Wat zei jouw kindje met 13 mnd?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door ikkie97, 20 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. yoshi

yoshi Actief lid

12 aug 2015
    362
    45
    28
    Mama, papa, dag dag en bah.
    Dat was het wel. Hij loopt nog niet. Ziet er naar uit dat dat nog wel even gaat duren.

2. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.472
    4.922
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Niets.
    Met 'da' (wat overigens niets betekende) hield het bij beide meiden wel op.

3. misiri

misiri Lid

30 dec 2013
    82
    3
    6
    Mijn mannetje zegt papa, mama, koe, die, bal, beer, baby, bah, broem, ja en nee gericht en verstaanbaar. Daarnaast zegt hij veel dingen die alleen wij begrijpen ;) lam, brtrmm, pettepettippetippta (haha inmiddels weet ik dat daar cappuccino mee wordt bedoeld). Vindt dat leren van woorden zo'n leuke fase. Hij vertelt lekker in zijn taaltje en wij doen net of we hem begrijpen. Super gezellig.

4. Hemera

Hemera Actief lid

31 aug 2014
    187
    10
    18
    Jongste zei niets. Begon pas te praten met 2 en 2 maanden ofzo. Is nu 3 en kletst me de oren van mijn kop.
    Oudste begon toen wel al met praten en is verbaal heel sterk, maar jongste loopt het aardig in.

5. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Eh hier vooral veel geluiden:
    -broem (auto/tractor)
    - waf waf (hond)
    - behh (schaap)
    nog wat dieren geluiden van de haan, koe en nog een paar geloof ik.
    Verder ja, papa en mama en een poging tot haar eigen naam.
    eten en buiten zegt ze ook maar dan alleen verstaanbaar voor ons, whaha.
    O ja Bbbbpa = opa
    dat is het denk ik ongeveer.
    Ze is nu bijna 14 maanden

6. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Met 13 maanden vrij weinig, hij kon toen nog niet loslopen, dus daar lag eigenlijk zijn focus op.
    Sinds een maandje loopt hij los en nu gaat hij ook meer praten en dingen overnemen enz.
    Hij zegt nu:
    - papa
    - mama
    - die
    - bah
    - itte (zitten)
    - oh ja (kan zijn, oh ja, auto, opa of oma) voor al die woorden heeft hij (nu nog) dezelfde klank. :p

Dus hier wordt nog steeds niet veel gekletst, maar hij weet heel goed wat we bedoelen en kan door te wijzen ook heel goed duidelijk maken wat hij wil. :D

7. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Mijn jongste zei toen nog helemaal niks :D
    De oudste een aantal woorden, weet niet meer precies hoeveel.
    Ik denk trouwens dat het helemaal niet traag is hoor :)

8. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Ik lees even mee. Leuk topic!
    Mijn dochter heeft die leeftijd nog niet, maar kan, vind ik, al best veel zeggen.
    Helaas is het meeste nu overgegaan in 'woef' sinds ze weet dat een hond woef zegt.
    Ze kan 'mama' 'pss' (poes), 'utti' (gucci, hond van de oppas) 'itti it' (dikkie dik)'mauw' en 'nijn' (konijn). Verder veel loze kreten.
    Meisjes praten vaak eerder dan jongens. En de rust is ook meteen weg als ze praten ;)

9. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Onze jongste van bijna 14 maand zegt ook nog niet zoveel helaas. Ze zegt nu mama, papa, aai, die/ dat en cracker (haar kleine obsessie, want die wil ze de hele dag door;)) Ik maak me op zich geen zorgen, maar merk ergens wel dat ik het stiekem een beetje jammer vind. Op deze leeftijd sprak onze jongste al in korte zinntejes en sprak ze meer woorden dan we konden bijhouden. Ergens ging ik er vanuit dat het nu wel weer zo zou zijn. Wanneer ik filmpjes terugkijk van mn oudste en die vergelijk mn jongste voelt het zo vreemd.

Gelukkig hoor ik soms verhalen over later pratende niet-oudste kinderen, die de achterstand wel zeer snel inhalen. Een vriendin van me zat in een ongeveer gelijke situatie met een zeer welbespraakte oudste en een jongste die met 20 maanden nog nauwelijks sprak. De jongste begon met 22 maanden met spreken en sprak binnen een maand met zinnen van 3 a 4 woorden. Toen ze eenmaal begon, ging het dus best snel. Ik hoop maar op een soort gelijke situatie hier ;).

10. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn ervaring is juist het tegenovergestelde. Zodra ze eenmaal goed praten zijn ze een stuk minder snel gefrustreerd, omdat ze nauwkeuriger kunnen duidelijk maken wat ze willen.

Daarnaast brabbelt een niet sprekend kind toch ook vaak de hele dag door, alleen dan brabbel taal. Onze jongste roept de hele dag door "die, die, die" en "dat, dat, dat". Dan hoor ik toch liever wat meer variatie ;).

11. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Mijn zoon zei ongeveer 5 woorden en liep ook los, nu praat hij niet (hij is 7 met een zware vorm van autisme), maar loopt wel nog steeds los :D.
    Zegt dus ook niet altijd wat als ze wel praten met 1 jaar....

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.961
    3.965
    113
    Nou mijn zoontje heeft vandaag twee nieuwe woordjes geleerd;

- der! (Fries voor daar)
    - ochgggg (knuffel valt...)

En hij begint ook zn drinken aan te wijzen, wel grappig.
    Nou doet hij momenteel wel meer grappige dingen. Zo probeerde hij vandaag zijn knuffel dikkie dik in de magnetron van het keukentje van zn zus te stoppen :D dan heb je ook geen tijd om te praten natuurlijk!

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Haha nou inderdaad, ik wordt soms helemaal tureluurs van het die, die, die, die de hele dag. :p
    En ik maar zeggen de hele dag: Mama, mag ik drinken. Mama, mag ik een cracker (ja hier ook verslaafd). Mama helpen? I.p.v. keihard gaan staan gillen. :D

14. Twinkle81

Twinkle81 Fanatiek lid

4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Goed praten ja. Ach, ik hoor het meteen als de kat in de buurt is. Dan is het meteen PSS!!!!!! Haha.

Kindje van een kennis ging pas na zijn 3e verjaardag goed praten. En die praat inmiddels ook heel goed

15. Lenteliefde

Lenteliefde Actief lid

22 aug 2015
    164
    14
    18
    NULL
    NULL
    Onze dochter zei papa, mama, opa, oma, lamp, Elmo en Hoera bewust op die leeftijd. Ook dierengeluiden kon ze goed. Inmiddels is ze achttien maanden en combineert ze aardig wat woorden met elkaar: "Daag papa", "Mama kom", "Kijk eens", "Deur open/dicht" etc.

16. babbel1983

babbel1983 Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.338
    302
    83
    Met 13 maanden kon mijn dochter mama en oma zeggen. Vooral oma was heel bewust, mama zei ze de hele dag door. Papa en opa klonk ook wel eens, maar niet vaak. Inmiddels kan ze ook op en aai zeggen en is het mama wat bewuster geworden naar alleen mij toe. Voor de rest veel brabbelen, maar nog geen andere echte woordjes.
    Als ze iets wil hebben doet ze dat met wijzen i.c.m. met uh ;)

17. Alf

Alf Niet meer actief

Papa, mama, kijk!, hap, boem (als ze op d'r kont valt)

Ben benieuwd hoe dat verder ontwikkelt. Ze is véél vlotter dan haar broer

18. soepstengel

soepstengel Fanatiek lid

1 jul 2009
    2.310
    0
    0
    Euh... Onze dochter zei met 13 maanden:

Niets :D

Nu zegt ze heel veel losse woordjes (sinds een maandje ofzo)

19. Patty86

Patty86 Fanatiek lid

8 okt 2012
    3.562
    2.859
    113
    Vrouw
    Mijn dochter kletst al behoorlijk. Ze is nu 17 maanden en begint ook al kleine zinnetjes te maken. Beer mee bijvoorbeeld. Ze kent heel veel dierengeluiden. Kip, paard, slang, muis, koe, schaap, eend, vis, beer, hond, kat, haan. Ze zegt ook buik, hoofd, oor, oog en neus en wijst deze dan bij zichzelf aan. Ze zegt hallo, mazzel en doei. Opa, oma, papa, mama. En nog heel veel woordjes. Koek, kast, fles, huis, baby, pop, ja, nee, boek, schoen, slapen, eten, happen, poepen, boom, ijsje, thuis, bloem, auto (favoriet hier) en dan vergeet ik er nog een hele hoop. Ze loopt sinds 15 maanden los. Heb het idee dat ze elke dag nieuwe woordjes leert. Wat gaat het toch snel

20. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Papa,eten,happen,opa,drinken en koeke.

Nu 20 maanden en ik vind dat hij al veel woordjes zegt. Een stuk of 40 echt bewust.

Deel Deze Pagina