Mijn zoontje zei met 2 ook weinig, ik denk net zoveel als jouw zoontje. Sinds een paar maanden heeft ie ineens een spurt gemaakt en praat hij heel veel, ook korte zinnetjes! Kan echt heel snel gaan ineens
Hier ook een vlotte babbelaar (met extreem onhandige motoriek). Met 25 mnd maakt ze zinnen van 4 a 5 woorden, soms wel eens langer als ze goed op dreef is. Veder kent ze veel woorden en gebruikt ze mijn woorden vaak al na ze pas één keer gehoord te hebben. Ze past die woorden dan alleen niet altijd goed toe, wat de meest hilarische zinnen op kan leveren . Zo moest ik laatst de per sé de "p.olitie-aarbei" van haar pakken en werd ze woedend toen ik geen flauw benul had wat het was (het bleek een rood speelgoedgebakje te zijn) en ook wilde ze laatst graag een stukje a.ppel-machine eten (sinaasappel). Overigens is de focus op taal bij haar duidelijk ten koste van haar motoriek gegaan. Ze rent nog steeds als een kindje van net 1,5 en trap klimmen zonder een papa of mama er direct achteraan is ab-so-luut nog geen optie .
Mijn zoontje wordt eind van de maand 2, maar zegt pas 3 woorden; "ja", "die" en "bal". Dus ook nog geen "papa" of "mama".... Hij begrijpt wel alles wat je zegt en komt op zijn manier ook dingen vragen. Het cb was niet erg bezorgd en wij ook niet, komt vanzelf wel goed....
Hier ook geen grote prater wat ze nu zegt is: Ja, nee, papa, mama, op, uit en aai. Ze begrijpt me wel heel erg goed, en kan al best moeilijke opdrachten opvolgen. Dus zolang ze me begrijpt maak ik me geen zorgen, dat praten zal vast wel komen
Mijn zoontje van bijna 2 gaat momenteel echt als een speer. Hij kletst ons de oren van het hoofd. Hij zegt ook nog wel eens onverstaanbare woorden, maar dit doet hij vaak alleen als hij alleen speelt. Dan brabbelt hij maar wat. Verder praat hij duidelijk en verstaanbaar, ook voor vreemden. Sommige woorden zijn nog niet vloeiend maar je begrijpt hem wel. Bijv. Slapen is lapen de combinatie van sl is lastig. Verder ook behoorlijke zinnen. Bijv. Mama, wat doet Divo nou? Divo is onze kat
Bijna 2,5 en een grote spraakwaterval. Dat ze op de grond zit en ineens zegt: "dames en heren, ik heb speelgoed nodig!" Of in haar spel: "het stoplicht is rood. Ooooh nee, draak komt er aan, sneeeelllll!". Ik ben echt al heel lang geleden opgehouden met woorden tellen. Brabbelen in zo'n eigen taaltje zoals sommige kinderen doen heeft ze nooit gedaan, het was altijd wel echt een woord, al kwam die er soms wat anders uit... Vrachtwagen was bijvoorbeeld vraagaag
Hier met 2 jaar al hele lange, goed verstaanbare zinnen. Maar, wat iemand anders hier ook al zei, ook een heel onhandige grove motoriek. Ze kan sinds een maand of 3 pas springen!
Hier werd tot 2 jaar ook niet veel gezegd. Ik gok 25-40 woordjes. Allemaal enkel. Geen dierengeluiden. Vooral veel wijzen als ze iets wilde. Inmiddels (dus 6 mnd verder) praat ze zinnen van 5-6 woorden en zingt ze hele liedjes (oke af en toe verzonnen woorden). Is zooooo hard gegaan! Ik vond haar ook wel laat maar inmiddels heeft ze dat ruimschoots ingehaald.
Mijn dochter is nu 2 en kletst de oren van mijn hoofd af en ook echt duidelijk. Hele zinnen en liedjes zingt ze en goed verstaanbaar (ook voor een ander) ze begrijpt ook echt wat ze zegt. Als ik haar uit de peuter speelzaal haal, verteld ze altijd wat ze hebben gedaan en met wie ze heeft gespeeld Haar neefje (2 weken ouder) is precies het tegenover gestelde, hij begint nu met 2 woorden en verder is het "babytaal" Met motoriek was het precies andersom, hij was heel snel met alles en mijn dochter weer wat trager.
Zoontje praatte met 18mnd hele zinnen. Hij was hel snel met alles. Dochter, nu 20 mnd, praat nauwelijks. Heel af en toe zegt ze een woordje na. Dan is ze gelijk zo verlegen dat ze haar handjes voor de ogen doet. Ze begrijpt verder alles. Ze poept al op een potje. Dit geeft ze aan door haar broek uit te doen en het potje te pakken. Ze veegt zelfs nog super goed haar billen af ook.. Ook drink ze al uit een gewone beker sinds ze 10 mnd is. Ik hoef maar iets te zeggen en ze snapt het. Bv papa komt zo thuis. Dan rent ze naar het raam. Of wil je helpen poetsen. Pak je eigen poetspullen. Of wil je bumba kijken. Etc etc. Ze snapt het allemaal. Als ze drinken wil is het nog steeds 'die'. Ik probeer zo veel mogelijk te benoemen. En herhaal het een paar keer. Maar nee hoor... Ik zou me denk ik zorgen maken als ze niet met alles mee zou doen. Ze begrijpt het. Ze reageert ook gelijk. Ik probeer er zo min mogelijk druk op te leggen maar er wel mee bezig te zijn. Voor nu vind ik het dus nog best..
