Ons zoontje is nu bijna 16 maanden en altijd een hele goede slaper geweest. Vlak na zijn eerste verjaardag merkten we dat hij wel eens 's nachts wakker werd en dan even huilde maar vrijwel meteen weer doorsliep. (en wij dus ook ) De laatste weken is het echter steeds moeizamer met slapen......soms gaat het een paar dagen goed maar vaak wordt hij rond een uur of 4-5 wakker en huilt dan even. Hij kalmeert snel maar blijft dan vervolgens soms wel 1-2 uur wakker. Met als gevolgd dat hij doodmoe is als hij rond 7 uur weer eruit moet. 's Middags slaapt hij sinds zijn 1e verjaardag nog 1 keer en dat ging eigenlijk altijd wel goed. Nu denk ik de laatste tijd dat hij mss wel eens te weinig slaap krijgt waardoor hij overdag zo jengelig is. Even een voorbeeld van vandaag: Gisteren om 19:00 gaan slapen. Sliep binnen 10 min. Vannacht om 04:00 wakker --> even huilen en vervolgens een dik uur wakker. (beetje brabbelen, beetje spelen) Vanochtend om 07:45 moeten wekken aangezien we weg moesten. De hele dag erg jengelig. Vanmiddag om 12 uur gaan slapen (na ongeveer 15 min in slaap gevallen) en na ruim 2 uur weer moeten wekken. Vervolgens zie ik hem al vanaf 4 uur in zijn ogen wrijven en geregeld ook huilen/jengelen. Dus.......ik denk dat hij toch te weinig geslapen heeft en we brengen hem nu net om 17:40 naar bed. Vervolgens gaat hij gillen/krijsen en door zijn bed woelen. (kunnen we zien op videofoon) Lees ik nu de signalen verkeerd? Had ik hem toch later naar bed moeten doen? Is dit iets wat jullie herkennen bij jullie dreumessen? We hebben trouwens al sinds lange tijd hetzelfde vaste avondritueel dus daar is niets in veranderd. Honger geloof ik ook niet want hij eet als een dijkwerker overdag...
Overigens: zijn normale bedtijd is 19:00 en hij wordt bijna altijd wakker van mijn man rond 06:30 als deze gaat werken (als hij 's nachts niet wakker is geweest.) Huis is helaas vrij gehorig.
Dat hebben we al eens vaker geprobeerd maar in de middag gaat hij absoluut niet slapen. Hij gaat dan gewoon spelen in bed.
Is er een mogelijkheid dat je hem niet wekt uit z'n middagslaapje? Onze oudste is 2,5 en slaapt geregeld 3 uur tussen de middag.
Meestal doen we dat ook niet maar wordt hij vanzelf wakker na 1.5 uur ofzo. En soms heb je een afspraak en moet je gewoon weg. Maar de keren dat hij bv. 's middags 3 uur sliep lag hij 's avonds ook weer langer wakker....
Hoe zit het op dagen dat je hem niet hoeft te wekken? Want er zijn natuurlijk dagen dat het echt niet anders kan, maar misschien eens langere tijd en meerdere dagen uitproberen wat hij zelf aan zou geven. Je geeft nu namelijk aan hem te wekken na 2 uurtjes slaap 's middags. Dit was misschien nodig omdat je ergens heen moest, maar 1x 2 uurtjes slapen overdag en van pak hem beet 7-19 verder wakker zijn (+in de nacht dus al even) dat vind ik persoonlijk wel lang. Merkte zelf bijv. hier ook dat zodra ik ze ging wekken (en ze eigenlijk niet uitgeslapen waren) het aanmodderen bleef die dag met zowel hun humeur als hun volgende slaapjes. Rond die leeftijd bepaalden ze dus voor zover dat mogelijk was ook echt zelf hun ritme: moe>naar bed, uitgeslapen>eruit. Al heel snel ontstond er eenzelfde patroon wat betreft slaapjes. Natuurlijk veranderde het vervolgens wel langzaam iets maar het bleef echt een paar maanden gelijk. Onze oudste sliep voor die tijd van 21-9 (dus ook 12uur met af en toe wat gejengel), maar sliep 's middags eerst van 12-2 en 4-5, later (rond 1e verjaardag) viel dat laatste slaapje eraf en gingen we naar 13-16. Middelste sliep van 19-7 en 10-12 en 14-16 zo ongeveer, ook rond het jaar ging het laatste slaapje eraf en toen van 11.30-15 gaan slapen. Nu slaapt ze iets korter (12/12.30-15) en van 19-7.
