Waarom mag kiezen keizersnee?

Discussion in 'De bevalling' started by JosieJ, Nov 24, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. JosieJ

JosieJ Niet meer actief

Even een vraagje naar aanleiding van een ander topic:
    Ik lees hier, en hoor vaak in mijn omgeving dat er bij een tweede bevalling gekozen mag worden voor een keizersnee (als de 1e bevalling ook kz was). Nu hoor ik vaak dat dit ook geldt bij kz die de eerste keer is gedaan door stuit/ laagliggende placenta, iets wat de tweede zwangerschap natuurlijk niet zo hoeft te zijn.
    Waarom mogen al die mensen 'kiezen'? Mij is bij de controle,6 weken na de kz verteld dat ik geen keus heb bij een volgende zwangerschap maar het gewoon natuurlijk moet gaan proberen....

2. mendy

mendy Bekend lid

Jul 27, 2010
    629
    0
    0
    op de Rijn...
    Ik heb ook een keizersnee gehad en tijdens de na controle vertelde ze mij dat als de volgende weer boven de 7 pond uitkomt ik het nog niet eens zelf hoef te proberen.. Mocht de volgende dus lichter geschat worden als dat dan ga ik het gewoon normaal proberen maar grijpen ze nu wel eerder in als het weer niet lukt. Nu heb ik eerst 17 uur geploeterd, dit omdat ze wilde kijken of me ontsluiting toch niet in ene doorsloeg. Uiteindelijk ben ik blijven steken op een krappe 7 cm.. Die ochtend startte ik met 4 cm dus ik was in 17 uur wel 3 hele cm opgeschoten.. Ik kreeg een keizersnee doordat het een sterrenkijker was en ik waarschijnlijk gewoon te smal was voor mijn grote jongen 4360 en 56 cm..
    Dus tsjaa afhankelijk van het formaat van nummer 2 heb ik een soort van een keuze...

3. tico

tico Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    1,311
    0
    0
    schijnt het nieuwe beleid te zijn sinds dit jaar, dat als je al een ks hebt gehad dat je dan een 2e keer mag kiezen. Was ook verbaasd toen de vk me dat vertelde

4. JosieJ

JosieJ Niet meer actief

Serieus joh?!?! Nou zijn de gevallen die ik ken al van langer geleden maar dit Wist ik niet hoor, echt waar? Mijn verloskundige heeft dat tot nu toe ook nooit laten vallen...

5. frummelk

frummelk Fanatiek lid

Oct 2, 2012
    2,309
    0
    36
    in het midden...
    Ik mag id kiezen. Komt omdat naw mijn bekken te smal is. Kwam niet verder dan 5 cm na 12 uren aan de wee opwekkers en daardoor een weeënstorm... Hierbij komt ook nog dat mijn kind erg ziek werd na de geboorte doordat ik draagster ben van een bacterie. Ik wéét dat als mijn vliezen breken ze me 2 maal ab gaan geven maar als het te lang duurt het wéér een ks wordt
    Ga het wel gewoon proberen denk ik

6. Daydreams

Daydreams Actief lid

Oct 31, 2010
    270
    1
    0
    Noord-Brabant
    Ik denk dat het per ziekenhuis verschillend is. Mijn zoon was ook een sterrenkijker en ik bleef steken op 9 cm. Hij woog 4550 gram.
    Na 5 maanden weer zwanger van mijn dochter. Spontaan begonnen met 40+ 5 en in 4 uur naar 10 centimeter ontsluiting. Ze lag ook niet goed voor de uitgang en ik moest op mijn zij gaan liggen. Heb zo best lang persweeen gehad voordat ik actief mocht meepersen en ze goed lag.
    Ze woog 4625 gram. Dus het kan wel.:)

7. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

Jan 28, 2012
    450
    0
    0
    Mijn zoontje is middels een geplande keizersnede gehaald in verband met een stuitligging. De gyn heeft mij alleen verteld dat de tweede in principe via de de natuurlijke weg mag komen maar dat ik wel in het ziekenhuis moet bevallen i.v.m. het (kleine) risico dat de baarmoeder scheurt tijdens de bevalling. Voor de volgende baby zou dat dan ook een risico op overlijden betekenen. Misschien dat het protocol daarom aangepast is (als dat inderdaad gebeurt is)?

8. JosieJ

JosieJ Niet meer actief

Ik heb de vraag even bij Het verloskundige forum hiero neergelegd :)

9. mnonc

mnonc Fanatiek lid

Mar 9, 2012
    2,589
    0
    0
    Ik mag ook kiezen bij een 2e..
    Werd ingeleid door zw.vergiftiging en de hartslag van mn meisje dipt en herstelde te langzaam bij mn weeen.

10. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

Jul 4, 2011
    2,225
    2
    0
    Ik denk dat je mag kiezen omdat de kans dat je baarmoeder scheurt altijd groter is dan als je geen ks hebt gehad. Ook als het al langer geleden is, is er een iets grotere kans dan zonder die ks. En dan is nog de oorzaak van ks. Lijkt mij dat als je bekken erg smal is dat het bij de 2e ook weer een probleem kan zijn dus dan mag je zelf proberen maar ook een ks kiezen als je het risico niet wilt nemen.

Share This Page