Eerste echo met 11 weken

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door swagartist, 23 jun 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. swagartist

swagartist Niet meer actief

Vandaag de verloskundige gesproken. Ik krijg een intake met 8 weken en 4 dagen. De echo met 11 weken. Ik vind het wel laat.... Jullie?

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Tussen de 10 en 12 weken is best normaal. Meestal krijg je alleen eerder een echo als je bloedverlies hebt, verleden met miskramen etc. Hier experimenteerden ze met vroege echo's om te kijken of de zwangerschap intact was bij onze derde, maar bij de andere twee pas later een echo gehad.

3. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Tussen 10 en 12 weken is inderdaad normaal, maar best veel praktijken bieden ook al vroege echo aan (zelfs zonder voorgeschiedenis). Maar je verzekering vergoed er maar drie dus moet je er altijd 1 zelf betalen (omdat er standaard al 3 gedaan worden).

Omdat ik kon kiezen uit meerdere praktijken heb ik gekozen voor praktijk wel met vroege echo en maar goed ook want bij mijn eerste zwangerschap kon ik gelijk door ivm bbz!
    Daarom moest ik nu sowieso al een vroege echo maar was ook blij dat het de eerste keer zo was.

4. swagartist

swagartist Niet meer actief

Fijn dat je toen een vroege echo had. Ik vind het zo raar dat je zo laat een echo krijgt en intake. Je leest overal hoe belangrijk de eerste weken zijn voor de gezondheid van je baby. En dan zo laat pas een afspraak. Beleid mogen ze van mij wel aanpassen ;). Als ik met 11 weken de echo heb, kunnen ze dan al zien of er iets mis is?

5. jongemama1993

jongemama1993 Fanatiek lid

5 mrt 2014
    1.187
    3
    38
    Is heel normaal. En helaas erg laat.

Als je een medische indicatie hebt; zoals bloedverlies, miskramen, verleden met BBZ. Kom je in aanmerking voor een vroege echo.

6. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.466
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    #6 merah, 23 jun 2014
    Laatst bewerkt: 23 jun 2014
    Zonder medische indicatie is dit een volkomen normaal termijn.

De eerste weken zijn idd heel belangrijk voor de gezondheid van een kind. Het wel of niet hebben van een echo verandert daar niets aan. Sterker nog, op een eerder termijn is alles nog zo klein dat er zelfs weinig over te zeggen valt. Vroege echo is dan ook vaak zinloos. Voor geruststelling is het zeker fijn (klopt het hartje ja/nee), maar meer heb je er niet aan. (Of je moet medische indicatie hebben ivm bv een bbz, dan is de info 'zit het überhaupt wel in de baarmoeder?' Natuurljk ook belangrijk)

Vroege echo brengt ook vaal veel onrust. Zoveel topics hier van vrouwen waar het termijn net niet lijkt te kloppen. Of waar van het embryo te klein lijkt. Of waarvan het hartje nog niet klopt... Paar weken wachten is mi beter.

7. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Nee hoor! Eerste zwangerschap geen medische voorgeschiedenis maar bij mijn praktijk doen ze zelf de echo's en standaard een vitaliteitsecho bij 8 weken. En die heb ik niet hoeven betalen (en heb ook nog een termijnecho en 20 wekenecho gehad) dus hoeft niet altijd!

8. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Nou ik vind dat echt erg laat...zou daar zelf helemaal niet gelukkig mee zijn!
    Hier bij de kliniek (mmm) hebben ze standaard de eerste met 6-7 weken, daarna nog eentje met 9.
    Daarna ga je naar de standaard vkpraktijk bij jou in de buurt of gyn in het zh. Erg fijn.
    Hoe vaak hoor je niet dat je met 11 weken de echo krijgt en met 6-7 weken is het al gestopt met groeien...nou dan weet ik het liever snel dan pas na drie maanden...

9. Marrie28

Marrie28 Fanatiek lid

27 jun 2007
    1.711
    0
    36
    Hier ook intake bij verloskundige rond 9 weken, termijnecho tussen 10 en 12 weken. Zoals Merah zegt kunnen ze bij een kortere termijn niet zo veel zinnigs zeggen.

10. Verliefd91

Verliefd91 Bekend lid

29 mei 2014
    863
    13
    18
    hier hetzelfde probleem.. Vanmorgen gebeld, ben nu volgens de berekening 4 weken en 2 dagen.. Intake bij verloskundige is met 8 weken en 5 dagen, zou moeten wachten voor een echo tot 11 weken, maar dan zijn we precies op vakantie, dus nu iets vervroegd naar 9 weken en 1 dag. Maar dat wachten gaat lang duren! :(

11. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Het is echt onzin dat ze niets zinnigs kunnen zeggen. Ze kunnen een hartje zien kloppen rond ongeveer 6w3d. En dat zegt onwijs veel. Het risico op een miskraam daalt namelijk enorm als er een kloppend hartje gezien is.
    Bijna alle IVF-klinieken die ik ken doen een echo op 6w3d, sommigen zelfs al op 5w3d om eerst überhaupt een vruchtzakje vast te stellen. Dat doen ze niet omdat het hun hobby is... ;)

Deel Deze Pagina