Lekker risotto recept? (Liefst met champignons!)

Discussie in 'De lounge' gestart door KimK, 8 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. KimK

KimK Niet meer actief

Dag dames,

Ik ben op zoek naar een lekker recept voor risotto, het liefste met champignons (en evt. courgette). Eerst maakte ik altijd de risotto van de wereldgerechten maar wil niet (vooral ivm allergieen zoon) meer teveel pakjes/zakjes gebruiken....

Dus kom maar op met die lekkere risotto-gerechten!

2. MamaScorpio

MamaScorpio Actief lid

7 mrt 2014
    213
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik gebruik meestal de risotto van AH exellent.
    Die laat ik eerst even in wat boter glazig worden, dan doe ik er beetje bij beetje bouillon bij.
    In een andere pan bak ik dan een fijngesneden uitje, wat knoflook, spekjes en champignons.
    Als de risotto gaar is en alle bouillon heeft opgenomen doe ik alles bij elkaar en dan gaat er nog wat geraspte Parmezaanse kaas doorheen.
    Hier is dit een groot succes!

3. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.797
    497
    83
    - kastanjechampignons (bakje) in grove stukken
    - 2 middelgrote uien gesnipperd
    - 3 teentjes knoflook geperst
    - fijngehakte koriander
    - citroensap
    - 2 blokjes tuinkruidenbouillon
    - pak risottorijst
    - parmezaanse kaas geraspt
    - eventueel rode peper/kip

- bak de uien glazig in een beetje boter in een grote pan
    - voeg de champignons en knoflook toe tot de champignons gaar zijn
    - voeg de koriander en ongeveer een halve theelepel citroensap toe en laat tien minuutjes op een laag vuur staan, af en toe roeren
    - voeg 1 liter water, 2 bouillonblokjes en het hele pak rijst toe en breng aan de kook
    - laat dit zachtjes koken tot het water bijna helemaal opgenomen is door de rijst (let wel op het laatst op dat de risotto niet aanbrand en blijf goed roeren), het moet niet helemaal droog koken maar juist een beetje vochtig blijven
    - parmezaanse kaas er over heen

Eet smakelijk :D

* als je kip er door heen gebruikt, de kip in kleine stukjes en even laten marineren in olie met wat knoflookpoeder en paprikapoeder en dit als eerste bakken voor je de rest toevoegt
    * ik gebruik zelf altijd een hele rode peper, maar wij zijn nogal van het hele pittige eten en met kinderen misschien niet aan te raden ;)

4. Leonike

Leonike Bekend lid

21 nov 2011
    521
    2
    18
    Uitje en knoflook snipperen
    Olie in de pan (ik doe meestal de hapjespan, die heeft anti-aanbak)
    Uitje en knoflook fruiten (niet bruin laten worden.)
    Risotto erbij, goed husselen zodat de olie en de risotto goed mengt.
    Beetje bij beetje kokende bouillon toevoegen. Pas nieuwe toevoegen als de oude geheel opgenomen is.
    Ondertussen kipfilet, (kastagne)champignons en courgette snijden en bakken. Parmezaanse kaas vast raspen.
    Als de risotto gaar is (zacht van binnen maar nog wel een beetje een bite), nog 1x een klein schepje bouillon erbij doen. Dan de kip, champignons en courgette erdoor roeren. Parmezaanse kaas erdoor roeren. Echt heerlijk. Ik doe vaak nog een beetje peper erboven malen, ook errug lekker.

Ook erg lekker:
    Risotto maken als hierboven, met alleen een beetje Parmezaanse kaas erdoor.
    Ciabattabrood roosteren en vermalen (liefst in keukenmachine). Gedroogd chilipepertje en een blikje ansjovis erdoor.
    Mengsel even opbakken, zodat het knapperig wordt.
    Risotto op het bord. Mengsel erover. Heerlijk. (Recept van Jamie Oliver, even uit mijn hoofd, kan zijn dat ik iets mis).

5. KimK

KimK Niet meer actief

Lekkere recepten! Nu de moeilijke taak om te gaan kiezen :D. Jullie horen het morgen wat het is geworden en of het smaakte :D haha.

6. Islah

Islah Niet meer actief

Risotto maak ik meestal met Turkse rijst.

7. Zwanger2014

11 sep 2013
    42
    0
    0
    NULL
    Amsterdam

Deel Deze Pagina