Wat zijn de voordelen van rolluiken?

Discussie in 'De lounge' gestart door Biny, 26 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.679
    113
    Precies ja, zo doen wij het ook.

2. liefkleintje

liefkleintje VIP lid

16 jun 2011
    5.790
    1.142
    113
    Vrouw
    Wij hebben een rolluik bij onze dochter.
    Maar ik vind het er nog steeds erg warm.... 26 graden gisteravond! Laten t rolluik dicht, maar nog steeds zo warm....

Slapen doet ze er ook niet langer door ;) Tussen 6 en 6.30u is ze paraat :)

3. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Wij hebben geen kiepramen, gewoon naar buiten openslaande ramen.

Overigens sliep zoontje hier eerst altijd tot minimaal 7.15.... nu dus een stuk vroeger paraat :eek:

4. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Ook ik ben een rolluik fan:D
    In onze vorige woning rolluiken gehad, nu niet. (in de toekomst misschien)
    Wij hebben nu zonsverduisterd rolgordijnen en zonsverduisterd overgordijnen.....help ook goed.

5. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij hebben warmtewerende rolluiken genomen, en het is net airco.
    Als het buiten 32gr is, is het bij ons binnen max 21gr.

In het winter blijft het juist warmer 's nachts.

Ik zou niet zonder willen: geen licht, geen warmte, geen beestjes met ramen open en rolluiken halfopen, heerlijk

6. ziezo

ziezo Bekend lid

2 mrt 2007
    709
    39
    28
    Wij hebben ze ook op de eerste verdieping en zolder. Ik ben er super blij mee. Op de eerste verdieping is het een stuk koeler. Op zolder niet,maar dit komt ook doordat de zon de hele dag op het platte dak schijnt

7. Jillzz

Jillzz Fanatiek lid

17 aug 2015
    2.127
    405
    83
    Wij hebben ze alleen op zolder en daar scheelt het uiteraard niet veel omdat de zon er de hele dag opstaat.
    En het is lastiger luchten met die bak dicht. Als hij een beetje open staat of op de kiertjes dan gaat het wel, maar dan is het gelijk licht.
    Als je er verduisterende gordijnen voor hangt dan kan dat natuurlijk wel.
    Verder ben ik erg tevreden ;)

8. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Zijn die weer anders als gewone rolluiken?

9. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

27 sep 2014
    3.647
    1.252
    113
    randstad
    Maar als je het echt voor de warmte doet kun je s nachts grwoon je rolluik open doen en je raam open en dan s ochtends weer dicht toch of denk ik nu te simpel

10. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Wij houden juist door rolluiken de ramen het helejaar
    Denk het, ze waren duurder dan 'gewone' rolluiken. Volgens mij door een extra laag en ander materiaal.

11. jojo85

jojo85 Fanatiek lid

14 okt 2012
    1.160
    497
    83
    Ik wordt helemaal enthousiast over rolluiken door dit topic. Klinkt ideaal

12. MaMa

MaMa Fanatiek lid

21 dec 2012
    2.663
    376
    83
    Vrouw
    Utreg
    Ideaal die dingen, zijn begonnen met 1 bij de slaapkamer van de kleine door het donker sliep hij veel langer uit
    Maar zo enthousiast dat we de rest van de ramen ook hebben gedaan
    Heerlijk met dit weer dicht laten blijft het koel boven
    Snachts raam open en rolluik dicht komt er ook geen ongedierte binnen
    Had bij creon rolluiken besteld super service
    Ging iets kapot zonder gedoe nieuwe onderdelen

13. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

18 sep 2008
    5.406
    138
    63
    Vrouw
    Bij ons in huis zaten er bij de meeste ook al rolluiken. Ik vind ze echt ideaal.

In de 9 kiepkantel dakramen die we bijgeplaatst hebben zitten geen rolluiken, daar heb ik zonwerende en verduisterende rolgordijn in. Het verschil merk je echt.

14. Chels89

Chels89 Bekend lid

22 apr 2014
    799
    128
    43
    Hoeveel ruimte neemt die bediening in aan de binnenkant? Ik was er ook over uit om ze aan te schaffen voor boven tot ik me bedacht dat de ramen van muur tot muur lopen met een klein stukje kozijn maar en de jaloezieën echt van muur tot muur :(

15. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Mij lijken ze ook heel fijn maar mijn broer zit bij de brandweer en is er juist allergisch voor. De kans dat het gebeurd is klein maar mocht er brand uitbreken dan zit je in de val. Mocht je er toch voor kiezen, kies dan voor luiken die met de hand gaan. Bij brand valt de stroom uit en dan zou je ze nog handmatig omhoog kunnen krijgen.

16. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    welke rolgordijnen heb je? vorige huis hadden wij ook rolluiken en nu niet in neiuwe huis. ik mis de luiken wel met de kou en warmte.

17. Roos123

Roos123 Niet meer actief

Daar hadden wij het ook nog over toen we de rolluiken aanschaften. Volgens mijn man trap je zo'n rolluik zo door. Wij hebben wel ramen die naar binnen toe open gaan, dat is in zo'n situatie waarschijnlijk makkelijker. Uiteindelijk is het toch handmatig geworden hier, omdat het bedrijf wat de rolluiken plaatste zich vergist hadden. Wij vonden dat niet erg.

Over de prijs; beneden twee grote, electrische screens en één kleintje. Boven twee handmatige rolluiken. 1400 euro.

18. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.861
    19.268
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Toch is er een paar jaar heleden een gezin om het leven gekomen bij een brand omdat de rolluiken niet opengingen. (Brandstichting waarbij ook brandbaar materiaal op de trap was gegoten, dus langs die kant konden ze niet weg.)
    De brandweer kan er in ieder geval van buitenaf niet makkelijk meer bij komen. En blijkbaar is niet iedereen in staat de rolluiken van binnenuit open te trappen. Ligt misschien ook aan de ramen: bij een raam dat naar binnen toe opent, zal het wellicht makkelijker gaan. Je hoeft dan niet eerst nog door het glas.

Houd er rekening mee dat je bij brand door de rookvorming echt maar enkele minuten hebt. Je moet dus snel denken en handelen, terwijl je in een paniekaituatie bent. De rolluiken open doen op de manier die je gewend bent, is dan natuurlijk het handigst. Met de hand gaat trouwens ook sneller dan elektrisch.

Persoonlijk zou ik -als de grootte van je raam dat toestaat- kiezen voor handmatige bediening in minimaal 1 kamer of liefst allemaal. Sterker nog: ik zou kijken of je het echt wel bij alle kamers wilt. Zowel in onze vorige woning als in de huidige zijn alleen de ramen in de zuid-gevel voorzien van rolluiken. Zo houd je de ergste hitte alsnog buiten. En heb je altijd ramen die vrij zijn als vluchtweg.

19. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Helaas trap je deze niet even snel door, zeker niet in paniek. De brandweer begint er niet eens aan als er haast bij geboden is. Maar stel dat ze jullie niet via de gewone weg kunnen bereiken wordt het een lastig verhaal.

20. IkbenTess

IkbenTess Fanatiek lid

14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Wij hebben ze, handmatig. Deze zaten er al in toen we het huis kochten. Ik wil geen elektrische ivm brandveiligheid.

Deel Deze Pagina