eiblaasjes

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Guzy, 13 jul 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Guzy

Guzy Lid

17 jun 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    hallo meiden...

Ik heb een vraagje, misschien dat iemand hier ervaring mee heeft...
    Ik ben laatst bij de gyn. geweest voor een inwendige echo, ze kon toen zien dat er bij elke eierstok meerdere eiblaasjes zaten... ze vroeg of ik toen regelmatig ongesteld was (meestal wel ) maar zei er verder niet zoveel over...
    Iemand enig idee wat dit betekend??

Liefs

2. anja89

anja89 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Zou PCOS kunnen zijn, dan heb je vaak meerdere kleine eiblaasjes. Gyn omschreef het bij mij als een 'kralenkrans'.
    Vind het wel vreemd dat de gyn er verder niet echt iets over heeft gezegd.

3. Guzy

Guzy Lid

17 jun 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Anja,

maar ik ben regelmatig ongesteld?
    Ik heb het gezien op de echo en zag aan elke kant 2/3 zitten...
    Moet wel zeggen dat ik daarna een kijkoperatie en hsg heb gehad en was verder goed? Dan had ze dit toch ook moeten zien ofzo, mocht het PCOS zijn?

liefs,

4. Vlinder1982

Vlinder1982 Actief lid

25 dec 2009
    135
    0
    0
    Dan is het waarschijnlijk PCO. Dat zagen ze namelijk bij mij ook. PCO is een syndroom en geen ziekte. Dit houdt in dat vrouwen met PCO niet altijd alle kenmerken hebben van PCO. De een heeft last van overbeharing en een ander weer van acne. PCO betekent niet meteen dat je onvruchtbaar bent. Ikzelf ben meteen in de 1ste ronde zwanger geraakt, met PCO.

5. Vlinder1982

Vlinder1982 Actief lid

25 dec 2009
    135
    0
    0
    Je kan met PCO ook regelmatig ongesteld zijn.

6. Guzy

Guzy Lid

17 jun 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dan is het toch raar de ze er verder niks van heeft gezegd, ook niet na de kijkoperatie??! Ik mag pas weer over een half jaar terug komen als ik dan nog niet zwanger ben..
    Nu maak ik me toch wel een beetje zorgen...:(

7. Guzy

Guzy Lid

17 jun 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog even als toevoeging...

Heb geen last van overbeharing en overgewicht...zelfs niet van acne :(

8. anja89

anja89 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Idd zoals Vlinder zegt, je kán regelmatig ongesteld zijn met PCO. Hoeft niet, mijn natuurlijke 'cyclus' komt niet verder dan 1, hooguit 2 menstruaties per jaar.
    En je hoeft láng niet alle symptomen te hebben. Het enige wat ik heb is zo'n overdaad aan kleine eiblaasjes en ben wat behaarder dan gemiddeld.

Zou als ik jou was toch nog eens contact opnemen met de gyn om te vragen hoe dit nou zit hoor! Zo'n echo hoort genoeg te zeggen. Ik hoefde daarna alleen nog maar bloed te prikken zodat het officieel in mijn dossier kon maar wat betreft de diagnose na de echo was dat niet eens nodig.

In tegenstelling tot Vlinder heeft het hier wel heel lang geduurd voordat ik zwanger werd (zie onderschrift), maar ook dat is dus bij iedereen weer anders.

9. Vlinder1982

Vlinder1982 Actief lid

25 dec 2009
    135
    0
    0
    Je kan ook PCO hebben zonder overbeharing en/of acne...

10. Guzy

Guzy Lid

17 jun 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor de reacties...
    Ga morgen maar eens bellen, want als ik dit zo lees wil ik toch wat meer weten...
    Toch raar dat ze na een echo, kijkoperatie en hsg hierover verder niks heeft gezegd!!!
    Maar zoals je zegt een kralenketting, dat had ik niet, echt maar 2/3 aan elke kant

Maar betekend PCOS dan dat je geen eisprong hebt? Of soms wel?:(

11. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    2 of 3 is toch normaal...en van die 2a3 groeien er 1 of allemaal door...

Bij mij was PCO meerdere blaasjes....gyn hield op met tellen bij 35....op een stok...dus tsjah dat is wel een verschil.

Ik zou gewoon ff vragen als je belt!