Volgens mij is dat per kind zo erg verschillend dusniet onzeker worden hoor Lemm wordt eind december 2. Hij zegt heel veel woorden maar heb ze eigenlijk nooit geteld hoor. Praat al flinke lange zinnen. Telt van 1 tot 10, kan rood blauw groen en geel benoemen en wijst een vierkant cirkel en driehoek aan. Kan zicht uitkleden en aankleden begint een klein beetje te komen. Nu gaat hij wel 2 dagen naar het kdv denk dat dat ook wel meespeelt. Enige jammere vind ik dat meneer nog graag met een vieze luier rondloopt ik had liever wat minder van bovenstaande gewilt want die kindjes die zo snel zindelijk zijn lijkt mij heeeerlijk !!
Ons zoontje is 2 jr. en 4 maanden en is zeker niet de snelste met praten. Zegt pas sinds enkele weken woordjes van 2 woorden. Nog nooit meer dan dat gedaan. Merk nu wel de laatste weken ineens een vooruitgang ook in woordenschat. Geen zorgen maken het komt vanzelf wel.
De oudste was heel snel met praten (en eigenlijk met alles) en de jongste vindt het eigenlijk wel best, die doet alles op z'n gemakje. Hij is in augustus 2 geworden en de woorden en kleine zinnetjes beginnen nu pas echt een beetje te komen. Ik maak me ook geen zorgen, hij gaat sinds kort naar de psz dus daar zal hij ook wel 'moeten'.
Onze dochter is nu 22 maanden bijna en zegt redelijk wat, alle dieren geluiden doet ze na, en ze begrijpt alles wat je zegt (in het redelijke, mn man vroeg net of ze controller van de playstation aan wilde geven, toen keek ze hem wel raar aan haha ) verder maakt ze nu zinnetjes al miauw mjam, wat betekend dat ze de poes eten heeft gegeven. Maar het verschilt idd zo per kind, onze dochter doet dit ook sinds koet pas en nu lijkt het alsof ze elke dag wat bijleert.
Wat verstaan we onder echt woordjes zeggen? Emma zegt bijvoorbeeld wel ''tietie'' als in eendje, pupa als in bumba, teeeteee, melodie van nijntje Telt dit dan ook? Of moet het duidelijk hoorbaar zijn?
Onze dochter praat al volzinnen. Je kunt al hele gesprekken met haar voeren. ze is denk ik wel snel laatst telde ze tot 15( maar ja ze leert ook van de grote zus die is 5)
hier zei hij met 2 jaar een enkele woord, maar verder niet. over 2 weken is hij 3 en hij praat nu met korte zinnetjes. wij verstaan hem grotendeels maar familie en onbekenden moeten het vaak nog ontcijferen.
Leuk hoor allemaal die van mij is echt mega leergierig. Praatte met twee jaar echt al heel goed. Met ruim anderhalf zat hij al op 400 woorden en alle kleuren en tot 15 tellen.. Daarna niet meer bijgehouden .. Toen hij twee was is hij twee maandjes naar de psz geweest en hij werd geschat op 4jaar .. Nu is hij net 3 jaar (10 november) en ik hou het allang niet meer bij..sta elke dag verbaast . Hij verteld over dokters en wat ze doen.. De ruimte met planeten..etc.. Weet precies te omschrijven hoe planten groeien.. Nou ik kan eigenlijk niet echt iets bedenken wat hij niet kan vertellen. En ook zijn Engels is bizar goed. Misschien moet ik hier maar eens een topic over starten haha ben wel benieuwd hoe dat met 3 jaar bij anderen gaat vanaf iets voor 2 jaar snapt hij ook hoe je grapjes maakt. En nja nu ruim en jaar later doet hij bijna niet onder voor Bert Visscher ofzo haha Gek kind <3
Ohja verder geen kinderdagverblijf na die twee maandjes psz. Geen broertjes of zusjes en z'n beste vriendje kan nog niet echt praten.. XD sinds kort wel gastouder met wat andere kindjes Maarja dat is pas 2 maanden zo. Vind het bizar. Maar wel heel mooi om te zien allemaal!!
Dit klinkt herkenbaar. Mijn dochter zei met twee al volzinnen van 10 woorden! Woordenschat net zo groot als menig vierjarige. Liedjes zingen, praten etc kan ze als de beste. Aan de andere kant puzzelen en motorisch weer wat minder. Ach ja,