20 weken echo en toch geen goed gevoel

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door maryam27, 12 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    hi Dames,

Ik heb vanochtend de 20 weken echo gehad. Alles zag er heel goed uit.
    Alleen op het laatst ging ze toch nog terug naar de hersens kijken en toen zei ze meteen: "het is geen afwijking, maar een variant"
    wel tot 3x aan toe.
    Ze heeft diafragama (soort vocht bij de hersens) ontdekt. Dat hebben niet alle ongeboren baby's, maar het komt wel eens voor. Maar ze zei het trekt ongeveer weg met 24 weken, en soms blijft het er zitten.
    Ik moet met 28 weken weer terugkomen om dit weer te checken.
    En ze zei, sommige ziekenhuizen, doen deze check helemaal niet, maar het ziekenhuis (flevo) doet het altijd wel weer.
    Ik moet me geen zorgen maken zei ze, maar dat doe ik dus wel.

Mijn vraag aan jullie is, wie is hiermee bekend? En/of heeft dit ook meegemaakt? En is het ook weggegaan daarna?
    En wat zijn de consequenties als het wel blijft?
    Kan het erger worden?

Toen ik vroeg om de consequenties als het wel blijft, dan zei ze elke x dat ze dat niet weet, want het is geen afwijking.
    Ik snap er echt niks van, wat betekend dit dan wel??????

Ik maak me natuurlijk wel zorgen nu....ik hoop dat er dames hier zijn die mij kunnen helpen hierbij. 8 weken wachten is wel heel erg lang.

2. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Wat voor soort vocht bedoel je precies? Alle ongeboren kindjes hebben bij 20 weken vocht bij hun hersenen, het gaat om de hoeveelheid ervan die bepaald of het een waterhoofd is of niet. Alles onder de 11 mm is volgens mij geen waterhoofd, daarna is het opvallender, maar hoeft het nog steeds niet op een waterhoofd te duiden. En zullen ze inderdaad na enkele weken controleren hoe het er dan uitziet. Bedoel je dat?

3. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    hier ook vocht in de hersentjes..bij beide..maar is toen nooit iets over gezegd. Enkel, vocht bij de hersentjes...schreef ze wat op en voila klaar...heb er nooit meer wat over gehoord....

Hopelijk is het niets meis, maar als het wel zo was had je veel eerder teerug moeten komen hoor! Anders ga je toch nog eens aan je VK vragen voor een echo of haar visie op wat de echoscopiste zei?

4. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    sorry ik heb diafragama opgeschreven, maar dat is een lens.

Ze heeft dit opgeschreven bij de conculsies:
    Echoscopisch geen aanwijzingen voor cong. afw, diafragama aanwezig.
    bdz plex chor cysten; co bij 28 wk

5. Elies25

Elies25 Niet meer actief

Wij kregen ook zoiets te horen, maar dan over 2 cystes in de hersenen. Kan ook geen kwaad (als er geen andere afwijkingen zijn gevonden) en vaak trekt het vanzelf weg tijdens de zwangerschap of erna. Veel mensen schijnen het te hebben zonder het te weten en hebben nergens last van.

Heb me daar ook toch soms zorgen om gemaakt, nu heb ik het wel naast me neer kunnen leggen, maar helemaal gerustgesteld ben ik niet.

Diafragama kan ik trouwens nergens terugvinden? Alleen diafragma maar dat heeft niets te maken met vocht in de hersenen??

6. Elies25

Elies25 Niet meer actief

o zie het al, zoals ik het nu lees zijn het ook 2 cystes.
    Bij ons zei ze echoscopiste dus het bovenstaande.

7. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0

waarschijnlijk is het ook niks, want ze zei ook, niet alle ziekenhuizen doen deze check, en er staat ook dat er geen afwijking is of aanwijzingen tot een afwijking. Dus er is in principe niks aan de hand
    ze zei ook bij ongeveer 24 wken trekt het vaak weg, en niet alle baby's hebben dit, het is een "variant" zei ze....
    Maar ze doen toch wel deze controle:(

8. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Ik kan je hier niet mee helpen, maar ik zou als ik jou was toch echt door blijven vragen in eerste instantie bij de vk idd, misschien kan zij al voor opheldering zorgen. Ik vind het niet zo handig wat de echoscopist je wel onzeker maakt maar je vervolgens niets meer kan vertellen. Hopelijk is er helemaal niets aan de hand en krijg je vlug duidelijkheid.

