Hey meiden, Ben super benieuwd wat jullie ukkies allemaal al zeggen .. Die kleine van mij word in maart 2 en zegt nu allemaal woordjes op zijn manier de ene wat meer verstaanbaar dan de andere Ogel = Vogel oepoep = Zo geeft hij aan dat hij heeft gepoept bah = gewoon bah Buma = Bumba Bloem Maan Mama Papa Oes = Minoes ( onze kat ) Thijs = ( het vriendje van mijn zusje ) Loeloe = Ylona dat is mijn zusje Broem = Scooter Toet toet = Auto ( hij gaat nu ook meer auto zeggen ipv toet toet ) Lala = Die irritante teletubbie Iet = Piet piraat Papapapapa = Is dat irritante liedje van Quintino ofzoiets Tssss = Sssst van stil zijn zeg maar Papa eg = Papa weg Dit is niet zo'n topic van '' kijk eens wat mijn kind al kan zeggen '' ben gewoon nieuwschierig naar de grappige vertaling van woordjes van jullie kids Dus barst los
Leuk hè, die kinderwoordjes Ik geniet er ook volop van bij mijn kleine kletskousje. Veel woorden zegt ze al heel goed verstaanbaar, maar van sommige dingen maakt ze iets heel grappigs. Die noem ik dus even in dit grappige woorden topic: de absolute topper: - pik = kip (loopt ze dus heel enthousiast "pik pik pik!" te roepen op de kinderboerderij ) andere verbasteringen: - boe = koe (terwijl ze wel koek kan zeggen, weigert ze koe te zeggen ) - paak = pindakaas - passaaaa = pasta (zowel de italiaanse pasta als de chocopasta) - pissaaaa = pizza - appe = appel - appess = appelsap - wiesje = visje - woge = vogel - auwo = auto - broem = brommer - koekas = koelkast - wekke = (papa / mama / opa) werken - teke = tekenen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Heerlijk dat geklets.
phoe eigenlijk te veel om op te noemen maar ze praat nu met meer woordjes en de leukste dingetjes vind ik: papa niet doen (hahahaha) mama kom visje visje kom (zingt ze dan) dana plaats (onze hond) aadappeltjoe (aardappeltjes) van mij (wordt al lekker kattig haha) ti ta ti ta boem ( liedje van zandkasteel) mama draaien? (en dan die handjes al draaiend haha) en ga zo maar door hahaha
Wanneer begonnen jullie echt verstaanbare woordjes te horen? Thijmen brabbelt er nu wel op los en soms zegt ie wel wat (koekeba vanmorgen maar het lijkt geen relatie te hebben met wat ie doet. Of papa en mama begrijpen hem niet... haha...
Hihi, die van mij kletst ook al de oren van je kop, ze praat ook veel na als ik ergens op reageer 'oh jaaa', dan hoor je haar gelijk 'ooooh jaaaa', oke, zo (als ze gaat zitten op de bank). Grappige woordjes die ze nog op haar eigen manier zegt: Kokoko (haar variatie op toktoktok) bij iedere vogel die ze ziet Holoooo (horloge) Opie (open) en dicht zegt ze heel grappig met een zachte g Pullullulie (pullie, zo noemen wij harde snotstukjes thuis) ze zegt ook tietjes, vorige week zag ze in de Flair die rubriek van 'mijn lijf' of hoe het ook heet en ja hoor 'tietjes' riep ze gelijk ! Appúl= is appel Kaka= cavia Een hoop woorden sprak ze eerst wel grappig uit met eigen variaties, vaak na een paar weken gaat ze het wel goed zeggen.
Het verschilt heel erg per kind. Ik weet niet meer precies wanneer het echt verstaanbaar werd. Mijn dochter begon pas laat met brabbelen en praten (ze was drukker met leren lopen), maar toen ze eenmaal ging praten, zei ze ook ineens heeel veel woordjes meteen goed! Ik kan nu (18 maanden) echt hele gesprekken met haar voeren.
Tot een maand of 13 alleen papa, mama, daaa(g) en nee ofzo, echt van de een op de andere dag/week begon ze met wat woorden en toen ging het heel snel. De meeste woorden spreekt ze ook duidelijk uit, het begon trouwens vooral met dierengeluiden en de namen van onze huisdieren, die ze erg interessant vindt. Maar ze kan ook nog hele verhalen kwebbelen in haar eigen taal, daar versta je geen donder van . Op het kdv duurde het trouwens ook wel een stuk langer voor de leidsters haar verstonden, sommige woordjes of dingen herkenden wij wel, maar zij niet, of ze legden de link niet'. Zo roept ze altijd 'kielekielekiele' als ze voeten ziet, omdat we daar altijd aan kietelen, maar goed, dat weet een buitenstaander niet. Mijn dochtertje liep trouwens weer wat later los dan gemiddeld, met 16 maanden.
ik vind dat me dochter heel goed praat en maakt zich heel duidelijk... Laatst wees ze naar een kindje (dachten wij) en zei ze: pacal en wij dachten wat zegt ze nou? want dat kindje heette isa.. maar toen ging ik met haar bij de fóto's staan achter het kindje en zei ze het weer en wees naar een foto waar dus een jongetje pascal op stond.. zo zie je maar dat ze dus wel iets goed zei haha.. ze weet heel veel namen van de foto's heel leuk!
