Wel of niet beginnen met 'zindelijkheidstraining'?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door MamaMarije, 1 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Hoi mama's,

    Ik zit met een dilemma. Onze zoon begint steeds meer tekenen te vertonen van een vroeg begin van zindelijk worden. Hij gaat het steeds vaker aangeven dat hij gepoept/geplast heeft of dat ie dat aan het doen is. Vandaag vroeg hij bij oma zelf om een schone luier meteen na het poepen. Hij vindt de wc reuze-interessant en wil altijd en overal mee (dit kan uiteraard ook gewoon dreumes-interesse zijn).

    Nou hoeft ie van mij helemaal nog niet per se zindelijk te worden. Ik vind hem nog wel wat jong en aangezien nummer 2 op komst is (en relatief snel), weet ik gewoon niet zo goed of het handig is om ermee te beginnen.

    Ik zit erover te denken om bijv. een potje te kopen en die te introduceren. Hij mag er dan gewoon op gaan zitten wanneer hij wil (bijv. als wij naar de wc gaan) en dan zal ik hem uitleggen wat de bedoeling is. Mocht hij er dan verder op in gaan, kunnen we altijd proberen om er echt op te plassen/poepen. Als hij er niet op ingaat, ook best.

    Is dat een idee? Of gewoon echt nog niet handig?
    Is het beter om meteen door te zetten naar 'echte' zindelijkheidstraining of kun je wel een tijdje in het voorstadium blijven zonder ermee verder te gaan?

    Wat is wijsheid?
    Graag jullie tips!
     
  2. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    Mijn oudste dochter is al wat ouder dan jou kindje, maar wij zijn hier al een poosje in het voorstadium van zindelijk worden. Ze vindt het reuze interressant, zit regelmatig ook uit eigen initiatief op het potje of wc maar resultaat is er nog niet echt. Nu onze 2e erbij is gekomen heb ik de afgelopen weken ook niet echt haar erin gestimuleerd, merk dat er nu al genoeg even voor haar veranderd. Maar goed, ben wel blij dat ze de voortekenen van zindelijk worden laat zien. Deze zomer gaan we wel eens hard aan de slag :) Dus mijn inziens zou je prima al een potje kunnen introduceren en dan gewoon es kijken wat hij er mee gaat doen.........
     
  3. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik denk dat wennen aan het potje geen kwaad kan. Dat is de eerste stap.
    En het hem dan laten aangeven.

    Mijn jochie wilde liever niet op het potje, maar wel op de wc. Dus misschien kun je dat ook eens proberen.

    Als het maar gezellig blijft ;)
     
  4. mirell

    mirell VIP lid

    17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    helemaal met je eens:D
     
  5. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Hier wil hij graag zelf steeds op de w.c. zitten op de brilverkleiner, net als hij zijn grote zus natuurlijk steeds ziet doen. Voor het douchen enzo zet ik hem er gewoon op, ook al doet hij nog niets, hij vindt het gewoon leuk. En op een gegeven moment komt het wel een keer dat hij echt wat gaat doen. Proberen kan geen kwaad.
     
  6. Cygnet2

    Cygnet2 Niet meer actief

    Wij hadden een vergelijkbare situatie en we hebben toch gewacht tot na de geboorte (2 maanden) om echt met zindelijkheidstraining te starten (luier uit) maar het potje stond er bij ons wel en als hij mee wilde naar de wc of een plasje wilde doen op de wc.. prima! lekker doen. We hebben in de tussentijd (zoonlief was ongeveer 18 maanden toen hij echt aangaf zindelijk te willen worden) wel aandacht besteed aan nat - droog, handen wassen, de wc etc
     
  7. Jazzie

    Jazzie Bekend lid

    6 dec 2008
    787
    0
    0
    hier ook zo 1
    als ik zeg ga je plassen. (lijkt ie t eerst in de luier te doen. meestal warm als ik m afdoe) rent ie naar de wc. luier af meneer gaat zitten.. en roept op een bepaald moment KLAAA! en dan wilt ie er af. en dan gaan we weer verder met de orde van de dag hahaha. komt vanzelf een moment dat hij wat doet:D
     
  8. joel

    joel Fanatiek lid

    10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    hier ook vroeg begonnen, op pzs zeiden ze maar hij is nu net 2 en toen hij begon was hij nog geen 2 maar was enkele weken en stopte, ging niet dwingen maar nu begint t af en toe dus moet wer beginnen, je kan altijd proberen
     
  9. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Dank voor jullier reacties! Ik ga het maar gewoon proberen, even een potje halen. Mocht ie er niet op willen, kijk ik nog even of hij wel op de wc wil en dan haal ik een brilverkleiner.

    Idd, eerst maar eens aandacht besteden aan het wc-gebeuren, poepen/plassen, afvegen, handjes wassen, natte luier/droge luier, poepluier, etc. etc.
    Ik ga ook maar weer eens wat meer oefenen met zelf zijn broek uittrekken!

    Ik neem aan dat als je de zindelijkheidstraining echt doorzet, dat je overschakelt van rompers naar hemdje/onderbroekje? Of niet? Romper kan een kind zelf moeilijk open krijgen, toch?

    (niet dat het hier al zover is, maar even voor de volledigheid ;))
     
  10. deepfreeze

    deepfreeze VIP lid

    29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik ben met mijn jochie rond de 16 maand begonnen met ondergoed. Gewoon omdat het handiger was in de zomer (onderbroek+stoere singlet was warm genoeg).

    Een romper lijkt me ook niet handig inderdaad. Broeken opzich zijn al een kunst. Maar ik zou hem er voorlopig gewoon af en toe opzetten, als hij het zelf aangeeft. Dan kun je nog wel helpen. Hoorde laatst van een ouder die knoopte de romper boven de schouder weer vast. Dan bungelt het shirt ook niet zo. Echt voor het begin en het oefenen.

    Als het serieuzer wordt, meerdere keren per dag, dan zou ik inderdaad overstappen.
     
  11. MamaMarije

    MamaMarije Niet meer actief

    Dat is een goede tip! daar zou ik nou zelf nooit aan gedacht hebben :)
     

Deel Deze Pagina