Groetjes,
    Miranda

12. anja89

anja89 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    3.101
    0
    0
    Noord Holland
    Ja 2 of 3 lijkt me nog wel normaal idd. Kijk het is natuurlijk de 'bedoeling' dat er per maand eentje rijpt.
    Maar volgens mij kun je met 2-3 eitjes aan elke kant niet van PCO spreken.
    Afijn ik kan er ook naast zitten, ben geen expert. Als je zekerheid wilt, zul je contact op moeten nemen met de gyn en eventueel bloed moeten laten prikken om uitsluitsel te geven.

13. Guzy

Guzy Lid

17 jun 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo meiden,

Heel erg bedankt voor jullie reacties!
    Ik ben nu wel wat gerustgesteld, want het waren echt maar zoals ik zei 2/3 aan elke eierstok, en vond net ook dit op het internet:

Echoscopie
    In de normale situatie worden tot halverwege de cyclus, in elke eierstok, drie tot
    acht eiblaasjes (3-10 mm in doorsnede) gezien door middel van inwendige
    echoscopie. Bij PCOS zijn er vaak (niet altijd) meer dan tien tot twaalf eiblaasjes
    in een of beide eierstokken te zien.

Ik weet ook dat ze toen ong. 5 a 6 dagen voor mijn eisprong heeft gekeken dus dan zou dat nog vrij normaal zijn...
    Maar toch voor de zekerheid even bellen morgen

liefs

14. mirtjuh

mirtjuh Niet meer actief

Volgens mij is het zo dat er elke maand meerdere eiblaasjes zijn met daarin een eicel. Het grootste eiblaasje gaat uiteindelijk springen. Bij meer dan 12 eiblaasjes is er waarschijnlijk sprake van PCOS.
    Maar voor de zekerheid even bellen natuurlijk, ik ben natuurlijk geen deskundige.

15. lautjep

lautjep Niet meer actief

wat jij hebt klinkt heel normaal. elke ronde groeien er meerdere eiblaasjes en dan groeit er al het goed is 1 door en soms 2.
    sterkte met zwanger worden en aankomenden maanden en als j je zorgen blijft maken zou ik gewoon even bellen

16. mirtjuh

mirtjuh Niet meer actief

Ik ben echt blond geloof ik, daar was je dus al achter :)

17. Guzy

Guzy Lid

17 jun 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt meiden voor alle reacties, ik heb nog wat op internet zitten lezen maar het klinkt toch allemaal vrij normaal..
    Ben nu ook maar begonnen met temp. om te zien of ik dan ook daadwerkelijk een eisprong heb...
    ben benieuwd!

liefs,

18. Selena149

Selena149 Niet meer actief

Ik heb vorige maand juni ook een echo gehad, waarop volgens de echoscopiste ook een hoop eiblaasjes te zien waren. Ook bij mij verder geen uitleg 'want zij was de dokter niet' (al wist ik van tevoren al van PCOS, dat voorgevoel had ik al maanden). 2 weken had ik weer een afspraak met de gyn zelf waarin ik uitleg zou krijgen over PCO (het is dat ik tijdens de echo zelf met PCO aan kwam, anders was ik nu nog in het ongewisse) wat niet is gebeurd want ze wou het zogezegd nog in het team bespreken.

Het is dat ik zelf van PCOS afweet, dat voorgevoel al maanden had, en het ook direct op de echo herkende dus, want in feite zou ik nu nog in het ongewisse zijn omdat ik nog altijd niet van HEN gehoord heb wat het is (nu 1,5 maand later). 27 juli hoop ik eindelijk het precieze te horen, dan heb ik weer een afspraak (anders eis ik het gewoon).

19. pamsie

pamsie VIP lid

10 jan 2009
    8.086
    0
    0
    pedagogisch medewerker (kinderopvang)
    lelystad
    wat jij hebt klinkt normaal. al neigt het wel een beetje naar pcos.
    je hoeft zoals eerder door andere gezegd geen symptomen te krijgen.
    het zou mssn ook nog wel zo kunnen zijn dat je te weinig eiblaasjes hebt waardoor ze harder moeten werken om te groeien en er dus langer over kunnen doen om te springen.
    ik zou gewoon even bellen en een duidelijke uitleg vragen.

20. Guzy

Guzy Lid

17 jun 2010
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    @Pamsie,

hoezo bedoel je het neigt wel een beetje naar PCO?

Deel Deze Pagina