Wat zijn de voor en nadelen van een bril of lenzen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Kitty07, 29 jul 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. minon

minon Niet meer actief

Had met harde en zachte lenzen ontstekingen. Totaal van elk zes soorten geprobeerd (12 in totaal dus). Toen ik zwanger werd werd het nog erger dus voor mij geen lenzen meer maar is idd per persoon heel verschillend.

2. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    :$ lukt het jou voor 84 euro een bril aan te achaffen op juiste sterkte ?

heb vergelijkbare ogen en bril heb ik nog nooit zo goedkoop kunnen kopen (in elk;) geval niet met glazen erin

3. zj84

zj84 Fanatiek lid

16 jan 2010
    1.163
    0
    0
    NULL
    NULL
    Voor 84 euro kan je nooit een kwalitatief goede bril hebben, sorry! Zeker niet met die sterkte

4. Islah

Islah Niet meer actief

Dat heb ik ook, maar ik heb dus speciaal een bril voor als ik naar buiten ga. Die heeft buigbare pootjes van zacht plastic en dan heb ik er geen last van.

5. Yasmijnkai

Yasmijnkai Niet meer actief

Ik heb een bril maar wil toch lenzen nemen. Mijn dochter grijpt altijd naar mijn bril wat af en toe erg vervelend is want ze laat ook echt niet los. :p

Ik ben wel bang om de lenzen aan te brengen lijkt mij zo raar.

6. DarkAngel25

DarkAngel25 VIP lid

6 jul 2011
    7.732
    1
    38
    Bril:

nadeel: bij heet weer, dat je bij iedere beweging meer zweet, glijd je bril bij ieder zweetje steeds verder van je neus af.
    Oh en een bril is erg fijn om mee in de regen te lopen...NOT!
    Voordeel: Je hebt hem binnen 1 sec af, en hoeft niet in je ogen te gaan lopen wroeten.

zachte lenzen

nadeel:
    Ik heb er wel eens last van, beetje geiriteerd. je kan ze dan niet uit doen (ik iig niet want dan zie ik TE slecht, heb -4,75) Soms krijg ik ze er niet goed uit.. en loop je te friemelen in je ogen enzo.. heb lange nagels en floep ze er altijd met mijn nagel uit.. maar als ik mijn nagels geknipt heb.. dan moet ik er altijd aan wennen.
    voordeel: Je hebt geen bril op je hoofd. je kunt ze niet vergeten mee te nemen, want ze zitten in je ogen :D
    geen last van zweetjes, of regendruppels. je doet ze smorgens in... en kan ze inprincipe de hele dag inhouden. je hoeft er niet aan te wennen.

harde lenzen

Nadeel: ze zijn duur. je moet er (iig ik) lang aan wennen. mag ze niet meteen de hele dag in, maar moet per uur of zoiets opgebouwd worden. mijn lens brak door midden toen ik hem uit mijn oog haalde.. dan is t dagdag lens.. en moet je weer een hele dure nieuwe kopen.. ik vond ze verschrikkelijk.
    voordeel: uhm....:D

7. minon

minon Niet meer actief

Mijn vorige bril bij hans anders gekocht. Kosste 320 euro. Toen heb ik gelijk een brilplan afgesloten. Bij een brilplan wordt er iedere maand 3,50 van je rekening geschreven en mag je na 2 jaar een nieuwe bril uitzoeken (incl glazen op jouw sterkte, extra dun geslepen, ontspiegeling etc etc) je hebt dan dus 84 euro betaald.
    Als je ogen eerder dan twee jaar achteruit gaan of je bril stuk gaat hoef je alleen het verschil tot de 84 euro aan te vullen. Nu dus sinds 4 maanden een nieuwe bril. Mijn eerste via het brilplan en heb exact hetzelfde gekregen als toen voor 320 euro (buiten het verschil in sterkte dan natuurlijk)

8. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    heb vroeger bril gehad.
    Voordeel: je zet hem aan en af wanneer je wilt.
    Nadeel: breekt, beslaat bij koude, druppels in regen, glazen worden vettig, zwemmen met bril is niet leuk.
    Lenzen wou ik nooit, vooral omdat je dit in je oog moet steken en dat was toch een stap te ver voor mij.
    Nu: laser-operatie gehad, en heel tevreden over.