9. Elies25

Elies25 Niet meer actief

10. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    ok, dank voor je hulp!
    Toch wel een beetje van een geruststelling, nu maar hopen dat het weg is met de 28 weken. Ben ik helemaal gerustgesteld.

Maar kan het groeien die cyste? en wat zijn de consequenties hiervan?

11. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    hoe kan jij zien dan dat er bij mijn kleintje ook 2 cystes heeft dan?

12. Elies25

Elies25 Niet meer actief

In theorie zouden ze kunnen groeien, maar het komt veel vaker voor dat ze gewoon verdwijnen of gelijk blijven en je er nooit last van hebt. Mijn man bleek er ook een te hebben bij zijn hypofyse. Kwamen we bij toeval achter na een mri voor oorsuizen. Toen hebben ze wel testen gedaan of het invloed had op zijn hormonen en zaadcellen en in de gaten gehouden of hij groeide. Maar waarschijnlijk heeft hij die cyste ook al zijn hele leven.

Het is niet levensbedreigend, het kan alleen ergens op gaan drukken en dan moet het operatief "geleegd" worden (het is een zakje vocht).

Je krijgt bij 28 weken weer een echo begrijp ik?
    Hebben wij niet eens gehad, omdat het dus geen kwaad kan volgens hen. Misschien dat er wat te zien valt bij de liggingsecho volgende week, maar dat weet ik niet.

13. Elies25

Elies25 Niet meer actief

aan deze zin:

bdz plex chor cysten; co bij 28 wk

14. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
  15. Elies25

Elies25 Niet meer actief

nee idd!! Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook nog steeds af en toe een bubbeltje omhoog voel komen van: wat als....

16. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0

dank voor je uitleg meid!
    ik ben een stuk gerustgesteld
    Hou me op de hoogte hoe je echo is volgende week.
    Hopelijk niks natuurlijk, en kan je beginnen met aftellen...spannend!

17. maryam27

maryam27 Bekend lid

31 jan 2010
    531
    0
    0
    ik weet helemaal hoe je je voelt!
    ik heb dat ook continue....weet je wat het ook is meid.
    Je kan je druk maken, maar het is wat het is....
    dus geniet even nog van je zwangerschap. Ook bij jou kindje is geen afwijking gevonden, dus maak je geen zorgen, en een week is zo om!

18. susy26

susy26 Niet meer actief

hey meid,

ik had 27 mrt de 20 weken echo en ook zag ze wat vocht in de hersentjes, ze zei, dat moet je maar snel vergeten..voorheen vertelden we nog ineens tegen de ouders, maar dat zijn ze nu verplicht. Ik had zoiets van, tjonge, maar je zegt t wel ..is toch logisch dat je er aan denkt. Ik maak me er niet druk om, het was me eigenste vk, en vertrouw maar op dr. Zij weet t beter als ik denk.. ;)Maar verder ook alles super, niks geks ofoz gevonden.. en als het niet 'goed' was had ze me wel doorverwezen.. dusja..ik moet de 19e weer op controle, en dan vraag ik het nog even hoe en wat.. miss dat ik een extra echo krijg, al is het maar voor me gerust te stellen. Dan vraag ik t wel.. maar het is volgens mij onschuldig, want ze zei het zo luchtig, komt goed !

19. gekkies

gekkies Actief lid

21 feb 2012
    242
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi,

Hopelijk kan ik je geruststellen. Ongeveer 3 weken geleden zat ik namelijk met dezelfde vraag op dit forum als jouw. Er was ook door de verloskundige gezegd dat we ons geen zorgen hoefde te maken, maar dat doe je toch.

Gisteren bij de verloskundige geweest en toch verteld dat ik me zorgen maakte en ik het raar vond dat ikg een extra echo kreeg. Gelukkig mochten we dezelfde avond nog door voor een echo en wat bleek 3 weken later waren de cyste helemaal verdwenen.

Ze moeten bij de cyste meer afwijkingen vinden wil het kindje misschien een cyndroom hebben. Dit alles hebben ze waarschijnlijk uitgelsoten, dus maak je aub geen zorgen, want ik heb niet genoten deze 3 weken en dat is zonde!

20. susy26

susy26 Niet meer actief

@gekkies,

das al een een hele geruststelling nu ik dit hier zo lees. Ik zeg wel maak me niet druk, maar in je achterhoofd heb je het toch zoiets van.mmm..

En dat is ook zo, dan moeten ze idd afwijkingen of iets dergelijks vinden, als dat allemaal perfect is, dan is het 'niks'
    Ik vraag ook om een extra echo, dan heb je toch zoiets van hehe.. zie je wel...

Deel Deze Pagina