flesvoeding, hoe werkt het?

Discussie in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' gestart door sandranuijs, 1 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Hallo,

Ik heb mijn zoon tot nu toe zelf gevoed maar ben nu al tijdje aan het afbouwen. De voorraad in de vriezer is bijna op dus ik moet denk ik ergens volgende week KV gaan proberen.

Nou heb ik totaal geen verstand van flessenvoeding en weet niet hoe ik het moet maken en hoeveel.....

Kunnen jullie hierin adviseren? Thijs is rond de 9 kilo.
    Moet ik dan voeden op schema of verzoek?
    Hoeveel voeding mogen ze en hoevaak?

Pfff is echt even een hele omschakeling voor mij

Alvast bedankt!!

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Sandra,

Dat is vast even wennen voor je! Thijs mag maximaal 800 ml opvolgmelk drinken per dag. Dat kan je verdelen in bv. 4 voedingen van 180 ml water/ 6 schepjes poeder of 3 voedingen van 210 ml water/ 7 schepjes poeder. Net wat hij een beetje gewend is. Mocht hij meer willen drinken, dan kan je hem ander drinken aanbieden. Bijvoorbeeld water, lauwwarme rooibosthee zonder suiker, diksap etc. Succes!

Groetjes Linda

3. sandranuijs

sandranuijs Bekend lid

29 apr 2010
    713
    1
    16
    Hallo,

Het is zeker wennen!!! Maar op zich leg ik me erbij neer. Zelf voed ik hem alleen sochtend,savonds en eventueel snachts nog, dan krijgt hij overdag 1 fles van 200 ml en 1 x pap met 100ml melk. Verder probeer ik hem water te geven af en toe maar dan drinkt ie 20cc en wilt ie echt niet meer....krijgt hij dan nu wel genoeg vocht?

Als ik straks helemaal afgebouwd ben wil ik hem sochtends 200 ml geven met pap, dan fles met 200 ml en als laatste 200 ml voor de nacht, dat is 600 ml voeding. En dan nog het fruit + groente. Na het groente hapje krijgt hij nu yoghurt met aarbeien of diksap.

Zijn ontlasting is vrij klei achtig, maar vandaag weer wat minder hard. Zou dat komen omdat ie weinig bij wilt drinken? Want ik voed hem nu al 1 maand vast voedsel dus dan moeten zijn darmen al gewend zijn toch?

4. Friso

Friso Voedingsdeskundige

1 sep 2009
    5.654
    0
    0
    Hoi Sandra,

Zo te lezen krijgt je zoontje ook nog aardig wat borstvoeding. Samen met de fles, de pap en het beetje water krijgt hij voldoende vocht. Het lijkt me aannemelijker dat hij even moet wennen aan de flesvoeding. Hierdoor kan de ontlasting iets harder worden. Dat wordt vanzelf (na 1-2 weken) weer iets zachter.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het jammer vindt om af te bouwen, maar je kunt 's ochtends, 's avonds (en evt. 's nachts) natuurlijk ook zelf blijven voeden. Het is mogelijk om fles- met borstvoeding te blijven combineren als je dat ziet zitten, maar dan zou je je zoontje wel moeten blijven aanleggen om het op gang te houden.

Groetjes Linda

Deel Deze Pagina