9. Rust

Rust Actief lid

10 jan 2013
    187
    0
    0
    Jongensland
    Voordelen bril:
    Zo opzetten, geen gedoe.

Nadelen Bril:
    Regen, op de bank liggen ligt niet lekker, geklooi met zonnebrillen, gaat vervelen (montuur.. ook al had ik er twee) etc.

Voordelen lenzen (harde):
    Verveelt niet, kan elke zonnebril op, uien snijden gaat beter, lekker op de bank liggen, erg duurzaam (ik heb deze nu al voor het 3e jaar)

Nadelen lenzen (harde):
    Ik heb vrij droge ogen moet dus bewust blijven knipperen, vooral achter pc, ik heb er gauw wat zand of stof in, je moet ze goed reinigen. Oh, als je er 1 kwijt bent of stuk maakt... is het best een duur grapje.

Ben vast nog wat dingen vergeten, maar dit schiet me zo te binnen.

10. Rust

Rust Actief lid

10 jan 2013
    187
    0
    0
    Jongensland
    Oh, met lenzen in vind ik mijn make-up veel mooier uitkomen (mijn ogen sowieso).

Een bril en regen vind ik echt zo'n enorme ergernis! Alleen al met regen en zon vind ik contactlenzen (wat voor soort dan ook) veeeeel fijner!

11. Snaud

Snaud Actief lid

17 nov 2012
    432
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik heb zowel een bril als lenzen. De bril draag ik 's ochtends voor het douchen. Na het douchen doe ik mijn lenzen in. 's avonds draag ik ook soms mijn bril, als ik vermoeide ogen heb (dan worden mijn lenzen droog). Ik hou van mijn lenzen, maar vind het erg prettig om een bril erbij te hebben. Met autorijden bijv., is het fijn om een bril als reserve te hebben mocht een lens uitvallen of zoiets geks. Dat gebeurt mij nooit. Maar ik ben wel zo'n blinde kip;) dat mocht het gebeuren, ik met een probleem zit als ik geen bril reserve heb...

Ik vind lenzen fijner omdat: je ziet overal scherp (bij een bril niet als je erover/eronder door kijkt), het staat mij beter, beslaat nooit en niet zo irritant met regen, veel fijner met sporten, ik kan goedkope zonnebrillen dragen (bij een bril moet je steeds switchen met een dure zonnebril op sterkte).
    Een bril kan fijner zijn als: je snel last hebt van droge ogen / het irriteert niet en lenzen kunnen dat wel doen, je poetst 'm zo schoon (bij lenzen is het irritant als er vuil in je ogen komt, dat spoelt niet zo weg, bijv. zand dat stuift ofzo).

Qua kosten kan ik het niet goed vergelijken. Hangt ook van je verzekering af. Bij mij worden de lenzen vrijwel helemaal vergoedt. Toen ik een paar jaar terug een nieuwe bril haalde moest ik wel iets bijleggen, maar weet niet meer hoeveel.

12. guppekop

guppekop VIP lid

28 aug 2009
    13.271
    1
    0
    varend op schip
    ik heb ze momenteel allebei, lenzen sinds 2maanden ofzo. Vind het allebei wel fijn.
    Bril: makkelijk op te zetten, met stof etc zo schoon gemaakt
    lenzen: niks op je neus wat de kinderen er af kunnen meppen :p en je kan een normale zonnebril op. In/uit doen is wennen maar daarna ook geen probleem meer/

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.856
    19.240
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zoals je ziet: beide hebben voor- en nadelen. Ik denk dat je zelf moet ervaren wat voor jou het prettigste is. Je zou kunnen beginnen met een paar maandlenzen en daarnaast een bril. (Als je lenzen draagt heb je, in mijn ervaring, toch een reservebril nodig. Dus ook als je voor lenzen kiest, is de aanschaf van een bril niet zonde geweest.)

