Wie van jullie heeft een nekplooimeting gehad en weet nog hoe het eruit zag?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Bougainville, 8 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

Hoi allemaal!

Nou zat ik laatst naar mijn 12 weken echo te kijken en toen viel me op dat de nekplooi best dik leek! (heb googled waar het zit en hoe het eruit ziet).
    Ik heb geen nekplooimeting gehad aangezien de kans op een kindje met een syndroom best klein is ivm mijn leeftijd.
    Maar de kans is er altijd wel natuurlijk....En na de verhalen toch een beetje bang geworden.
    (Niet dat een kindje met een syndroom niet welkom is maar zou toch wel schrikken zijn).
    Nou vroeg ik me af of hier iemand is die wel een nekplooimeting heeft gehad en of iemand misschien een echo foto heeft waarop de nekplooi is te zien?

Liefs,

Hier is mijn echo foto:

Bekijk bijlage 157795

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.476
    4.932
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Helaas kan ik de mijne niet voor je vinden.
    Maar om je gerust te stellen: het komt heel precies hoe je kindje ligt, als je de nekplooi meet. Een beetje te veel gestrekt en hij is gelijk dikker. En dat geeft een vertekend beeld. Deze foto hoeft dus niet de foto te zijn waarop de NT is gebaseerd. Meestal nemen ze een aantal foto's, slaan die op en kiezen achteraf de beste uit.
    Verder is het erg belangrijk te weten wat de CRL was (hoofd-staart-lengte) tijdens de nekplooimeting. Is je ukkie bv al 6 cm, dan mag de nekplooi ook dikker zijn dan als hij nog maar 5 cm was tijdens het meten.
    En, als klap op... als je nekplooi echt te dik zou zijn, dan is een VK of echoscopist verplicht dit te noemen. Gezien men je destijds niets gezegd heeft over een verdikte plooi, mag je aannemen dat het er goed uitzag.

3. Jetje76

Jetje76 Bekend lid

15 feb 2009
    617
    0
    0
    Even off topic, het valt me op Merah dat jij door jouw werk in de gezondheidszorg (bij een lab geloof ik?) in staat bent steeds zulke nuttige reacties te geven over onderzoeken en uitslagen etc. Echt super, volgens mij hebben mensen daar echt wat aan!

En jullie beide gefeliciteerd met jullie zwangerschap natuurlijk.

4. Bougainville

Bougainville Niet meer actief

@merah
    Bedankt voor je reactie!
    Dat is al een hele geruststelling! :)
    Het gaat er toch uiteindelijk iets anders aantoe dan ik had verwacht dus...Er komt nog veel meer bij kijken.
    Agh nu heb ik ook nog wat geleert vandaag! Haha.

@Jetje76
    Ben het volkomen met je eens!
    Dit zijn echt de antwoorden waar je wat aan hebt.
    En jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap uiteraard!

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.476
    4.932
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat lief dat je dat zegt Jetje!
    Ik doe mn best. Mijn carriere is te vroeg gestopt en ben gestrand op een ziekenhuis-lab... Ik had graag arts willen worden, maar dat zat er toen (financieel) niet in. Vandaar dat ik me dus op medisch gebied in veel dingen interesseer.
    Als iedereen maar wel bedenkt (maar dat geldt voor alle reacties), dat wij hier geen artsen zijn, al denken we er nog zo veel van af te weten.
    Vertrouwen hebben in je eigen arts blijft dus het aller-aller belangrijkste!

6. MissJopie

MissJopie Actief lid

24 feb 2009
    387
    0
    0
    Ik heb wel een nekplooimeting gedaan. Anderhalve week ervoor had ik nog een echo bij de vk. Bij mij was er een hele dikke nekplooi te zien, je zag echt een groot zwart vlak - zoals de ruimte om je baby, het vruchtwater dus. Alleen zat er dus nog een randje tussen en dus hoorde het dikke vochtlaagje bij de baby. Mijn zwangerschap is helaas niet goed afgelopen. Achteraf heeft de vk gezegd dat ze het ook al had moeten zien op de echo bij hen in de praktijk. Als ik niet voor de nekplooimeting had gekozen hadden ze zoiezo zelf rondom 12 weken een echo gedaan en me doorgestuurd...

Met andere woorden hij zal bij jou niet buitensporig dik zijn geweest anders hadden ze dat wel gezegd. Geniet van je zwangerschap meid!

7. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Zoals voorgangers al zeggen is een nekplooi opmeten echt een precies werkje. Je kindje moet precies goed liggen. De echoscopiste doet dat met een live beeld over het algemeen. Als de nekplooi echt zo dik was geweest, dan had je VK er zeker wat van gezegd en bovendien kijken ze bij de 20 weken echo ook altijd een heleboel dingen na. Zo is een van de kenmerken van Down dat het neusschotje ontbreekt. Zulk soort dingen kunnen ze dus later nog checken.
    Aangezien je al 34 weken zwanger bent denk ik dat het allemaal goed is, anders had je het wel gehoord!
    Geniet nog even van de laatste loodjes!

Liefs, MissSporty

Deel Deze Pagina