wat zeggen de kinderen tegen je ouders?

Discussie in 'De lounge' gestart door tricia82, 17 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal1984

chantal1984 Niet meer actief

Tegen je eigen ouders U zeggen vind ik eerlijk gezegd beetje vreemd, miss omdat ik gewoon vrij opgevoed ben en het niet hoefde te zeggen maar toch ..

Die kleine moet tegen alle vreemden mensen netjes U zeggen, hij zegt netjes dankjewel en alsjeblieft tegen iedereen dus heeft genoeg manier maar om nou U te gaan zeggen tegen mij dat hoeft hij straks niet te doen, en beide opa's en oma's willen dat ook niet dus doen we het gewoon niet .. Ik zeg ook geen U tegen mijn oma, wilt ze ook niet

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik spreek mijn eigen grootouders aan met "u", terwijl mijn (veel) jongere neefje en nichtje ze wel met je en jij aanspreken. Kwestie van opvoeding; mijn ouders vonden dat het zo hoort, terwijl mijn oom en tante daar blijkbaar anders over denken. Blijkbaar maakt het mijn grootouders niets uit. Prima toch.
    Ik ervaar trouwens geen 'afstand' omdat ik wel "u" tegen ze zeg. Ik weet eigenlijk nog niet wat wij ons kind straks laten zeggen. Ik zal het er t.z.t. wel eens met de grootouders over hebben.

In principe vind ik dat kinderen tegen elke volwassene "u" moeten zeggen, totdat deze volwassene zegt dat het niet hoeft. Ik ben zelf ook vrij lang tegen iedereen die ik net leerde kennen "u" blijven zeggen. De laatste paar jaar tutoyeer ik wel wat makkelijker, maar goed ik ben inmiddels ook 'echt' volwassen. :D Als onze ouders met "u" aangesproken willen worden, dan zullen wij ons kind dat zo leren. Als ze liever met jij worden aangesproken vind ik dat ook prima. Wel hoop ik dat alle grootouders dezelfde keuze maken, gewoon voor mijn gemak. ;)

3. fafje

fafje Niet meer actief

ja mijn moeder noemt mn oma ook U...en ik vind het wel zo netjes staan....NU noem ik mn eigen moeder ook geen U...maar mss tegen de tijd dat mijn kinderen groot zijn en zij U moeten zeggen, ga ik dat ook doen...ook om zegmaar het goede voorbeeld te geven...Dan is mn moeder ook echt "oma" en ze wodt sowieso door al mijn nichtjes en neefjes ook U genoemd

Tja ieder zn ding hoor, don't get me wrong

4. ikkelies10

ikkelies10 Fanatiek lid

31 jul 2007
    2.139
    0
    0
    thuiszorg
    noord-holland
    hij zegt eigenlijk altijd moeders en vaders!
    dat zeg ik dan weer niet tegen zijn ouders,omdat onze band daar niet echt naar is..

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Mijn moeder is gewoon oma, die woont dichtbij en zien ze vaak dan hebben ze nog 2 sets opa's en oma's en die noemen ze met de plaats erachter waar ze wonen. Dus bijv. opa en oma amsterdam ofzo.

Mijn moeder noem ik nogsteeds mama en de schoonfamilie spreek ik met hun voornaam aan

6. Tink

Tink Niet meer actief

Hier was het gewoon opa-voornaam en oma-voornaam, en geen u maar jij.

Tegen mensen die geen familie zijn zeggen ze wel u natuurlijk.

7. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

14 jul 2006
    35.431
    47
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Levi zegt gewoon opa en oma tegen mijn schoonouders.
    Mijn ouders hebben we geen contact meer mee.

8. ingef

ingef VIP lid

30 aug 2009
    5.619
    1
    0
    NULL
    NULL
    hier opa en oma gevolgd door de voornaam.. ons noemt mijn zoontje, papa en mama gevolgt door onze voornaam....

zo ging dat bij mij thuis vroeger ook altijd, zolang we het maar netjes uitspraken....;) niet boos bv etc

9. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Hier is het oma en opa +voornaam (als we het erover hebben, zijn we daar dan is het alleen opa en/of oma).. De meiden hebben 4 oma's en 1 opa. Maar dan ook nog een oppas opa en oma die ze dus ook zo noemen.
    Zowel mijn ouders als sm willen met jij worden aangesproken, en ook mijn oma's willen dat. Die voelen zich niet op hun gemak als zij door familie met u worden aangesproken.

10. mamamadelon

mamamadelon Fanatiek lid

13 aug 2007
    4.077
    5
    38
    mijn ouders noemt hij opa en oma en mijn schoonouders bij hun voornaam. Dat heeft mijn schoonmoeder er zelf heel sneaky van gemaakt. ach moet zij weten,het zal me aan mn bips oxideren ;)

11. Linda86

Linda86 VIP lid

Hier is 't nu nog gewoon opa en oma (en overgrootouders noemt 'ie "oma oma" en "opa opa", geen idee hoe hij daarbij gekomen is ;)). Ik denk dat 't over een tijdje gewoon opa en oma *voornaam* wordt, of iets van plaatsnaam oid, gewoon wat 'ie er zelf van gaat maken. Iig niet de achternaam, dat klinkt zo afstandelijk en dat zien de opa's en oma's hier ook echt niet zitten.

12. 4days

4days Niet meer actief

Tot nu toe gewoon opa en opa. Over een tidjje gaat hij vast verschil maken tussen mijn ouders en mn schoonouders.

13. rieanne

rieanne Fanatiek lid

3 nov 2008
    1.138
    0
    0
    deventer
    bij ons is het makkelijk, we hebben maar een opa en oma dus dat zijn ook dan ook gewoon opa en oma maar ik heb ook nog een oma en die is door mijn zoontje gedoopt tot oude oma, mensje zelf vind het helemaal geweldig,
    Wij moesten vroeger echt wel oma en dan de achternaam erachteraan en u enzovoort maar nu zegt ze, tja ik ben toch ook oud??? Ze is net 88 geworden dus ook een echte leeftijd en die viert ze dan ook elk jaar heel erg trouw met al haar kinderen, aanhang, klein en achterkleinkinderen (word wel een zaaltje voor gehuurd;))
    Mijn zoontje (6jaar) kwam op die verjaardag met een glas cola aanzetten, dus ik zeg van wie heb je die gekregen... hij heel nonchelant oooh van een opa, niet onze opa maar een van die andere er zijn er hier ook zoveel.

14. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Mijn dochtertje heeft 5 oma's. 2 ''echte'' oma's en 3 overgrootmoeders. en 2 ''echte'' opa's en en 1 overgrootvader.
    De ouders van mijn vriend heten opa en oma amsterdam, omdat zij daar wonen. Mijn eigen ouders heten opa en oma van luna,omdat dit de naam is van de hond.Oma van mijn vriend heet oude oma
    mijn oma heet oma van rocky en dan hebben we nog dikke opa en oma. deze zijn iets minder blij met de naam,maar zij zijn inderdaad wel flinker dan de andere.Dit zijn ook mijn opa en oma.

15. Flutterby

Flutterby VIP lid

23 jul 2008
    10.153
    63
    48
    Mijn ouders: opa en oma
    Mijn opa's/oma's: opa en oma met voornaam
    Schoonouders: geen idee hoe die genoemd willen worden
    Schoon opa en oma: opa en oma met achternaam (worden met u aangesproken)

Deel Deze Pagina