Mijn ervaring met brillen:
    - Het kan ook eem leuk 'modeaccesoire' zijn, maar ok vond het bij mezelf niet mooi staan. (Ik kreeg hem tijdens de puberteit, misschieook geen handige periode wat dat betreft.)
    - Ik vond het niet lekker zitten, ondanks steeds weer opnieuw afstellen. Dan zat hij weer te strak bij mijn oren, dam gleed hij weer van mijn neus enzovoorts.
    - Ik had last van de 'randjes'.
    - Onhandig bij sporten en zwemmen.
    - Bij regen irritant en ook als je ergens binnenkwam en hij besloeg weer. Sowieso; vaak schoonmaken. En als je dat niet met de juiste doekjes doet (en dat deed ik niet, m'n trui was altijd dichterbij...) krijg je krassen.
    - 's Zomers heb je een extra bril nodig (zonnebril op sterkte) of an doe voorzetglaasjes ofzo. Maar dan blijft je dus op sommige dagen van bril wisselen.
    + Minder snel beestjes in je ogen.
    + Voor mijn ogen was een bril mnder belastend dan lenzen.

Lenzen
    + Je ziet er niks van, ik vond het mooier staan.
    + Je kunt er alles mee wat betreft sporten en zwemmen.
    + Geen last van prikkende ogen als je uien snijdt, mocht je dat dagelijks doen, haha.
    - Iets meer werk met indoen dan een bril opzetten (maar dat heb ik nooit als storend ervaren, volgens mij kon ik het in minder dan 10 sec.)
    - Je moet 's avonds niet vergeten ze uit te doen voor je gaat slapen. (Geldt ook voor een bril, maar dat merk je wel als je in bed ploft, haha.)
    - Voor mij persoonlijk: ik kreeg steeds sneller last van droge, prikkende ogen en kon de lenzen uiteindelijk niet meer een hele dag dragen.
    - Vreselijk als er iets onder komt en je hebt geen schone handen.

Ik vond lenzen al met al fijner dan een bril, maar ik kom het uiteindelijk niet meer verdragen en heb toen voor laseren gekozen. Dat is helemaal fijn! Maar dat is een ander topic ;) Ik zou daar in ieder geval niet gelijk mee beginnen.

14. Klaproos

Klaproos Niet meer actief

Ik ben stikjaloers dat je er zo over denkt want ik HAAT mijn bril!!
    Elk montuur wat ik opzet staat me gewoon niet.

Lenzen kan niet,mijn ogen zijn te gevoelig,heb nu wel lenzen maar meer dan 6 u per dag zit er niet in. Wil dolgraag laseren maar kost veel centen die ik niet heb.

15. mamabri

mamabri Niet meer actief

Hier een ervaringsdeskundige op het gebied van harde lenzen: Ik heb ze al ruim 22 jaar en ik zweer erbij.

Voordeel is: scherper zicht, ogen gaan minder hard achter uit, duurzamer, nooit beslagen zicht, zwemmen, sporten, douchen, alles doe ik met mijn lenzen in, behalve slapen :)

Nadeel is: dat je er wel echt aan moet wennen, dat duurt echt wel een aantal weken. Als je iets in je oog krijgt doet dat echt pijn :x soms verschuiven ze wanneer je ze uit doet, of in je oog wrijft, maar goed, je leert zelf hoe je ze weer op de goede plek krijgt.

En oogontsteking heb ik maar heel zelden, 1x in de 10 jaar of zo, heeft dus niets met mijn lenzen te maken.

Ik vind een bril en ook zachte lenzen niets, die krijg ik niet in/uit mijn ogen hahaha. I love mijn harde lenzen :p

16. Nora1983

Nora1983 Fanatiek lid

21 dec 2011
    2.624
    4
    38
    NULL
    NULL
    Ik heb al een bril sinds de basisschool, dus weet niet beter. Lenzen zijn voor mij geen optie, vind het ten 1e teveel gedoe, een bril zet je meteen op en klaar, en ten 2e werk ik veel met dieren(hebben boerderij)dus erg onpraktisch vanwege stof. Krijg je geirriteerde ogen van.
    Kies je wel voor lenzen, dan raden ze je sterk aan om er een bril bij te nemen, zeker als je er 24u per dag van afhankelijk bent. Stel je raakt een lens kwijt, of je hebt geirriteerde ogen of andere omstandigheden waarbij je liever even geen lenzen in wil. Ook als je auto rijd ben je verplicht een reserve-bril te hebben(of je nou lenzen of bril draagt!).
    Daarbij is een zonnebril op sterkte ook geen overbodige luxe als je voor een bril kiest. Is volgens mij ook verplicht in auto.

