Hi meiden! We hadden afgelopen donderdag de 20 weken echo en alles zag er tip top uit behalve dat het hoofdje aan de kleine kant was (tussen linker streepje en midden streepje) maar vooral smal (stipje viel links van de lijn af). Cerebellum was ook klein (helemaal links op t streepje). De echoscopiste dacht er niets raars van maar zei dat het protocol is om door te verwijzen naar gyn als er een waarde <p5 uit komt. Dat was zo voor de breedte van het hoofdje, de DPT. De structuren van de hersenen zien er allemaal goed uit. Toen kreeg ik bericht van de gyn dat ik niet hoef te komen want hij vond het niet afwijkend. Geruststelling natuurlijk maar toch... Het is wel klein, <p5. Wie heeft dat ook gehad en weet iemand wat dit dan kan betekenen? Gewoon een kindje met een smal of klein koppie? Of kan er meer aan de hand zijn? Omdat het me toch wel erg bezig hield heb ik bij de vk gevraagd om een groei echo voor t hoofdje. Zij vond dat ook een goed idee, maar dat is pas in week 32, dat duurt zooooooo lang!! Graag hoor ik dus van andere meiden of ze weten wat deze waarden kunnen betekenen of dat ze dan ook hebben gehad bij de kleine. Marieke
Hi Marieke, Mijn kindje had bij de combinatietest op 11 + 6 weken een hoofdomtrek die klein was voor de leeftijd. Ook tussen het middelste en linker streepje in. Nou weet ik dat ik zelf een klein hoofd heb en dat dit dus niks hoeft te betekenen. In de eerstvolgende controle heb ik dit bij mijn vk aangekaard en zij zei dat het pas een probleem is als de meting buiten het linker streepje komt te liggen. Dan is er misschien iets aan de hand. Ik kan mij goed voorstellen dat de meting toch aan je blijft knagen, want heb dit ook nog af en toe. Eind deze week krijg ik mijn 20-weken echo en zal ik zien of de hoofdomtrek inmiddels is bijgetrokken. Dus ben zelf ook erg benieuwd wat de ervaringen van anderen zijn.
Onze dochter had de hele zwangerschap een kleiner hoofdje dan gemiddeld. Omdat ik al op het zh liep en de gyn er niks verontrustend aan vond is er verder geen onderzoek naar gedaan. Nu is mijn dochter bijna 10 maanden en nog steeds zit haar hoofd op de onderlijn terwijl ze verder juist met alles op de bovenste bovenlijn zit. Maar het is niet erg, hij groeit wel gewoon en het valt ook niet op, behalve als ze het dus opmeten. Mijn man heeft ook niet zo'n groot hoofd, volgens het cb heeft ze het gewoon van haar vader haha!
Dank voor jullie reactie! De omtrek van het hoofdje zit tussen middenlijn en linker streepjes maar de breedte van het hoofdje valt zelfs buiten de lijn. Ze heeft dus een heel ovaal hoofdje, lang en smal van bovenaf gezien. Doortje, was dat bij jou ook zo of was vooral de omtrek klein? Kan best genetisch zijn, ik ben zelf maar 1.60 en mijn man 1.75, niet zo groot dus..
Hier ook een dochter met een klein hoofdje - nu nog (haar wintermutsje is maatje 6 maand, ze is toch echt ruim 1,5 jaar Haar DBP was P3-10, de omtrek en lengte P10-50. Was gewoon (klein)normaal, nooit iemand verder over gesproken. Rond de 28 weken week deze meting ook enorm af, haar hoofdje lag toen ruim 2/2,5 week achter (ook haar buik was smal, benen juist langer dan termijn).
