Wat zijn "hippe mensen uit de stad"?

Discussie in 'De lounge' gestart door MadeInUSA, 14 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.815
    1.271
    113
    Wat is dan het verschil tussen stadse en dorpse mensen?
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  2. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

    Ik heb altijd in een grote stad gewoond, maar wat zou ik graag naar een dorp gaan.
    Ik herken mijzelf helemaal niet in bovenstaande voorbeelden. Ben ook absoluut niet hip.
     
  3. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Ik verbaas me ook.
    Maar wij hebben ook onze vooroordelen en stereotyp over dorpse mensen natuurlijk :oops: (saai, regeltjes, controlerend, uiterlijke schijn, zeepkettingen en wandborden :p )
    Het extreem zoals @Jo79 beschrijft geld natuurlijk niet voor alle 'hippe' stadsmensen denk ik ... hoop ik :o:
     
  4. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.242
    5.196
    113
    Idd, ik ben overigens in een klein dorp opgegroeid en voel me niet direct thuis in de Randstad. Maar alsnog, wat een vooroordelen zeg.

    En eerlijk gezegd, ik zie hier (klein stadje buiten de Randstad), genoeg mensen met een bakfiets (uit praktische en milieu overwegingen), veel mensen die op oudere leeftijd kinderen krijgen (want veel hoogopgeleiden en ik ken wel wat mensen die tijdens hun studie al aan kinderen begonnen, maar niet heel veel) en ook mensen die wel/niet van kamperen houden terwijl ze ook geld hebben voor dure hotels. Al deze dingen hebben volgens mij weinig met hip en stads te maken, maar ja, de mensen die ik wel ken uit de randstad, voldoen weer niet aan de omschrijvingen hierboven.
     
  5. Maartt

    Maartt Fanatiek lid

    30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Gewoon mensen?
     
  6. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik zie enclave gedrag niet gebonden aan stad of randstad. Het heeft meer te maken met materie en maatschappelijke status.

    Mensen die in een stad wonen maar net hun vaste lasten kunnen betalen malen niet om elk seizoen de juiste look of een bepaald merk en bouwjaar auto, als het rijd al voldoende.

    Ook in de rijkere Brabantse dorpen vind je dit gedrag terug hoor, niet randstad gebonden. Al is er in de randstad iets meer welvarendheid gemiddeld genomen want ook genoeg arme gemeenten als Schiedam, Hoogvliet etc. Dan vind je meer snobs in Vught of Geldrop. Relatief allemaal hè.

    Ik woon ook in zo’n stadsdeel met allemaal dezelfde auto’s, dezelfde namen, dezelfde sporten en verenigingen, kleding, vakanties. Maar iedereen heeft een keuze, niet meedoen is er ook eentje.
     
    Maslov, Kolibrie2, Zwierezwaai en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Eens even kijken wat wel/niet klopt:
    Ik heb geen buurkinderen die Madelief of Valentijn heten. Er zijn hier wel kinderen die op hockey zitten, maar dat zegt toch niet zoveel (die van @tuc zitten er tenslotte ook op ;)) Mijn kinderen zitten op voetbal en diverse soorten dansles.

    Nooit een bakfiets gehad, geen retro spullen, maar juist modern.

    Wij zitten nu op een camping, maar in een huisje met tv, vaatwasser, badkamer en toilet. Er is zeker wel mooie Franse natuur om ons heen, maar het is geen natuurcamping. Zoon zit onder het zand op net strand, maar dat is vast niet wat je bedoelt met vies worden.
    We zijn dol op wijn (man ook op bier) maar dat drinken we niet bij een kampvuur met onze gitaar (die we eigenlijk helemaal niet hebben).

    Een hond die Pip heet? Nee, we hebben helemaal geen hond, moet er ook niet aan denken.
    Man en ik hebben beide gestudeerd. Man inderdaad wel wat langer voor zijn post-doctoraal. Maar toen werkte hij al en hadden we al kinderen. Ik was 6 mnd zwanger toen ik afstudeerde (en nog piep jong) ;)

    Nog nooit naar een feest in een fabriek geweest.
    Mijn kinderen mogen zeker niet alles en op school zijn ze tot nu toe nog erg braaf geweest. Zelfs mijn puberende oudste dochter van bijna 16. Ik heb overigens nog nooit een opvoedboek gelezen (man ook niet) en we doen alles volgens gezond verstand en onze normen en waarden.
    Mijn jongste dochter heeft adhd en een zeer pittig karakter. Daarvoor ging ze naar een echte arts. En dat heeft ook verder niks met iets stads te maken. Ze is überhaupt niet in Nederland geboren, dus daar kan het niet vandaan komen.