De opticien kan je goed voorlichten over alle voor- en nadelen van lenzen en brillen. En als je voor een bril gaat, wees niet bang dat je voor aap gaat lopen, er zijn tegenwoordig zoveel leuke monturen, en een goede opticien neemt alle tijd voor je om een geschikte uit te kiezen.

Loop gewoon een keertje binnen bij de opticien, ogen opmeten en advies vragen is altijd gratis. Oja, en wat verzekering betreft; sommige opticiens hebben deals met verzekeraars, dan ben je voordeliger uit! Zo zit ik bij CZ, waar de Pearle afspraken mee heeft. Laat je daar ook goed over voorlichten, want een bril is erg kostbaar(vooral de glazen, lopen soms op 90 euro per stuk!), en je hebt soms maar eens in de 2 jaar recht op vergoeding van een nieuwe bril.

Veel suc6!

17. beschuitje

beschuitje Fanatiek lid

9 jun 2010
    4.556
    0
    36
    Vrouw
    Mijn lenzen kosten me 25 euro per maand. Ik heb een soort abbonnement. Elk halfjaar controle inbegrepen. Ik krijg dan steeds nieuwe lenzen mee voor het volgend half jaar. Vloeistof bij inbegrepen. Als je besluit voor lenzen te kiezen kan ik je echt aanraden via een goede winkel voor lenzen te gaan. Niet zelf via internet bestellen, of zonder controle zelf aan rommelen. Ik heb een tijd lang te weinig controle gehad en toen bleek dat mijn ogen te weinig zuurstof kregen door die lenzen. Heb er rode adertjes aan overgehouden zonder dat ik daar erg in had. Ik had namelijk nooit last van mijn lezen. Echt dat is de enige tip die ik je kan geven, zorg goed voor je ogen !! Ik heb al jaren lenzen, heb nooit last en draag ze van 's morgens ( ik doe ze in als ik in bed lig) en doe ze uit als ik mijn bed in stap. Ik kan het je aanraden, maar het is echt persoonlijk. Gewoon lenzen gaan uitproberen. Je hebt altijd een proefweek of zoiets. Een bril heb ik ook gehad, naast het feit dat ik 'm bij mezelf niet mooi vond staan, heb ik ook moeite met regendruppels, zwembad enz. Ik heb dus liever lenzen.

18. LW85

LW85 Fanatiek lid

24 jun 2012
    4.082
    604
    113
    Voordeel bril: opzetten en klaar.
    Nadelen bril: je kan niet zomaar een zonnebril op, of je moet er een p sterkte bij kopen. Bij mij gaat elke bril irriteren na een paar uur (achter mijn oren) en ik zit er vaak per ongeluk met mijn vingers op en moet hem dan weer schoon maken. Met sporten (wat ik veel doe) kan ik hem niet op houden, net als met zwemmen niet. En in de regen, zelfs me de duurste bewerkte glazen blijven de druppels op een gegeven moment je zicht belemmeren.

Voordelen lenzen: je kan je zonnebril op. Vind mijn hoofd zonder bril leuker dan met bril. Als je ze eenmaal in hebt merk je er niks meer van. Je kan ermee sporten en zwemmen.

Nadeel lenzen: inbrengen gaat af en toe moeilijk. Ze kunnen scheuren en ik vergeet ze soms in te doen of juist eruit te halen.

19. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Hier vanaf mn veertiende aan de bril en een paar jaar later voor het eerst lenzen geprobeerd. Ik heb toen een paar jaar harde lenzen gehad, maar had toch last met airco, droge ogen en zo.
    Vervolgens weer naar de bril, maar dat is met mijn sterkte niet echt ideaal (links +3,5 en rechts -2) en ongeveer 6 jaar geleden de overstap gemaakt naar alleen een nachtlens voor rechts. Echt ideaal, ik zou niet meer terug willen.

Ik doe s avonds mn lens in, dan is het scherp en s morgens weer uit en dan is het de rest van de dag scherp en als ik thuis ben doe ik ze ook wel eens een nacht niet in (dan zie ik wel ietsje minder, maar nog steeds een aardige visus, 80% ongeveer)

Enige nadeel, is dat je er geen bril naast kunt, omdat je sterkte maar langzaam terugzakt en de prijs, maar ik hoef er maar 1 en haal ze bij een kennis.

Deel Deze Pagina