Zie nu je latere reactie.. Sorry dus voor mijn reactie hihi. Eventueel als hij nog wel rustig op zijn kamertje is en in bed zit/ligt hem er wel nog in laten? Gewoon om te ontspannen? Pfoe.. Geen idee..
kan hij al lopen? Merk het bij nr2 heel erg. telkens er iets groots staat te gebeuren (leren lopen, zindelijk worden, taal) dan slaapt ze de weken ervoor afgrijselijk. eens de sprong genomen gaat het beter. geldt ook voor ziektes (waterpokken ed) eerst slecht slapen en dan de uitbraak
Lopen kan hij al een kleine 2 maanden. Praten nog niet echt...paar losse woordjes zoals "aai", "bah", "boe" maar hij gebruikt dit niet bewust. Ja, ik weet het soms ook niet meer. Heb het idee dat hij meer slaap nodig heeft maar hij vertikt het op die momenten gewoon om te slapen, ookal geeft hij signalen af. (jengelig, druk doen, wrijven in ogen)
Hier eentje van 16 maanden die ten tijde van een grote ontwikkeling veel slaapt/veel slaap nodig heeft. Hij wordt nu ook regelmatig 's nachts wakker en ligt dan 1-2 uur te kletsen/zingen. Het voordeel bij hem is is dat het een uitslapertje is, tegenwoordig meestal 08 uur maar vanmorgen was het 9.30 uur. Het is ook geen huiler dus als ie 's middags niet wil slapen kan je 'm wel 1-2 uur laten liggen, ligt dan te spelen of gewoon te liggen en zo rust ie wel denk ik. Helaas dus geen tips maar denk wel dat het een beetje bij de leeftijd hoort. Het gebeurt weinig meer maar als ie hier vroeger moe wordt dan z'n bedtijd kan ik dat nog wel rekken met een paar filmpjes op de laptop, de wielen van de bus is favoriet...zit ie in z'n kinderstoel te kijken. Lukt dat ook niet?
Komt het niet door de zomertijd? Hier slaapt de jongste ook niet zo goed meer sinds de klok verzet is. Ik hoop dat het vanzelf weer bijtrekt...
Nee, hij rommelde al vaker voor de zomertijd. Rustig afsluiten van de dag doen we altijd al met een liedje oid maar ook dan kan hij soms gewoon door blijven huilen. Vind het gewoon zo raar dat hij overduidelijk moe is....maar dan niet (door)slaapt! (of langer 's middags oid)
effe aanvulling. Heb nog op moeder-kind unit gezeten en daar heb ik geleerd dat een baby max 2u na elkaar kan wakker blijven. Dus een baby slaapt 3 keer per dag (voormiddag, namiddag en dan rond 18u ook nog eens). Het 18u dutje is het eerste dat afvalt, dan het voormiddagdutje en dan pas tegen dat ze bijna 4 zijn de middagdut (nr2 slaapt hier in de namiddag ook nog een uurtje of 2). Mss heeft hij die voormiddagdut nog nodig. Neefje heeft ook heel lang nog rond 10u s ochtends geslapen (toch tot hij bijna 2,5 was).
Ik zou idd gewoon niet wakker maken en dingen zoveel mogelijk plannen als je zeker weet dat hij wakker is... En dan kijken wat er gebeurt