    We hebben een grote SUV (maar goed dat is wel een vereiste met 4 kinderen) en ik rij een fiat Punto (had je bijna goed, maar ook daar ben ik net niet hip genoeg).
    Mijn boodschappen haal ik bij de Appie en zijn ook niet biologisch.
    Dus tot zover de overeenkomsten met de hippe stedeling :p
     
    Elena22, hummeltje5 en MissMolly vinden dit leuk.
  8. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Bij ons in het dorp woont ook een stel dat uit de stad komt (wel meer uiteraard, maar deze kennen we goed) en elke keer is het weer zeuren over het dorp en dat de stad zoveel beter is, de mensen dit en de mensen dat, maar wel hier blijven wonen, dat vind ik irritant.
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  9. Lizzy2019

    Lizzy2019 Niet meer actief

    Zoals mijn man mij noemt een stadjer Hihi
    Hij is zelf dorps

    Wat in mijn ogen het verschil is
    Dorpse mensen wonen ouder wets en houden zich aan tradities
    En lopen is slobber kleding en drinken veel bier
    En die mensen weten vrijwel alles van elkaar

    En een stadjer is modern houd van moderne kleding en interieur
    En trekt zich liever wat terug en leven echt hun eigen leven

    Dit is het verschil wat ik zelf merk
    Ik ben een echte stadjer hihi
     
    Marsepein vindt dit leuk.
  10. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Over dat ik een camping wil beginnen :D maar mijn doelgroep zijn gezinnen uit de stad; uit kleine huizen zonder ruimte voor kampeerspullen en die dus op een volledig ingerichte plek aan willen komen. Hip hoeft niet maar ik heb er wel een voorstelling bij. :roflmao:
     
    Champetter vindt dit leuk.
  11. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Wonen ouderwets? Dragen slobberkleding? Weten alles van elkaar? Drinken veel bier?

    Heel benieuwd in welk dorp jij bent geweest.
     
    kadootje, hummeltje5, LaQueen en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.892
    25.243
    113
    Dan ben ik jouw doelgroep, haha. We gaan inderdaad over 2 weken kamperen in een zowat kant en klare tent want geen plek voor opslag :roflmao:
     
    pippa26 vindt dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.700
    42.526
    113
    Ik denk dat ze een beetje beledigd is door de associaties die men heeft met stadse mensen omdat zij zichzelf daaronder vind vallen. En gebruikt ze de gelegenheid om uit te halen naar dorpse mensen.
    Terwijl iedereen niks anders doet dan de topicvraag beantwoorden.
     
  14. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Nee, dit is inderdaad even uitvergroot van wat er de afgelopen jaren bij mijn kinderen op school is gekomen vanuit de grote steden aan ‘hippe’ mensen. Behoorlijk wat van zulke types met zo’n levensstijl.
    Natuurlijk zijn ze niet allemaal zo en ik heb zelf 5 jaar in een achterstandswijk in een grote stad gewoond, daar zag je over het algemeen weer een heel ander slag volk. Maar ik ben dan ook niet hip :p.

    Het topic gaat ook over ‘hippe mensen uit de stad’ niet over mensen uit de stad in het algemeen.
     
    KleineLai vindt dit leuk.
  15. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.404
    23.913
    113
    Tja, de mensen die jij omschrijft, vind ik dus alles behalve hip klinken. Dus dat is voor interpretatie vatbaar en daar krijg je dan diverse reacties op.
     
  16. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Lastig te zeggen. Ik kom zelf uit een dorp maar woon in de stad. Dorpse mensen wat nuchterder misschien? Ik denk er nog over na ;)
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  17. Lizzy2019

    Lizzy2019 Niet meer actief

    Dit is hoe ik het altijd heb ervaren

    Dorpen in het noorden
     
  18. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.554
    3.456
    113
    Wat vind jij hip of hippe mensen uit de stad?
     
  19. Strandbal

    Strandbal VIP lid

    3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113

    Ja maar wat is dan hip? Na al die reacties heb ik wel een idee wat voor soort mensen er bedoeld word. Alleen zie ik die hier nergens. Maar dat zal misschien ook liggen aan in wat voor wijk je woont. Maar overal zal je vast van dat soort mensen vinden.

    Maar goed het is in mijn ogen zo dat mensen van buiten de randstad erg negatief zijn over de randstad.
    En mensen in de randstad zijn negatief over mensen buiten de randstad.
     
    puzzelstukje vindt dit leuk.
  20. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Nou erg bedankt. Wil je bij deze eens uitnodigen om langs te komen in mijn dorp in het noorden.
    En ik lust geen bier en de rest slaat ook nergens op.

    Tuurlijk heb je hier wel 'sjappies', maar denk nog wel meer in de stad.
     
    Jet2018, LaQueen en Butchke vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina