Mijn moeder is van mijn zusje bevallen met een zg. stortbevalling. Ze was 41wk, maar niets wees erop dat ze zou bevallen binnen korte tijd. Overdag boodschappen gedaan, keuken gepoetst, niets aan de hand. Ze voelde vrijwel niets, af en toe een wat hardere buik en een vaag, licht krampend gevoel in haar onderbuik. Ze herkende het zeker niet als weeën. 's Avonds na het douchen droogde ze zich af en opeens "PATS" een enorme golf vruchtwater en direct daarop de eerste perswee. Gevolgd door meteen nog een, en nog een. Mijn vader ondersteunde haar naar de slaapkamer. Vlk kwam meteen, stak haar handen uit, zei dat mijn moeder mocht meepersen en in 1 perswee was daar mijn zus. Klinkt misschien ongeloofwaardig, maar ik stond er als 11-jarige bij en zo ging het echt. Ze had werkelijk zoiets "wat is er in vredesnaam gebeurd???!!! Waar blijven de weeën", vroeg ze nog. Nu vroeg de vlk aan mij hoe mijn moeder bevallen is. Euh...zo dus. Overigens bij mijn bevalling, haar eerste, ging het wel "normaal", 19uur inclusief weeën. Maar geen hele pijnlijke, zei ze. De vlk zei dat ze hier wel notitie van zou maken, maar dat ik waarschijnlijk niet zo ga bevallen. Nu hoor ik overal "als je een echte wee hebt dan herken je hem, anders is hij niet echt". Maar dat blijkt dus niet altijd waar te zijn. Ik hoor wel eens dat de manier van bevallen erfelijk kan zijn. Ik ben nu 38wk, heb sinds gisteren een aantal harde buiken per uur en ook vage menstruatie-achtige krampen onderin mijn buik. Ze nemen niet toe en zijn volstrekt onregelmatig, dus ik verwacht nog geen bevalling. Vlg de vlk ga ik tot 41wk waarsch zeker wel door omdat er totaal geen voortekenen zijn en mijn moeder ook twee keer tot 41wk doorliep. Maar anderzijds, dit was wel wat mijn moeder die laatste dag ook voelde. Weet iemand hoe erfelijk zo'n stortbevalling kan zijn, heeft iemand er ook een of meerdere meegemaakt en hoe ging dat bij jullie? Ik ben niet bang of ongerust, wel gezonde spanning. Mijn beste vriendin is vorige week in 3u tijd bevallen, kindje heeft een gebroken sleutelbeentje overgehouden eraan. Kan dit daarmee te maken hebben, doordat het zo snel ging?
Ik denk niet dat dat erfelijk is maar dat vraag je misschien eens het beste aan gynaecoloog. Bij mij dochter op 7 uur bevallen en bij mijn zoontje op 3uur maar bij beide duidelijke weeen gehad! Mijn zoontje heeft een voorkeurshouding gehad (kon enkel naar links kijken). Naar een osteopaat geweest en die gaf mee dat dat kwam door een te snelle bevalling.
Mijn bevallingen leken wel op die van mijn moeder en zusje.. Allemaal niet lang.. Alleen mijn zusje en ik hadden bij de oudsten wel complicaties (zij sterrenkijker, mijn zoon zijn hartslag dipte, dus haast geboden, daardoor totaalruptuur).. Mijn zusje en ik zijn beide 17 dagen te laat geboren. Bij mijn zusje ook allemaal 7-10 dagen te laat. Mijn oudste 8 dagen te laat. Maar mijn jongste 4 dagen voor de datum.. Ik en mijn zusje hadden ook weinig voortekens. Bij allemaal niet. Die van mijn jongste was nog wel de grootste verrassing.. Dus er zitten wel erfelijke dingen in lijkt, maar toch zijn er ook variaties..
Mijn bevalling leek wel op de 5 bevallingen van mijn moeder; kort maar krachtig. Ik had om 18u wat voorweeën, maar niet heel vervelend, rond 18.15 kreeg ik echte weeën (verschil vond ik goed duidelijk), om 19.30 had ik 3 cm en om 20.15 had ik persdrang. De verloskundige was echter weer naar huis gegaan (logisch) en was er om 20.45u weer. Om 21.10 met spoed naar het ziekenhuis en om 21.30 was onze dochter geboren. Mijn moeder heeft ook over alle bevallingen niet langer dan 4 uurtjes gedaan. Mijn moeder is alleen 5x rond de 40 weken bevallen (paar dagen ervoor of erna), ik ging er vanuit dat ik dus ook wel rond de 40 weken zou bevallen, maar ik beviel al met 37+4. Mijn oma is trouwens ook 3x heel snel bevallen.
ik was er binnen 1 uur en een kwartier en mijn dochter was er binnen 2 uurtjes Beide van niets naar alles dus ik weet niet! Want me zus had het weer niet
Nee niet iedereen herkent weeën als ze er zijn.. Zelf ken ik ze maar al te goed😣😳lijkt Me wel fijn geen pijnlijke weeën , maar ook Vreselijk eng want hoe weet je dan dat je bezig bent?
ik had zelf een hele snelle bevalling, terwijl het bij mijn moeder juist weer heel lang duurde, ik kan me wel voorstellen dat een stukje aanleg een rol speelt. Mijn man had voor mijn bevalling al het bijzondere voorgevoel dat het heel snel zou gaan, hij werd toen door de gyn niet echt serieus genomen en een beetje uitgelachen want het was toch de eerste en dan duurt het uren. maar toen het zo snel ging werden ze ineens heel anders, en was er heel veel haast.
