snoepbeleid peuterspeelzaal......zeur ik?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door lolalo, 15 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lolalo

    lolalo Actief lid

    13 feb 2012
    404
    0
    0
    Mijn oudste van bijna 3 gaat nu bijna een jaar naar de peuterspeelzaal.
    Vooral de laatste tijd valt me op dat er wel heel vaak gesnoept wordt.
    Niet alleen door de peuters zelf wordt er vaak snoep getrakteerd maar ze doen dus ook activiteiten met snoep/chips enzo. Daar kwam ik pas net achter door foto's want mijn peuter vertelt nog niet alles.

    Zo hadden ze kettingen geregen van nibbit chipjes met dropveters...leuk natuurlijk maar ik vraag me af waarom perse daarmee. Gewoon is ook leuk toch, was nml helemaal niet een speciale aanleiding zoals een verjaardag ofzo.

    Vandaag haal ik hem ook op en nam een staigiare afscheid.....krijgen ze heel tasje met snoep!! zaten ze al lekker van te eten, die van mij gelukkig rustig maar andere propte een berg tegelijk naar binnen.

    Nu weet ik ook wel dat je niet eeuwig je kind bij snoep kan weghouden en af en toe iets lekker moet kunnen, dat vind ik ook. Maar een voorstander ben ik niet van die zoete , zoute dingen vaak ook met een hoop kleur en smaakstoffen.
    En als nu ook de juffen er al op trakteren?!!

    Vinden jullie t normaal/ goed? Hij gaat nu 2 keer per week en er is heel vaak iemand jarig, een broertje/zusje geboren, afscheid of wat dan ook. Dus vaak snoep maar blijbaar doen ze ook als activiteit dingen met snoep enzo...
     
  2. Antares

    Antares VIP lid

    17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    Hier mocht dat niet. Fruit trakteren. ....geen speelgoed ook niet. ..
     
  3. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Ik vind niet dat je zeurt... als het de basisschool zou zijn, zou ik zelfs 'not amused' zijn maar een peuterspeelzaal? Nergens goed voor. En snoep uitdelen vind ik dat het volgens het reglement gewoon niet moet mogen en zeker niet door een leidster

    Ik heb naar aanleiding van het trakteren op school (basischool groep 1) gevraagd of ze daar iets van wilden zeggen. De school heeft een oproepje gedaan aan de ouders en nu gaat het goed. Er zit natuurlijk nog best een snoepje bij maar geen St Maarten hoeveelheden!

    PS: je kunt het voor je tanden trouwens beter naar binnen proppen :D
     
  4. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik maak me er niet druk om

    Hier thuis krijgen ze gezonde dingen en af en toe op school niet...tja

    Ik weet niet wat je verder thuis aan je kind geeft...maar als je je kind ook melk geeft is dat net zo slecht als snoep.
    Of rood vlees...of nooit vis
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hmmm, ik zou dat ook niet geweldig vinden.
     
  6. lolalo

    lolalo Actief lid

    13 feb 2012
    404
    0
    0
    Hij gaat 2 keer per week en t is bijna 2 keer per week raak.

    En nee hij krijgt geen melk ( heeft zelfs KMA) en geen vlees maar wel vis.
    Ik vind t belangrijk dat mijn kinderen , zeker zo klein als ze zijn nog zo gezond mogelijk leven. Kan je niet voorkomen natuurlijk.....maar ik vind de psz toch ook een soort voorbeeldfunctie hebben?
     
  7. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Bij ons zelf complete puntzakken met lollies en zuurtjes en al.
    Dat is iets meer dan "af en toe iets ongezonds als je het mij vraagt.

    Echter hoe hard het kdv ook mopperde dat dat ECHT niet de bedoeling is.. (Volgens de regelementen mag het gewoon niet) trekken meeste ouders zich er niets van aan.
    En op de basisschool geen haar beter.
    Hier gaan alle zakjes in de snoeptrommel dus.
    Kan ze het alsnog zelf opeten alleen niet in 1x
    De keren dat ik zelf snoep koop om de trommel bij te vullen is overigens op 1 hand te tellen.
    Toevallig laatst chocoeieren erin gestopt omdat die over waren van het eieren zoeken. Dat was de eerste keer dat ik snoep kocht dit jaar.
    Zegt dus wel iets over de hoeveelheden die er van school mee naar huis komen vrees ik.
    Want in principe krijgt ze elke dag wel een snoepje of koekje..

    En op kdv gingen de zakjes in z'n geheel mee naar huis.
    (Heb je wel getrakteerd maar mag je het meteen opbergen ipv gezellig snoepen.. Ook sneu als je het mij vraagt!)
    En op school mogen ze 1 ding uitkiezen maar geen lollies of zuurtjes.
     
  8. xxisoldexx

    xxisoldexx Fanatiek lid

    1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Ik vind niet dat je zeurt. Hier mag alles behalve snoep
     
  9. lolalo

    lolalo Actief lid

    13 feb 2012
    404
    0
    0
    Ja op t KDV is het beleid ook...geen snoep en chips en als het wel gebeurd dan gaat t idd mee naar huis. Aan de ouders dan de keus of ze t geven of niet.

    Maar op de psz geven ze alles....en als ze t niet vertellen ( of je t niet op foto's ziet) dan weet je t niet eens....
     
  10. xxisoldexx

    xxisoldexx Fanatiek lid

    1 apr 2009
    1.538
    4
    0
    Ik zou er wat van zeggen. Mijn oudste lust echt geen snoep dus dat is makkelijk maar ik wil wel weten wat mijn kinderen ongeveer aan snoep naar binnen werken.
     
  11. Saskia78

    Saskia78 Niet meer actief

    Ik vind dat echt wel apart.. Ik wil namelijk niet dat mijn kind veel snoept.
    En dus al helemaal niet dat het zakjes snoep leeg eet zonder dat ik daar wat van weet :)
    E als ik zag wat er bij ons vaak in zat... Redelijk deel ging naar mama omdat ik dochterlief er gewoon te klein voor vond.. Dat gaat nu niet vaak meer op natuurlijk want ze kan best zuurtjes en lollies eten.

    Maar tijdje terug ook weer.. Zo'n ronde regenbooglolly 10cm doorsnee.
    Wtf? Ding ligt nog steeds in de kast...
    Ik ga denk ik maar de truc van m'n vader een keer toepassen (oh, wat haatte ik dat) en het ding in stukjes meppen.
    Want zo krijgt ze hem echt niet.
     
  12. adi

    adi Niet meer actief

    Ik zou het hier echt niet mee eens zijn. Niemand die mijn kinderen dingen te eten geeft waar ik niet mee eens ben.

    Ik schrik echt van je openingspost. MIsschien ben IK wel een zeur, maar hier hebben ze echt nog geen dropveter gezien, laat staan geproeft.
    Dan geef ik liever een gewoon koekje of een stuk chocola, maar geen suikergoed in pastelkleuren. Nog niet in ieder geval.
     
  13. Eylem

    Eylem Niet meer actief

    Ik vind het niet normaal en vind zeker dat je het bespreekbaar zou moeten maken. Zowel wat betreft de activiteiten met snoep als de overdreven traktaties. Hier eten ze op de psz alleen een appeltje en drinken ze een halve beker melk.

    Hier op de psz hebben ze een heel duidelijk beleid (gelukkig, want 4 dagdelen in de week, zou niet best zijn als ze 4 dagen per week zoveel zou snoepen): 1 kleine trakatatie per kind, iets wat ze op dat moment, in de kring kunnen opeten. Kadootjes, zakken snoep...gaan allemaal weer mee naar huis met de jarige. En of het nou een koekje, een soepstengel, een bekertje chips of een mandarijn is maakt niet uit: het moet een kleine portie zijn. Ik heb nog nooit wat van een traktatie mee naar huis gekregen.

    En verder zitten er veel islamitische kindjes op de psz dus alle traktaties met gelatine zijn verboden, dat scheelt al heel erg, want dat zit in bijna al het 'regenboogsnoepgoed' (drop, winegums, lollies....). Net als Adi geef ik liever een koekje of een stukje chocola dan zo'n ding vol met geurkleursmaakstoffen.
     
