Wat zijn jullie leukste 'rituelen' als gezin?

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door AprilM, 3 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.749
    736
    113
    Met de verjaardag kiest de jarige wat ze wil eten (en eventueel waar).

    In de schoen zet periode een bioscoopbon voor de sinterklaasfilm. Voor de oudste is de sinterklaasfilm vervangen voor een andere film in de bios (we kijken wel naar een film die gelijktijdig draait).

    De dag na Sinterklaas wordt de kerstboom opgezet.

    Elk jaar kiezen de meiden zelf iets uit voor in de kerstboom, vaak bij een tuincentrum, soms komen ze het ergens anders tegen.

    Met kerst lootjes trekken en een cadeautje voor elkaar kopen (daar heeft de jongste het er nu al maanden over, over Sinterklaas hoor je haar nog niet).

    De eerste dag dat de kinderen zomervakantie krijgen gaan we standaard uit eten.
     
    Indiana vindt dit leuk.
  2. Patty86

    Patty86 Fanatiek lid

    8 okt 2012
    3.271
    2.443
    113
    Vrouw
    Ontbijt met oliebollen op 1 januari. En onze kinderen bepalen wat we eten op kerstavond.
     
  3. Robijn89

    Robijn89 VIP lid

    1 feb 2015
    7.770
    4.734
    113
    Vrouw
    Op regenachtige dagen of juist na hele drukke weken het matras naar beneden en "matrassendag" houden met leuke films kijken en spelletjes doen.

    De dag na Sinterklaas de kerstboom halen en samen met de kinderen versieren.
    Voor elk gezinslid een cadeautje onder de boom.

    Met verjaardagen mag het ene kind zelf wat uitzoeken om het andere kind cadeau te geven.

    Als we op zomervakantie zijn mogen ze altijd wat uitzoeken in de speelgoedwinkel daar.
     
  4. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
    Het zondagochtend ontbijt met versgeperste sinaasappels, gekookt eitje en afbakbroodjes.

    Zaterdagavond filmavond met oudste.

    Minimaal 1 keer per jaar een (mid)week landal en dan daar bowlen.

    Met oud en nieuw spelletjes met de top 2000 op de achtergrond maar bij bohemian raphsody de muppet-versie opzetten.

    Elke avond een hoofdstuk voorlezen aan jongste. Hij kruipt dan heerlijk tegen me aan en gaat helemaal op in het verhaal.
     
    Fruity90 vindt dit leuk.
  5. Mamavanvier95

    Mamavanvier95 Fanatiek lid

    12 okt 2014
    3.361
    2.544
    113
    Vrouw
    Friesland
    Hier inderdaad ook kiezen wat we eten op hun verjaardag.

    En 1e paasdag gourmetten we altijd :)
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.983
    8.787
    113
    Elke avond lezen we onze zoon voor. We gaan met zijn 3 in ons bed zitten. Mijn man leest voor.

    Elke vakantie 1 nacht logeren op een luchtbed in de woonkamer.

    Op vrijdag of zaterdag filmavond

    Het raam mag zoon (8) versieren rond feestdagen. Halloween, sint kerst, pasen etc.

    Op studiedagen mag hij mee denken wat hij graag zou willen doen.

    Op je verjaardag kies je uit wat je wil eten.

    Elke gelegenheid wel iets knutselen. Bijvoorbeeld met verjaardagen maakt zoon altijd een kaart of tekening.

    In de herfst wandelen we meer door het bos.

    Zodra de sneeuw valt staan we buiten met de slee en houden we een sneeuwballen gevecht.

    Het weekend na de sint staat de kerstboom.
    Elk jaar kiezen we wat bij de kringloop uit voor in de boom.

    Met regelmaat spelen we bordspellen. Geen vaste dagen.
     
    cowgirl80 vindt dit leuk.
  7. Emsy

    Emsy Fanatiek lid

    29 jan 2015
    1.851
    1.668
    113
    Vrouw
    Leuk topic! Wat als eerste snel in me opkomt.

    - Op woensdag na zwemles patat eten.

    - als iemand jarig is mag hij kiezen wat voor soort taart hij wil en die maak ik dan. Vorige keer druk in de weer geweest met fondant etc. Nooit eerder gedaan maar het lukt elke keer weer.

    - en wie jarig is bepaald wat het avondeten wordt. Helaas hebben we kinderen met een dure smaak dus vaak sushi of thais haha

    - op verjaardagen ontbijten we met taart. De jarige job moet op de gang blijven wachten tot alles klaar staat, kaarsjes aan, cadeaus klaar etc en mag dan binnenkomen. De kinderen genieten daar enorm van.

    - uit school maak ik altijd een borrel plankje voor de kinderen. Fruit, komkommer, wat lekkers etc en dit mogen ze dan voor de tv opeten.

    - Met het hele gezin een kerstboom uitzoeken en deze samen optuigen.
     
  8. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    - Elke ochtend als de wekker gaat, komt onze dochter eerst even bij ons in bed knuffelen
    - elke hockeywedstrijd van mijn dochter zijn we er
    - als we weggaan (weekendje of vakantie) maak ik een koeltasje met lekkere dingen voorin de auto. Mijn dochter gaat er ook echt vanuit dat dat gebeurt
    - mijn man en dochter zetten de kerstboom op, terwijl ik zit te klagen over de rommel :)
    - elke zomer gaan we een keer ‘s avonds naar het strand om de zonsondergang te bekijken
    - als mijn man weggaat (avondje) hebben we ‘meidenavond’ en gaan we samen in bad, doen we maskers, drinken we thee en kijken we een film
    - mijn man en dochter gaan elk jaar naar de Intratuin voor de kerstshow
     
  9. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.622
    3.992
    113
    - voordat de kinderen gaan slapen gaan we altijd even wild en gek doen op ons bed. stoeien. etc.
    - als het mooi weer is in de zomer gaan we op een doordeweekse dag na school naar het strand, eten daar wat, en dan veel te laat naar huis, en volgende dag gewoon weer naar school.
    - in het voorjaar hebben we een caravan in het bos waar we heen gaan in de weekenden, vind ik ook wel een soort ritueel, sochtends broodjes halen bij de receptie, hele dag buiten spelen. in het bos wandelen en fietsen.
    - als man van huis is. slapen de kinderen om beurten bij mij in bed, of ze logeren op een matrasje naast bed
    - op zaterdag mogen ze altijd extra laat opblijven en gaan we bijv. lego masters of een film met ze kijken
    - met mijn jongste ging ik vroeger altijd op vrijdagochtend een taartje of donut eten.
    - nu gaan we op een vrije zaterdag ochtend altijd naar de markt in de stad en eten we een bagel bij bagels en beans
    - in vakanties gaan we naar de bioscoop
    - op vrijdagavond hebben we vaak een borrelavond, lekker wat hapjes een drankje erbij. gezellig met elkaar aan tafel zitten en een spelletje doen
     
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.931
    113
    Vrouw
    Het verjaardagsontbijt als iemand jarig is. Jarige blijft boven. Rest maakt het ontbijt, versiert de kamer en legt de cadeautjes klaar.
    Jarige komt beneden. Eerst toegezongen worden. Dan cadeautjes en daarna de intussen koud geworden croissantjes eten :)

    We kijken zelden reguliere tv. Behalve deze tijd. Sinterklaasjournaal :D
     

Deel Deze Pagina