Hoi Loki09, Dank voor je reactie, wat fijn om te lezen! Gewoon klein en fijn dus . Ik denk dat ik als ik niet was doorverwezen, ik me ook niet zo'n zorgen had gemaakt. Het is de situatie van doorverwijzen en dan toch niet waardoor ik me zorgen maak. Maar dankzij jullie reacties ben ik alweer wat minder bezorgd, dank! Marieke
Ze nemen liever het zekere voor het onzekere natuurlijk, en dat is maar goed ook. Als de gyn er niets afwijkends in ziet en jullie ook geen loeien van hoofden hebben zou ik proberen me niet druk te maken (ik zeg proberen want ik ben zelf ook zo'n paniekhen.. Heb me weken angestig gemaakt omdat het er op leek dat mijn dochter prematuur en dysmatuur zou zijn, uiteindelijk geboren met 38w en 6 pond..). Vraag anders voor je eigen geruststelling rond de 28/30 weken nog een groeiecho. Dat kan nooit kwaad!
Hier hadden alle kinderen kleine hoofdjes. Bij de oudste hebben we geen 20 weken echo gehad, want dat kwam in het jaar dat hij geboren is pas dat je dat standaard kreeg. Bij de 3 andere wel. Bij de 2 middelste was er niets aan de hand en gewoon erfelijk aangelgd. Bij de vierde dachten we dat eigenlijk weer, omdat ze net als de andere onder de p5 zat, maar moesten met 30 weken terug komen. Toen dachten ze een afwijking te zien en werd ik doorverwezen voor een guo1 naar de gyn in het zh in de regio. Deze zag niet echt wat afwijkends. Bij de geboorte bleek het wel degelijk niet goed te zijn en heeft onze dame craniosynostose. We hielden er rekening mee dat er wat kon wezen, maar hadden eigenlijk zoiets van de andere hadden ook een klein hoofdje dus het zal wel meevallen. MAar dat was bij onze jongste dus niet het geval. Zo zie je vaak is er niets aan de hand, maar het kan zom toch wel een afwijking wezen. Niet echt geruststellend voor je, maar in mijn verhaal zie je ook dat er 2 keer niets aan de hand was. Ik duim dat jullie straks een gezond kindje in jullie armen hebben.
Mijn dochter had/heeft echt een rond hoofdje, dus niet ovaal zoals jij beschrijft. Het was bij haar echt de omtrek inderdaad. Wij hebben met 32 weken nog een extra groeiecho gehad en uiteindelijk is er in week 37 ook nog naar gekeken, maar toen was het lastig op te meten omdat ze al diep in mijn bekken lag. Ook na haar geboorte leek haar hoofdomtrek een maand stil te staan, we moesten toen extra terug komen voor een meting en toen was haar hoofdje weer goed gegroeid. Uiteindelijk is er met haar hoofdje niets mis, maar we hebben er dus wel extra controles voor gehad en dat voelt inderdaad niet zo fijn. Je wil liever dat alles gewoon in 1x goed is natuurlijk! Als je je echt zorgen maakt, vraag dan toch een extra groeiecho tussendoor aan. Al denk ik echt, dat als de gyn zich er geen zorgen om maakt, je dat wel van hem aan mag nemen.
Hoi Oxbow, Dank voor je reactie. Wat naar dat je kindje craniosynostose heeft! Ik hoorde van iemand dat dat wel goed operatief te behandelen is en dat kindjes er meestal verder niets aan overhouden. Is dat bij jouw meisje ook zo? Groetjes, Marieke
Hoi Oxbow, Ik had gereageerd op je berichtje, maar ik zie nu dat het niet geplaatst is.. Bij je kindjes waar niks mee aan de hand was, hadden die ook een smal hoofdje of alleen kleine omtrek? Wat naar voor jullie dat je dochter craniosynostose heeft! Ik hoorde van iemand dat het wel goed te opereren is en dat kindjes er niets aan hoeven over te houden, is dat bij jullie meisje ook zo? Veel sterkte ermee in elk geval! Ik ga nog wel nog een echo laten doen sowieso, maar ik vraag me af of ze daarop die afwijking ook al kunnen zien. Volgens de echoscopiste hebben wel meer kinderen 'gewoon'een smal hoofd. Daar hopen we dan maar op! Groetjes, Marieke