@Missflower, ja grappig hè, ze ziet ook vaak dingen die mij niet opgevallen waren. Vorige week wees ze maar naar haar schoentje en zei 'olie' (=olifant), maar onze kat heet Ollie, dus ik dacht dat ze die bedoelde, maar ik zag hem nergens. Tot ik nog eens naar haar schoentje keek, stond daar een piepklein olifantje op van een halve cm bij een halve cm ofzo (ze heeft Elefantenschoenen).
eten papa mama dice tehevihie =televisie aan uit lamp poepe plasse bad douche dinke =drinken zitten tafel box bed die andere kijk sok schoen jas aan navel neus oog teen kaas shoco pasta appel trui fles plakken tekenen verven foto spelen baby brood schuit=beschuit tas papier zak bank stoel piegel=spiegel spelletje oom tante broer zus opa oma fiets auto lopen poes hond muis en nog meer kan er ff niet op komen youame is nu 2 jaar en 4 1/2 maand
Geweldig .... Ik sta er ook altijd zo versteld van hoe snel die kleintjes eigenlijk een woordje aanleren, als ik een paar x per dag een woordje zeg dan zegt hij aan het einde van de dag het woord ... echt helemaal top !
Naeyyssa is 16 maand.. Zij zegt: papa mama opa oma hmm, lekker! dora boet (boots) tiko bennie isa (Naeyyssa) jija (Yashyra) enne (Dariënne) eten kijk ies kijkuh happe pakke oh-oh leuk één, twee, drie! auto fiet us (zus) zitte lope tappe (stappen) wage popje poes ont (hond) paadje koej jaap (schaap) pele (spelen) kusssss dada sape (slapen) en nog duizendenéén andere dingen..... Klein wijsneusje. Overigens was Dariënne nog erger, die praatte op 18 maanden in volzinnen. Yashyra praat nu (2jr4mnd) in volzinnen, al vergeet ze af en toe nog een werkwoord haha. Liefs Esther
Emiel zegt ook steeds meer. De leuksten vind ik: Manna = banaan (ik weet niet hoe hij erbij komt) Auto (en dan de klemtoon heel duidelijk op to) Het lijkt erop dat er per dag woordjes bijkomen. Heerlijk vind ik het kletsen en zo gezellig.
elise zegt Mama papa maiu maiu ( kat) Woef Woef ( tegen hond) weg koek nee ja sneeuw aap lala ai fiets stoel vis banaan ( niet helemaal duidelijk nog) pol ( appel) leuk is dat he !
sophie zegt nog niet zoveel. toe = vogel tie = die ai = poes (poes aaien) jam jam jam= mam, tis erg lekker als we weg gaan, en zeggen dag dag tegen iederen, dan gaat sophie zwaaien, kusjes en handkusjes geven.
Sara zegt: Daaaaa (dag) Hajooo (hallo) Bah ( bijv. vieze luier) Ja Nee Papa mama baby Ogel (vogel) Mauw (= poes) tappe tappe tappe (=ik wil stappen) toel (stoel) Bal Beer Ka (klaar) Ohooh (als iets " per ongeluk" valt) Au au Toe toet (auto's fietsen, alles wat wielen heeft) Veel dierengeluiden zoals Boe, Woef Woef, knorr geluid, Miauw e.d.
het is wel in het engels aangezien hij bijna alleen engels spreekt: Ellooow-hello by-by - Bye bye Car Snow digger bus choochoo - trein amen - eten halleluja bob bibibi - Bob the builder naiiiee - nappy dada -daddy momma- mommy lion giraaaa - giraffe muuss - music noenoe- noah's ark pe - pen elle - elephant doo - door cloo - close hij zal nog wel meer zeggen maar kom er ff niet op
Ruben zegt: Mama Papa Balllllll bah die deze aaaaaaaie happieee (en dan komt 'hhhmmmm' er achteraan ) stappe buite pottie auto lamp miaaauw tatuutatuu
Hahaha, wat leuk om te lezen! Onze uk zegt nu; Papa Mama Opa Oma Poe (= poes) Miauwwwwwwww (en dan heeeeeeel langgerekt, hahahaha) Erry (cherry = de poes) oef oef (= woef woef ) Béééééééh (van schaap) Nijne (nijntje) Ohoh (als ze iets laat vallen bijvoorbeeld) auw bahbah Hmmmmmm eten Daaaa (dag!) Ja Nee Hey (ik probeer er hallo van te maken, papa's en mama's schuld ) Thui (thuis) Dat was het wel zo'n beetje, ze begrijpt wel heel veel, maar dat zegt ze dan nog niet, ik vind het zo grappig om te horen nu dat ze een beetje gaat kletsen!