Wij hebben op alle 3 de slaapkamers rolluiken. We hadden houten kozijnen, maar het verwerk en hout was erg slecht. Offerte opgevraagd en zo kwamen we erachter dat we toch enorm veel geld in 10 jaar kwijt zouden zijn voor het verf werk. We hebben toen gekozen voor kunstof kozijnen op de 1e en 2e verdieping en kwamen erachter dat rolluiken erbij relatief goedkoop was. Dus de keuze gemaakt voor 3 rolluiken. Wij hebben wel geinvesteerd in wat duurdere, deze houden meer geluid en warmte tegen dan de goedkopere variant. Het voordeel merken we echt, op warme dagen zijn de slaapkamers voelbaar koeler, geen idee hoeveel. Als de buren een feestje houden en wij doen de ramen en rolluiken dicht hoor je het minimaal. Echter, onze jongens zijn niet langer gaan slapen na de komst van rolluiken. Hoewel ik wel denk dat de oudste wel beter slaapt. Die hoort namelijk alles en word snel wakker. Handmatige rolluiken heb je in ieder geval op 2 verschillende manieren. Met een rolband of met een draaistang. Wij hebben de laatste omdat we problemen hoorden over die rolband. https://www.rolluiken-weetjes.nl/soorten/handmatige-rolluiken/
Boven hebben we handmatige en aan de binnenkant gewoon 1 touw met een klein 'kastje'. Neemt totaal geen ruimte in. Beneden hebben we elektrisch bedienbare en in de kozijn een ingebouwde schakelaar en een snoertje naar het stopcontact. Meer niet.
Inderdaad! Dit is bij onze buren gebeurd drie deuren verder. Volgens mij hebben we het over hetzelfde verhaal. Dit is een reden waarom wij geen rolluiken willen. Zelfs geen handmatige want die konden toen ook echt niet doorgetrapt worden. Vanaf buitenaf konden ze er ook niks mee.
Ik heb goede ervaringen met rolluiken. De kinderen sliepen meteen beter, het bleef koeler en het geluid werd enigszins gedempt. Ik heb ze nu alleen nog op zolder, in het vorige huis voor meer ramen.
Hier geen rolluiken, maar screens. Woonkamer raam is 3x5,5 meter en bij zoon op de slaapkamer 1,2x3 meter. Ook ik heb de angst voor brand met rolluiken, dus vandaar screens. Deze zijn met een mes stuk te snijden. Bij zoon hangen nog verduisterende gordijnen en met de screens is het dan nog extra donker. Helpt meteen tegen de muggen door onze draai kiep ramen.
Wij hebben ook rolluiken boven. En zijn er erg blij mee. We hebben handmatige. Donker en toch wel koeler dan zonder. Maar als het een week erg warm is, wordt het boven toch ook warm hoor.
Hier hadden we ze boven, nu niet meer, ivm de brandveiligheid. Oudste heeft zware verduisterende gordijnen die overdag grotendeels dicht zijn nu, merk geen verschil met toen we nog wel rolluiken hadden. Jongste heeft ook verduisterende gordijnen maar deze sluiten niet mooi aan waardoor het nog heel licht is in haar kamer als ze gaat slapen. Maar is op zich geen probleem, ze gaat wel gewoon slapen.
Wij hebben ook verduisterende gordijnen idd maar aan de zijkanten en bovenkant komt er toch een hoop licht doorheen... De rolluiken, wie van jullie heeft borstelgeleiders en wie rubbergeleiders? Er word gezegd dat rubber eraan gaat door het weer( tenzij wat invetten?) en dat borstelgeleiders in de winter afbreken als het gevoren heeft. Dus wat hebben jullie en bevalt dat?
Wij hebben ook rolluiken op de kinderkamers. De kamers zitten boven een uitbouw en daarom durfde ik voorheen nooit de ramen daar open te zetten s nachts of als we wegwaren. Nu met de rolluiken kunnen de ramen toch op een kier en wordt voorkomen dat ze openwaaien en het is inbraakwerend.
Net wat reacties gelezen en ik denk er nu ook over om rolluiken op de slaapkamers te laten plaatsen. Moet me er nog in verdiepen maar wat zijn de ongeveer de kosten voor een met de hand bedienbaar rolluik? En hoe zit het met electrische rolluiken, als er nou brand uitbreekt of de stroom valt uit, is er dan nog een optie tot handmatige bediening?
Wij hebben 3 elektrische bij de slaapkamers, ideaal. Geeft me een veiliger gevoel tegen het inbreken, maakt de kamer lekker donker en koel. Mijn man heeft nachtdiensten dus kan eigenlijk niet zonder en ik heb toen ik nog thuis woonde ook altijd een rolluik gehad, deze was wel handmatig. @nan1984 Die van ons kostte 650 per stuk geloof ik (wel elektrisch) wij hebben niet de mogelijkheid om hem hand te bedienen wanneer de stroom uitvalt... heb er wel overna gedacht maar op onze slaapkamer was dit niet mogelijk (te zwaar om hand te bedienen) en elektrisch is natuurlijk een stuk makkelijker.
Wij hebben rolluiken op een slaapkamer en op de badkamer. De vorige bewoners hebben dat gelijk gedaan bij het plaatsen van een kunststof dakkapel. Ideaal! De rolluiken zitten overdag nu helemaal dicht en als het 's avonds wat gaat afkoelen gaan ze omhoog en de ramen open (draaikiepraam) Op de andere ramen wil ik geen rolluiken ivm de brandveiligheid en omdat die ramen alleen 's morgens wat zon pakken.
Na even google en naar boven om te kijken; Wij hebben rubberen. Ze zitten er nu, uhmmm, denk 3 jaar in en we hebben nog niets er aan gedaan. Zien er, voor zover ik kan zien, ook nog perfect uit. Dus bevalt ons ook heel goed. Wij hebben ze van Weru.