Hoe te regelen...!?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Lima 84, 12 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lima 84

Lima 84 Fanatiek lid

4 aug 2008
    1.998
    27
    48
    Ik ben in verwachting van een tweeling en ik heb het vermoeden dat ik het niet vol ga houden tot de 34 weken werken terwijl ik daar nog geen reden toe heb. Ik voel me nu nog goed en ik kan het goed volhouden.

Maar stel dat ik eerder moet stoppen met werken...Hoe moet ik dat precies regelen. Moet ik dan een soort briefje van de gyn ontvangen waarin staat dat ik minder moet werken? Of kun je dit zelf aanvragen?
    Ik weet nu al dat mijn baas hier namelijk niet zo heel blij van zal worden...We zitten nu met onderbezetting ivm vakanties en deze lopen nog door tot begin oktober..

2. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Als je lichamelijk of geestelijk niet meer in staat bent om te werken kan je je gewoon ziek melden. Je hoeft officieel niet eens te vertellen wat je hebt, maar het is natuurlijk wel aardiger om het wel te vertellen. Als je baas moeilijk doet kan hij je naar de arbo-arts sturen. Een brief van je gyn kan handig zijn om je baas en/of arbo-arts te overtuigen, maar het hoeft niet perse.

3. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Een kennis van mij is zwanger, en die moest van de gyn met 26 of 28 (weet het niet meer) stoppen met werken. Dit hoor ik veel vaker bij tweelingzwangerschappen.

4. fenneke80

fenneke80 Niet meer actief

Inderdaad, met tweelingzwangerschappen zijn ze echt wel een stuk makkelijker dan met eenlingen, het is nou eenmaal veel zwaarder. Ik vind het eigenlijk vreemd dat je niet standaard meer verlof krijgt.

5. Lima 84

Lima 84 Fanatiek lid

4 aug 2008
    1.998
    27
    48
    Dank voor jullie antwoorden.:)

De kans zit er gewoon in dat ik inderdaad met 28 moet stoppen met werken maar tot nu toe heb ik geen klagen....Vandaar uit voorzorg mijn vraag.

je krijgt inderdaad het "gewone" verlof jammer genoeg....

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

niet nu al druk om proberen te maken.
    Wat doe je als je griep hebt, juist je meld je ziek, dat doe je nu ook als hetnit meer zou willen.
    En als je gyn. zegt dat je moet stoppen is het helemaal makkelijk, je gaat daarna naar je werk en zegt. Ikmoet per direct toppen van de gyn. DAn ga je weer naar huis, gaat het uwv of arn je bellen voor een telefoniche afspraakof roepen je op en dan zeg je ik moest stoppen van mijn gyn. vanwege mijn tweeling zwangerschap.
    Klaar . jij krijgt 100 % ziektewet uitkering en je werkgever krijgt 100 % jouw salaris betaald omdat het zwangerschapsgerelateerd is. Van dat geld kan hij iemand anders aannemen, dus hijheeft niets te klagen.

7. Tjes

Tjes Lid

8 sep 2009
    50
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn gynaecoloog gaf aan dat ik op het werk aan moest geven dat ik zou werken tot max. 30 weken (in de zorg) zodat ze hier rekening mee konden houden. Heb dit ook gedaan, zo hebben ze zelfs de vacature van mijn vervanger vroeger kunnen laten ingaan.

Ik zit nu dus 100% in de ziektewet. Al contact gehad met UWV enz en iedereen begrijpt het hoor:)
    Moet alleen nog bij de arbo arts langs, dat zal vast ook geen probleem zijn:)
    Wel moet je gewoon duidelijk aangeven wat je kunt en tot hoelang je kunt werken, dit kan een gynaecoloog of je baas niet voor je voelen.

8. babyproject

babyproject Niet meer actief

Het is beter om het juist wel te vertellen.
    Ziekte dat zwanger-gerelateerd is valt in een andere categorie. Zo krijg je zelf meer geld en je werkgever ook (zoals mimi al aangaf). Ook heb je geen wachtdagen.

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

en zwangerschapsgerelateerd betekend vaak dat ze (veel) makkelijker zijn. Ze doen niet zo moeilijk over weer aan het werk gaan , want ze weten dat het toch geen zin heeft. Dus word er vaak ook niet een heel plan van aanpak gemaakt waar jij bij hoeft te zijn. Maar schrijven hun zelf op, moet rusten tot na bevalling, daarna zwangerchapsverlof en waarschijnlijk dan weer in staat om oude functie te hervatten of iets in die trant.

Altijd aangeven inderdaad dat het zwangersschapsgerelateerd is dus.

Deel Deze Pagina