Probleem voeding op de avond (6,5 maand)

Discussie in 'Voeding' gestart door Josien, 30 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Beste allemaal,

Ik heb een paar vragen, want ik kom er niet helemaal meer uit. Daarom jullie raad gevraagd :D!

Het gaat om het volgende: ons zoontje eet het liefste fruit en groente maar melk drinken... ho maar. Vooral net na het fruit en de groente en voor het slapen gaan. Vandaag hadden we bij wijze van experiment het volgende gedaan:

Schema

8.15 uur fles 210/7 (hiervan ging 215 cc op)
    9.45 uur naar bed
    11.30 uur uit bed gehaald (hij lag wakker in bed) en fruithap (hele 6-maandenpot ging erin)
    13.00 uur fles 180/6 (hiervan ging 120 cc op)
    13.30 uur naar bed
    16.00 uur uit bed gehaald (hij lag wakker in bed) en fles 180/6 (deze ging helemaal op)
    17.15 uur groente (ik heb hem een 6-maandenpotje gegeven dat hij nagenoeg helemaal opgegeten heeft)
    17.30 uur naar bed
    19.00 uur krijsend in bed dus maar eruit gehaald en in bad
    19.30 uur fles 210/7 (daarvan heeft ie er tot nu toe 120 cc gedronken)

Het lijkt wel of ie mutje mutje vol zit. Ik krijg er vrees ik geen drup meer in. Lichtpuntje: hij ligt nu wel lekker in zijn box te spelen. Maar nu de vraag... krijgt hij zo in de namiddag en avond niet te veel eten te dicht op elkaar? Ik heb het idee dat hij het warme eten zo lekker vindt (groente/pasta/kip/enzovoorts) dat hij dat van zichzelf gewoon moet en zal eten. Af en toe lijkt hij echt té veel te eten. Maar aan de andere kant denk ik dan: als zijn mondje nog open gaat en hij nog eten wil en er zit nog in het bakje, waarom zou ik het hem dan niet geven?

Maar ja......... de flessen schieten er wel bij in lijkt me. Als hij nou straks niets meer drinkt komen we op 215 + 120+ 200 + 120 = 655 cc op en zit ie helemaal hutje mutje volgepropt. Vraag me werkelijk af of het lekker is om met zo'n volle buik naar bed te gaan en of dat niet de reden is dat ie 's avonds steeds zo krijst terwijl hij overdag heel goed te genieten is.

Zou ik dan niet toch het oude schema hanteren? Dat was zo:

7.45 uur fles 210/7 of pap 180/6 (ik zou dan voorstander zijn van een grote fles zonder pap zodat ie genoeg cc's binnenkrijgt)
    11.30 uur fruit (6-maanden-portie)
    12.45 uur fles 150/5
    16.00 uur groente (6-maanden-portie)
    20.00 uur fles 210/7

In het meest gunstige geval drinkt hij dan 240 + 165 + 240 = 645 cc. Maar ja... dan ben ik misschien wel heel opportunistisch dat ie alles opdrinkt.

Waarom drinkt ie nou niet gewoon wat meer? Dat lijkt me het belangrijkste dat hij aan voeding binnen moet krijgen. Ik heb ook al eens geprobeerd om of het fruit of de groente te laten vervallen om te kijken of hij dan wel melk gaat drinken, maar nee hoor... er gaat per dag echt niet meer in dan 645 cc.

Kijk, voor zijn formaat hoeft hij het niet te hebben, maar aan de andere kant zegt het CB dat hij moet aankomen. Hij zou te licht zijn en daar wordt steeds weer op gehamerd, terwijl ik hem eigenlijk gewoon een heel mooi ventje vind. Niks te dik inderdaad (geen babyvet enzo) maar ook niets te dun.

Liefs,
    Josien

2. adi

adi Niet meer actief

Je kindje woog bijna een maand geleden ruim 8 kilo en hij is 6 maanden en zou te licht zijn??? Kom op zeg, ik weet niet waar jouw CB mee bezig is, maar dat slaat toch nergens op?
    MIjn dochtertje woog met 6 maanden 7 kilo en zat midden in de curve..

Maar terzijde, toen ik je bovenste schema doorlas dacht ik echt: Jezus wat eet dat kind lekker veel! Bij 2x een vol 6 maanden potje kan hij denk ik geen 4 flessen leeg drinken.
    En je hebt gelijk, bij 6 maanden is zijn melk nog veel belangrijker dan de bijvoeding. Dus misschien is het een idee om hem toch wat minder groente en fruit te geven en te kijken hoe die het doet. En dat dan langer dan 1 dag proberen.

Succes en trek je niks aan van dat gezeik van CB hoor!

3. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Ja dat stomme CB maakt me ooit ook echt onzeker. En dan kijk ik naar mijn mannetje en zie ik (op het krijsen van de laatste drie dagen na) een heel gelukkig en tevreden mannetje. Dan weet ik het weer... we doen het toch wel goed...

Het is volgens hen trouwens ook niet zo dat hij voor zijn leeftijd te licht is, maar... wel voor zijn lengte. Althans dat vinden zij dus.

Vanaf morgen ga ik eens kijken of we ff een paar dagen door kunnen duwen om maar halve potjes fruit en groente aan te bieden. Qua fruit zal hij daarmee niet zo'n problemen mee hebben, maar ik denk dat ik bij de groente ruzie krijg :D. Hij vind het zo lekker hè?