Inderdaad, dat wist ze dus niet. Dat lijkt mij ook eng. Mijn moeder liep bij de gynaecoloog. Ze was 40+ en mijn zusje had een flinke groei-achterstand. Ze mocht dus ook niet thuis bevallen. Als ze het geweten had dat het bezig was was ze naar het ziekenhuis gegaan.
Vind het overigens wel vreemd dat je vk nu al zegy dat je waarschijnlijk tot 41 weken gaat lopen omdat je geen voortekenen hebt.
In de WIJ Jonge Ouders van deze maand staat een heel stuk over 'erfelijke bevallingen'.. Het zou zo zijn dat driekwart van de bevallingen heel erg op die van de moeder van de bevallende vrouw lijkt. Er stond ook een stukje van een verloskundige in, dat ze altijd vraagt aan een vrouw hoe haar moeder is bevallen en dat ze dan wéét dat het bij haar precies zo zal gaan. Ik geloof er weinig van, als ik heel eerlijk ben Maaaar.. Extra rekening houden met een mogelijke stortbevalling is natuurlijk nooit verkeerd!
Ja, ik had daar ook mijn vraagtekens bij. Maar ik heb het maar ter kennisgeving aangenomen. Mede ook omdat ik tot nu toe een heel makkelijke zwangerschap heb met weinig kwaaltjes en veel energie. Beeb doet het prima. Dus in die zin houd ik het nog wel even vol. Maar vlgs mij kan ze dat niet voorspellen. En die voortekenen kunnen bij wijze van spreken over een uur ook beginnen
Dat kunnen ze inderdaad niet voorspellen. Gynaecoloog zei dit bij mij eerste ook. Op 38 weken was ze nog niet ingedaald, gyne zei dat ik sowieso overtijd ging gaan (ondanks ik al véél voorweeen had). Ben 4 dagen later spontaan bevallen, is tijdens de bevalling ingedaald!
Ik, zelf nr 2, kwam ook veel sneller dan mijn broer op de wereld. Duurde nog geen 2 uur geloof ik. Onze eerste duurde 20 uur. Dus ik dacht bij nr 2 dat ik nog wel even had bij de eerste wee. Niets was minder waar, binnen 3 kwartier was hij er. Nu zwanger van nr 3. Moet in het ziekenhuis bevallen, maar dat wordt de uitdaging van de eeuw
Ze kan dat niet voorspellen hoor, ieder lijf is anders. De dag voordat ik van ons zoontje beviel was ik ook nog bij de verloskundige geweest. Ik was toen 38 weken en 6 dagen zwanger. Ze zei dat het nog wel even zou duren. Zo vertelde ze me dus ook niet dat ze voor de volgende dag een vervangster hadden ingepland omdat ze beide (werken met 2) een belangrijke dag hadden. Dit kwam nooit voor. De dag erna braken spontaan mijn vliezen en kreeg ik ineens een vreemd persoon aan de lijn de bevalling is die avond begonnen en in de nacht zaten we alweer thuis met ons zoontje. Zo vlug kan het dus gaan haha. Ze was er helemaal verbaasd over achteraf.
Onze baby is ook nog niet helemaal ingedaald. Zijn hoofd is nog te bewegen. Maar ze zei wel dat hij bij de eerste weeën of als de vliezen breken omlaag zou zakken. Ik heb nog steeds dat vaag krampend gevoel en wat meer harde buiken. Maar het blijft wel hetzelfde, het neemt niet toe. Ik lees wel dat het bij een aantal toch wel wat op hun moeders bevalling leek Ik heb dat artikel uit WIJ volgens mij nog ergens liggen, ga ik eens opzoeken!
Idd, hier had ik bij mijn dochter met 37+2 nog een controle bij de vk; niks aan de hand, ik had absoluut niet het idee dat de bevalling naderde, voelde me prima, zei ook nog dat het van mij best nog even mocht duren omdat ik echt enorm genoot van die dikke buik. En die nacht braken mijn vliezen, 24 uur na de controle bij de vk had ik mijn dochter vast.
Mijn moeder had twee relatief vlotte bevallingen, eigenlijk allebei volgens het boekje, met herkenbare weeen, persweeen bij volledige ontsluiting, en vervolgens een soepele uitdrijving. Mijn bevalling duurde 12 uur, ik had persdrang vanaf een cm of 4, een weeenstorm, en na 1,5 uur persen werd ik overgedragen aan de gyn en bleek dochter een sterrenkijkertje. Ze is met vacuum geboren.