Ik heb een zoontje van 3,5 jaar. Eigenlijk is het altijd een heel makkelijk kind geweest, Alhoewel hij altijd wel heel duidelijk laat merken als hij iets niet leuk vind (als baby al) Maar hij is eigenlijk altijd heel tevreden geweest. Maar we komen in een periode dat hij steeds vaker (zomaar opeens)boos, ontevreden of saggerijnig is. Het word een steeds grotere strijd om naar bed te gaan. (Mag ik nog heeeel even televisie kijken? Nee, je moet echt naar bed. : Whhhaaaaa!!! meteen krijsen en stampen en doen.) Laatst had ik bezoek van een vriendin, we zouden samen met mijn zoontje gaan wandelen buiten. (normaal vind hij buitenspelen heel leuk) Eenmaal buiten voor het huis vertikte hij het om verder te lopen. En zegt: Ik blijf hier! Ik ga niet mee! Dus ik even met hem praten. Verder lopen. Maar niks hielp, want hij was 'boos' en daarmee uit. Toen zijn we maar weer naar binnen gegaan, rent meneer naar zijn kamer en slaat kijhard de deur dicht . Dus ik naar binnen. Schreeuwt ie: Ik zeg toch dan niemand in mijn kamer mag komen!! Ik dacht echt, heb ik nou een puber of een peuter?? En net was het weer raak. Ik was nog niet eens wakker en ik hoor hem krijsen in zijn bed. Ik er naartoe en zie hem woedend en onder de tranen en gezicht onder de snot, boos om zich heen schoppen en schreeuwen. (zie scene uit de exorsist voor je als je die hebt gezien). Meneer was woedend omdat hij de deken die strak in zijn bedje gestopt was eruit wilde trekken. Mama hep mij!!! die deken moet eruit!! deken moet eruuuiiittttt!!!! Dus ik uiteindelijk die deken eruit getrokken, nu is die eindelijk stil... Maar nog lang niet blij... en hij moet zo naar de psz.. Nu hoor ik hem bij de vriezer graaien en zeg: Nee je mag geen ijsje pakken, ik heb brood voor je gemaakt. En jaa hoor, meneer begint weer te huilen en gooit de deur weer dicht... Pff wat moet ik hier nou mee???? Als ik hem negeer kalmeert hij wel na een tijdje, maarja ik heb natuurlijk niet altijd de tijd om hem te laten kalmeren (zoals nu nu hij naar school moet). En als ik erna toe ga moet ik echt een strijd met hem aangaan.
Hmmm lastig mannneke, als ik je zo hoor! Maar aan al het lastige komt een eind, ik zou echter wel meer negeren hoor, want dat helpt echt wel! En dan kom je maar een keer te laat op de psz... dat snappen ze heus wel hoor! Hij moet toch van jou leren hoe ver hij kan gaan! Niet toegeven.... want dan is het zowiezo een verloren strijd! Mijn meisie kan ook best puberen... maar de 4 minuten straf op de trap werkt super. Mocht dat nog niet lukken stuur ik haar naar haar kamer om na te denken... en als ze weer rustigis mag ze naar beneden komen! Werkt super hoor! Succes
Haha, moet een beetje lachen om je titel. Wel eens gehoord van de peuterpuberteit ?! Mijn dochter heeft er ook niet super veel last van gehad, maar meer in perioden. Begin 2 was het het ergst en begin 3 jaar heeft ze ook een piek gehad. Drift en boosheid heeft ze niet heel veel last van, maar wel zin willen doordrijven en aanstellen Duss, hopelijk is t gewoon een fase!
Ja inderdaad de peuterpubertijd.. Maargoed, een driftbui hier en daar ben ik wel gewend. Maar dat was af en toe. Maar de laatste paar weken kan hij om elk klein dingetje zo ontzettend boos worden. Hij luisterde altijd heel goed. Als ik nee zei, zei die altijd aahh! en dan bromde die een keer met een boos gezicht en was het klaar. Maar nu is elke 'nee' een groot drama.. Misschien moet ik ook maar beginnen met zo'n 4 minuten staf, is misschien zo verkeerd nog niet. Nu stuur ik hem soms naar zijn kamer, maar dat ziet hij niet echt als een straf.
Heel bekend, maar ik wil je niet ontmoeidigen: rond zijn vijfde begint de kleuterpuberfase met dezelfde fratsen. Die buien lijken hier nu gelukkig een beetje over te trekken. Maar daartussen zijn ze de liefsten van de wereld . Als ik bij de oudste van mijn zus kijk zijn we tegen hun tiende weer deklos, gaan ze pre-puberen
Hier hetzelfde, m'n dochter is echt een moeilijke peuter, overal huilt ze om, ze wil niets. Wordt er moedeloos van op het moment. Ik hou het er maar op dat het vanzelf over gaat. Maar snap dat je er van baalt!