Dank je wel voor je lieve reactie!

Liefs,
    Josien

4. tulip

tulip Niet meer actief

mmmm, heb ook eens even mee zitten denken. Ik weet niet of het wat is, maar zoals je zelf aangeeft vind je de melk nog het belangrijkst nu en zou je willen dat hij daar wat meer van drinkt. Als je nu eens rond half 12 of 12.00 uur hoe het bij jou uitkomt eerst een fles aanbiedt, dat het dus het eerste is dat je geeft na de 8.00 uur fles en na de fles nog kijkt wat hij van het fruit wil eten.

Dan zou je om 16.00 uur nog een fles kunnen aanbieden, om 17.00 uur wat groenten en dan kijken wat hij voor het slapen gaan nog drinkt. Als hij om 12.00 uur nog niet meer drinkt dan nu, dan lijkt mij idd dat hij een beetje genoeg heeft van de melk en meer bijvoeding wil. Tis lastig he??

5. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Nou zeg dat... ik vind het echt lastig! Thanks in ieder geval voor je reactie!

Het is idd wel een idee. De volgorde van eerst fruit en daarna melk heeft te maken met het advies van het CB. Eerst lustte hij namelijk geen fruit en wilden ze dat hij dat wel ging eten. Dus daarom moest hij eerst fruit en daarna pas melk. Maar goed... nu is hij dus om en wil dus alleen nog maar fruit en groente. Das om het pappa en mamma makkelijk te maken ;).

Maar idd is het misschien wel een idee. Meer ideeën zijn welkom :D!

Liefs,
    Josien

6. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Jouw zoontje is heel slim!
    Je moet namelijk niet meteen na groente of fruit melk drinken omdat melk de opname van voedingsstoffen uit ander eten remt en de kans op buikpijn vergroot.

Daarnaast, 210/7 is voor de meeste kinderen echt een te grote hoeveelheid als er opvolgmelk in een fles zit. In opvolgmelk zit namelijk veel zetmeel, wat een vol gevoel geeft.
    Op deze leeftijd is 500cc zuivel (opvolgmelk PLUS alle andere zuivel, zoals yoghurt en kwark) al voldoende. Dus met 655cc zit je daar al ruim overheen.

7. MissSporty76

MissSporty76 Bekend lid

10 dec 2008
    533
    0
    0
    Thuis
    Ik ben het idd met Dirk's mama eens, vanaf 6 maanden is 600 cc opvolgmelk genoeg. Bij ons schreef de CB arts het volgende op:

8.00 fles 180/6 met evt pap of rijstebloem
    10.00 fruithap
    12.00 boterham met boter of smeerkaas+ fles 180/6
    16.00 Warme hap groente+aardappel of pasta of rijst met 2-3x in de week vlees/vis/ei. Als toetje evt wat yoghurt.
    20.00 fles 180/6 met evt pap of rijstebloem

Tussendoor kun je dan nog wat sap/water/thee geven met een rijstewafel of soepstengel.

Bij ons komt t meestal neer op:

6.00-7.00 Fles 180/6 met rijstebloem
    9.00 Fruithap (qua hoeveelheid klein potje, maar zelfgemaakt)
    Dan naar bed.
    12.00 boterham met boter of smeerkaas, fles 100/3
    op KDV gaat ze dan om 14.00-14.30 weer slapen. Thuis soms iets later en dan schuift haar schema iets op.
    16.00-16.30 Warme hap (zelfgemaakt hoeveelheid van een groot potje) met als toetje yoghurt met wat fruitpap of fles 100/3
    20.00 Laatste voeding fles 180/6 met rijstebloem

Als ze op KDV goed geslapen heeft krijgt ze thuis nog een soepstengel met een beetje diksap en blijft dan wakker tot laatste voeding. Als ze moe is gaat ze gelijk naar bed en wordt wakker (gemaakt) voor laatste fles.

Heel verhaal :), maar hiermee doet ze het heel goed.
    En wat betreft lengte/gewicht: Vera was met 6 maand+1 week 70cm en 8000 gram en is prima in verhouding. We kregen geen commentaar te licht of te zwaar!

8. juudje

juudje Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.854
    0
    0
    helmond
    #8 juudje, 2 mei 2010
    Laatst bewerkt: 2 mei 2010
    Ik zou overgaan op 3 flessen.
    8.00u eerste fles 180+6
    10.00u fruit
    12.00u fles 2 180+6
    16.00u groente (misschien gevolgd door klein flesje 90+3)
    19.00u/20.00u fles 3. 180+6 eventueel met pap.

Hier ook commentaar over lichte baby. 6,5mnd en 6600gr. Hij is wel 18 dagen aan de diarree geweest. Ze hebben altijd wat ze zeiken.

9. juudje

juudje Fanatiek lid

7 mrt 2006
    1.854
    0
    0
    helmond
    Zijn flesvoeding wordt nu steeds minder belangrijk. Over een week of 4 is dat niet meer de hoofdmaaltijd.

10. Josien

Josien VIP lid

27 jun 2006
    9.956
    5
    38
    Vrouw
    Loonadministrateur
    Noord-Brabant
    Lieve allemaal,

Enorm bedankt voor jullie reacties! Ik kan hier weer even mee vooruit!

Fijn om andermans ideeën en ervaringen te lezen!

Liefs,
    Josien

Deel Deze Pagina