  14. lolalo

    lolalo Actief lid

    13 feb 2012
    404
    0
    0
    Gelukkig dat ik dus niet de einige ben die dit niet fijn vind en normaal.


    gelatine is ook zo iets wat ik liever niet heb ( vegatarisch)en idd voor mijn zoon naar de psz ging had hij nog nooit iets van snoep op. Ja wel eens een koekje maar niet van die gekleurde troep. Ik dacht tot kort dat het wel meeviel en wilde niet zeuren. Maar als je dan foto's ziet en je kind vrolijk aan de dropveters ziet zitten en de schuimpjes met sinterklaas..wat je dus niet eens weet ( want tijdens de psz gegeven en zoonlief heeft dat niet verteld)

    Vind het wel moeilijk om dat nu aan te gaan kaarten maar hoorde hem ook net vertellen dat hij met t ontbijt een vleesje op had. Hij eet dus geen vlees en dat heb ik ze vertelt. Nu geeft hij dat normaal netjes zelf aan. Maar het schijnt dat de juf toen ze aan t spelen waren met stukjes worst die over waren? Langs is gegaan, en toen heeft hij die ook gepakt.
    Dat vind ik ook slordig van ze.

    Vraag me ook erg af of hij niet toevallig ook een keer chocomelk ofzo heeft gehad van de winter terwijl ik hij niet goed tegen koemelk kan. Nu heeft hij ook flink diaree en dat heeft hij al vaker gehad na een PSZ ochtend....
     
  15. adi

    adi Niet meer actief

    Wat erg dit! Je kind zou voor iets ECHT allergisch zijn, dan zou ik doodsbang zijn met zo'n slordige psz.
    Er zijn kinderen die ernstig ziek kunnen worden van bepaalde nootjes e.d. Dus een verzorger en psz-juffen moeten altijd lijsten wat welk kind wel of niet mag eten, in koeienletters in zicht hebben staan.

    Hier zou het ook foute boel zijn als iemand mijn zoon aardbeien zou voeren omdat het leuk/ gezellig/ over is.
     
  16. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    mee eens. dat is niet zueren!
     
  17. lolalo

    lolalo Actief lid

    13 feb 2012
    404
    0
    0
    ja adi.....ik vind t ook zeer kwalijk.
    Nu is mijn zoon niet meer echt allergisch voor koemelk...er een btje overheen gegroeit maar echt goed kan hij er niet tegen. Hij krijgt dus ook nooit koemelk. ( ben zo ie zo geen voorstander van melk geven) En dat heel duidelijk vertelt.....

    Met t paasontbijt had ik voor hem speciale "melk" meegegeven en die heeft hij op. Had ik dat niet gedaan vraag ik me dus nu af of hij dan gewoon yoki melk had gekregen ( idd ze kregen geen gewone melk bij t ontbijt maar zoete yoki)

    Allergie kan zo ie idd gevaarlijk zijn...erg belangrijk dus!
    En een kind dat nog nooit vlees op heeft en al gevoelig is...is ook een slecht plan.....
     
  18. lolalo

    lolalo Actief lid

    13 feb 2012
    404
    0
    0
    Maak me steeds kwader erover ondertussen...
     
  19. knap

    knap Niet meer actief

    Zeuren is een groot woord.
    Punt zakken snoep vind ik niet nodig.
    Maar ik vind wel dat je zeurt om die ketting met nibbits. Daar zie ik echt geen kwaad in.
    Hier kdv is niet zo moeilijk. Alleen geen lolly's en te veel snoep. Lijkt me prima.
    Vorig jaar een liga getrakteerd met een pakje drinken. Dit jaar een leesboekje met eens spekje.
    En zoon trakteert al een paar jaar alleen chips. Maar zit natuurlijk wel al in groep 8.

    Ik lees net de reactie.s terug misschien komt het wel omdat ik al een ouder kind heb en al die dingen al mee gemaakt heb maar ik heb me werkelijk waar nog nooit te druk gemaakt met wat ze krijgen op het kdv peuterspeelzaal of op school.
     
  20. Amethist

    Amethist Niet meer actief

    Ik vind zeker niet dat je zeurt mbt het snoep dat wordt uitgedeeld. Ik wil ook niet dat mijn kinderen (teveel) snoepen en thuis krijgen ze dus ook niks van snoep. Fruit of een mariabiscuitje heb ik en daar zijn ze tevreden mee. Ik zou dus ook not amused zijn als ze op het kdv wel elke keer als er een kindje jarig is snoep krijgen. Mijn dochter is bijna jarig en ik maak gewoon een gezonde traktatie.

    De slordigheid mbt de melk en het vlees vind ik helemaal schandelijk. En daar zou ik zeker eens een goed gesprek over voeren.
     

Deel Deze Pagina