hoog, 8.3.

Ik ben doorgestuurd naar de diabetis verpleegkundige. Waar ik een uitleg heb gekregen en een meter met prikker.
    Wat ik heel erg vreemd vind, een half uur na de test heb ik bij de diabetis verpleegkundige geprikt. Toen was mijn waarde 5.6
    Ik heb inmiddels een heel weekeind mijn waardes bijgehouden en mijn waardes zijn niet boven de 6.0 uit gekomen.

Wat moet ik hier nu mee? Ik heb stiekem het idee dat het een storm in een glas water is, en dat ik me geen zorgen hoef te maken. Ook omdat mijn kindje precies op de lijn van lengte en gewicht ligt.

Iemand tips/ideeen?:(

2. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Wat raar zeg meteen zo'n paniek. Want een waarde tussen 4 en 8 is normaal en normaal drink je ook geen beker glucose. Wat was de reden voor die meting? De waardes die jij aangeeft zijn inderdaad prima.

3. mamavanalisha

mamavanalisha Actief lid

20 aug 2012
    119
    0
    0
    data-typiste
    hoi kruumeltje,

ook ik heb zon test gehad. als het goed is heb je in dat uur weinig beweging gehad?? zit er in je familie misschien suikerziekte? ik had na een uur een waarde van 9.9 en sinds die tijd ben ik ook aan het testen. dat is nu al een maand of 4 zo en in al die tijd is bij het zelf testen mijn waarde niet boven de 7.0 geweest.
    is dit je eerste kindje? of heb je miss nog een kindje die miss een moeilijk start heeft gehad met hypo's (het niet op peil kunnen houden van de eigen suiker)? zo ja dan houden ze het deze keer beter in de gaten. dat is in mijn geval zo. ons kindje nu zit ook op de lijn van gemiddelden. ik heb alleen op de suiker gelet. dus minder frisdrank(suikervrij) en zoetjes ipv suiker in koffie/thee.
    als je meer zou willen weten kun je me altijd even een pbtje sturen als iets niet duidelijk is ofzo.
    ik zou zeker wel blijven testen al is het wel lastig. maar het is voor een goed doel.

4. kruumeltje

12 jan 2013
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor jullie snelle reacties..

Het is onze eerste zwangerschap. Ik loop onder controle in het ziekenhuis vanwege een hoge bloeddruk in het begin van de zwangerschap en vanwege uitdroging en ondervoeding tot week 16 van de zwangerschap. Er komt geen suikerziekte voor aan beide kanten van onze familie.

Volgens de verloskundige in het ziekenhuis was het een routine onderzoekje, maar misschien werd dit ook wel gedaan doordat ik aangaf bij de laatste echo dat ik vond dat mijn buik erg hard groeide. Wat volgens de verloskundige wel mee viel.

Ik heb in het uur niets gedaan, omdat dit werd aangegeven dat dit niet mocht. Gewoon rustig op een stoel gezeten.
    Ik heb morgen vroeg weer een telefonisch consult met de diabetis verpleegkundige, maar ik weet niet zo goed wat ik er mee moet.
    Ik heb eigenlijk pas de afgelopen weken een beetje kunnen genieten van mijn zwangerschap en nu dit weer.... Eigenlijk iets waar ik niet op zit te wachten. En ook naar mijn mening niet echt nodig omdat de waardes niet boven de 7 uit komen.

5. mamavanalisha

mamavanalisha Actief lid

20 aug 2012
    119
    0
    0
    data-typiste
    Mijn waardes komen ook niet boven de 7uit. Hoe het zit mrt wat je in het begin gehad hebt weet ik niet, maar je kunt uiteraard om meer uitleg vragen.. bij mij ging het wel om de eerste zwangerschap (hypos na de geboorte) en suikerziekte in de familie... ik heb op eigen initiatief de priktijden aangepast en in de gaten gehouden wat ik aan zoetigheden binnenkreeg. Als ik vermoeden had gewoon een keer extra prikken.. maar dat zeg ik je kunt altijd even om uitleg vragen en of het echt zin heeft om het in de gaten te houden.

6. glimworm

glimworm Niet meer actief

ik heb zo'n zelfde test gehad en mocht 2 uur lang niks eten of drinken.

mijn waardes waren verder goed, dus mss dat het hiermee te maken kan hebben dat je te kort na het drankje hebt geprikt?

7. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Hier ook in dec een glucosetest gehad en ook ik mocht TWEE uur niets doen. Vooraf bij de vk niet-nuchter geprikt: 4,0. Tijdens de test vooraf: 4,6 nuchter. Na twee uur: 8. Terwijl het max. 7,9 mocht wezen... En ja, dan ben je zomaar ineens zwangerschapsdiabeet.... Nou, ik vond het ook erg vergezocht. Heb een afspraak gehad bij de dietiste, later een dagcurve moeten prikken: Alle waardes perfect! Dus weer zw.sch.diabeet af... Hoefde ook niet meer terug te komen en mocht weer zonder problemen verder zwangeren.

Laat je dus niet gek maken om een zo`n uitslag!

8. Charlie

Charlie Actief lid

7 dec 2012
    454
    1
    16
    Hier ook de test gedaan (tweemaal). Ik mocht twee uur lang niet doen. Heb verder ook helemaal geen zw.diabetes gerelateerde klachten. Vorige keer was de uitslag goed, dit maal niets gehoord dus zal ook wel goed zijn.

Misschien komt het omdat je na een uur weer geprikt hebt? Die twee uur is hier heel bewust. Je lichaam moet die (vieze) glucose ook verwerken lijkt me.

9. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    het is ook logisch.. niemand die tijdens een maaltijd zo'n suikerbom binnenkrijgt als bij deze test.. en als je er dan gevoelig voor bent en stijgt zo ben je gelijk zw-schap diabeet.

ik ben altijd ter controle wel getest maar nooit met t drankje.

10. woezelenpip

woezelenpip Actief lid

12 jun 2011
    220
    0
    16
    Drenthe
    Ik heb tijdens mijn zwangerschap ook een suikertest gehad en werd ook pas na 2 uur geprikt.
    Sterkte!

11. manouk81

manouk81 Bekend lid

21 mei 2012
    506
    1
    18
    Hier had ik ook na 2 uur een waarde van 8,3.Misschien zat er in jouw drankje iets minder glucose waardoor je eerder kon prikken? Er zijn verschillende concentraties nl.
    Bij mij was een streng dieet voldoende maar als ik echt meer suiker at dan mijn dieet schoot mijn glucose waarde wel omhoog. ik moest me zeer strikt aan mijn dieet houden ondanks dat mijn suiker niet erg hoog was na de test. Schijnbaar werkt er dan toch iets niet helemaal goed in je lichaam.

Bij hoge bloeddruk heb je een verhoogde kans op zw dm, misschien komt het daardoor? Veel sterkte iig en hopelijk hoef je niet insuline te spuiten.

Deel Deze Pagina