humm, dankje heb ik gelijk ook weer wat tips voor volgende week zaterdag, dan word mijn zoontje 1 jaar. hihi
nou hier hoef ik echt niet aan te komen met blokjes kaas en plakjes worst hoor... dan is iedereen met een half uur weer buiten de deur !!! Nee hier hebben we altijd verjaardagtaart, kwarktaart , cake en mini cakejes bij dekoffie en thee ( mensen lusten wel 2-3 stukken cake/taart bij de koffie), Daarna koud buffet of warm buffet. Of iets van Curry worst met frieten ofzo. Of goulash met rijst. Moet het niet in me hoofd halen om alleen met een plakje cake en koffie al klaar te kunnen zijn met wat borrel nootjes en chippies op tafel. De limburgers hier die willen graag eten hebben op tafel. En een biertje en een wijntje is dan ook wel lekker erbij. Het is een drukte om alles op tijd af te krijgen maar dan ook weer wel gezellig dat mensen niet meteen na een kopje koffie naar buiten wandelen. Ik ga met mijn dochter haar verjaardag, Koude schotel maken ( rundvlees aardappels salade) en dan luxe broodjes. Dus broodjes met sla,tomaat,ei,ham,kaas ofzo of sla , kipfilet met een cocktail sausje erop. Sla met gerookte zalm met bieslookroomkaas en de gebruikelijke ham en kaas broodjes. Dit is het eerste jaar dat ik het zo gaat doen en hopelijk word het ook gewaardeerd , en anders dan hebben ze dikke vette pech. Om het nog even duidelijker te maken ik ben hier in limburg komen wonen als gewoon normaal "hollander " zoals ze hier zeggen. dus niet uit limburg. En dan is het echt gek genoeg nog aanpassen met de gebruiken hier. Lijkt wel een ander land als je hier voor het eerst op een verjaardag kom. Zo uitgebreid !! ( weet niet hoe het verder in limburg is maar in zuid limburg tenminste wel in kerkrade)
Denicepino jee 3 stukken taart ? Ben ik benieuwd of daar nog slanke mensen wonen haha. Ik heb uiteindelijk nog knoflookbrooddeeg van de AH gekocht. Viel in de smaak hier. Het werkt hetzelfde als danarol. Uitrollen en er zitn knoflooksaus bij.
3 stukken?! jeetje. en dan nog een heel buffet erbij phoe. ben je een fortuin kwijt en dat alleen maar om anderen tevreden te houden. hier gewoon kaas en worst, meest hollandse manier die er is haha. Ze mogen blij zijn dat ze hier stukkei taart krijgen hoor Familie is hier belachelijk groot dus kga geen uren in de keuken staan om de maag van een ander te vullen. eten ze maar broodje voor ze hierheen komen binnen half uur dan weg? mooi! meer voor ons hahahaha. je komt voor de jarige, niet voor het eten lijkt mij. maar ieder zo zijn eigen tradities en gewoontes
Mijn surinaamse schoonfamilie (en wij dus ook) vieren verjaardagen ook heel uitgebreid, qua eten. Er is voor iedereen - ca. 30 mensen - avondeten (rijst/nasi/bami met kip, groenten en pom of pastei), vaak 2 soorten taart (maar iedereen neemt bij ons gewoon 1 stuk ), en 3 á 4 soorten hapjes voor 's avonds. Dat kunnen bijv. loempiaatjes zijn, kipvleugeltjes, bladerdeeghapjes, baopaobroodjes, bara's, etc. Alles zelfgemaakt ook. Daarnaast staan er ook altijd nog gewone dingen op tafel zoals nootjes en toastjes met beleg. Ik ben altijd helemaal gesloopt als ik zelf een verjaardag heb georganiseerd, maar ja...bij de anderen krijg je ook zoveel eten. Dan kan je zelf niet achterblijven. Het is wel altijd erg gezellig En ik vind het ook erg gastvrij. Een opmerking als 'als ze na een half uur weggaan, mooi, meer voor ons' zou hier niet gewaardeerd worden O ja, het is wel zo dat veel mensen zelf al iets maken en meenemen. Dus bijv. al die hapjes hoef ik niet alleen te maken.
Zo doen wij het ook meestal maar je hebt toch altijd mensen die nog koffie willen. En dan wil de volgende het ook en tenslotte zit iedereen aan de koffie hahaha. Ik doe meestal geen toastjes/stokbrood met salades. Die worden hier niet veel gegeten en dan eet ik dagen erna nog van die vieze salades (ben er zelf niet dol op). Soms doe ik wel van dat stokbrood in de oven waar de de kruidenboter al in zit. Ik doe meestal gewoon chips, nootjes, chocopinda's, komkommer en tomaatjes. Daarnaast maak ik altijd een schotel met hapjes zoals: Wraps met zalm, gevulde eieren, rookvlees met hardgekookt ei, dadels met spek, gehaktballetjes, kippeling, kippevleugeltjes, etc. Afhankelijk van het weer doen we of de frituur nog aan of als we de verjaardag buiten kunnen vieren doen we altijd de gasbbq nog aan om warme hapjes klaar te maken.
Ik maak altijd zelf 2 taarten ( bekleed met fondant in het thema wat ik leuk vind) en zet een paar leuke cupcakes op een cupcake standaard. Na de koffie/taart komen er verschillende soorten nootjes op tafel ( amandelen met chocolade erom, grote suikerpinda's, studentenhaver, cashewnoten, pindas met witte chocolade erom, pindarotjes in 3 smaken etc, van de zuivelhoeve) De hapjes bestel ik altijd bij een cateraar en dat verschilt wat ik neem.