Ben ik nu zo geëmancipeerd? of ligt het daar niet aan? Overal wordt er vaak over papadag gesproken, is het de rest van de week dan mamadag ofzo? En als de vakanties er weer aan komen wordt er aan werkende moeders gevraagd: goh hoe ga je dit nu oplossen? en nee aan mijn man is dit nog nooit gevraagd... Als je zwanger bent wordt er aan je gevraagd: ga je minder werken of hoe ga je het oplossen? Mijn man krijgt nooit zulke vragen. (hij heeft wel ouderschapsverlof). Nou zeg, soms wordt ik daar echt pissig van! Alsof mama's alles maar moeten regelen. Nederland lijkt hier bekrompen in. Alsof alleen mama's kinderen hebben! Sorry hoor, moest t ff kwijt
tjah hier houden we helemaal niet van dat geneuzel als papadag. maar hier is het zo dat mijn man gemiddeld 70 uur per week werkt dus vind ik het niet meer dan normaal dat ik de verzorging van plurk op me neem. werk maar 6 uurtjes. en tuurlijk als hij thuis is maakt hij ook heus wel een flesje klaar of verschoont es een luier. maar ik doe haar in bad, geef haar eten en de algehele verzorging. dus het ligt maar net aan de situatie he
Oh hou op, als ik vertel dat ik 4 dagen werk is de algemene reactie; 'Goh, dat is best veel hm?' gecombineerd met de 'ben-jij-wel-een-goede-moeder-blik', als ik vertel dat mijn man 4 dagen werkt staat half Nederland te klappen voor hem. Belachelijk. Maarja, kan er helaas niks aan veranderen.... Gelukkig gaat het hier wel gelijk op als ze ziek is en mbt vrij nemen, maar ik vind het maar raar dat het altijd op de moeder aan moet komen, volgens mij kunnen we nog steeds niet alleen kinderen maken, toch?
Ik erger me ook kapot aan dat 'papadag' gedoe hoor. Gister vroeg de tandarts waar mijn dochter was, dus ik zei 'thuis bij dr vader'. Zegt ze 'oh, lekker.. heeft hij papadag!'... Dus ik: 'nou eh.. hij is gewoon thuis bij zijn kind net als ik 2 dagen in de week'. 'Oja, tuurlijk' zei ze toen maar snel. Idd, hoezo papadag? Is niet erg maar ik hoor (bijna) niemand mamadag zeggen. En dan ook nog 'lekker papadag' Alsof hij de hele dag alleen maar speelt met haar. Hij doet minstens zoveel als ik doe. Zoals het hoort8)
Tsja, mama's spelen een hele andere rol dan de vader. Vind het soms ook wel irritant. Ik werk in de zorg, en 28 uur. Onregelmatige diensten dus vaak late of slaap. Het is makkelijk te combineren. Maar mensen kijken je meteen aan zo van: "jeetje 28 uur, dat is toch veel te veel, wil je dat wel". Tsja, als ik dat niet wilde deed ik dat natuurlijk niet. En papa dag, hoor er ook wel eens van. Als in het weekeinde werk en mijn man bij de kleine is, is het dus papadag. Moeders moeten zorgen dat alles loopt en op de rit is. Het is meer van vroeger denk ik. Vrouwen waren altijd bij de kinderen thuis, maar goed, tegenwoordig werken moeders ook.
Hahaha, grappig, pas had ik het hier nog met mijn man over. Hij gaat na de bevalling een dag minder werken en mensen zeggen dan ook altijd: Oh, heb je een papadag? Zijn reactie: Uuuhhh, nee, ik ga gewoon een dag minder werken om ook voor mijn kind te zorgen. En idd, zijn de dagen waarop ik niet ga werken dan mamadagen? Mensen bedoelen het vast niet verkeerd als ze de term papadag gebruiken, maar ik krijg jeuk van zulk soort termen. Net als mensen die zeggen dat als de vader een dag bij de kinderen is omdat moeder een dagje gaat shoppen bijvoorbeeld dat hij "op de kinderen past". Hoezo oppassen???? Wie past er nou op zijn eigen kind? Als je als moeder op zaterdag met je kind(eren) thuis bent omdat vader moet voetballen zeggen mensen toch ook niet dat je aan het oppassen bent?
Inderdaad iets waar ik me soms ook over verbaas, papa dag! Hoezo is het zo speciaal als papa een dag thuis is met de kids? Bij ons is het de normaalste zaak van de wereld dat papa ook wel eens thuis is en mama aan het werk oid. Ik werk dan wel partime,maar ga straks weer naar school. Waarom zou ik mijn dromen opgeven we kunnen het ook zo eerlijk verdelen dat we samen onze dromen kunnen waarmaken en voor de kids zorgen.
Vreselijk! Al was het alleen al om het woord zelf. Er wordt weer zo'n woordje bedacht in de gratis zwanger/moedertijdschriften en alle schapen blaten het na. Mijn excuses hoor, ik zal me vast ook wel eens schuldig maken aan het napraten, maar Papadag vind ik sneu. Arme kindjes, is er maar 1 dag papadag? Nou bij ons thuis is het iedere dag papadag en ook mamadag en ook zoontjedag. Je bent toch 1 gezin? Wij zijn zelf geen hippe ouders volgens de bladen, maar wel heel gelukkige. Ook zónder papadag. Hier is de situatie dat mama thuis is sinds zoon er is en papa werkt zoals velen 5 dagen in de week. Helaas is er nog niet overal de mogelijkheid om voor een man minder te gaan werken. (ps wij hebben een vriend die vroeger 'normaal' was en sinds hij zijn huidige vrouw heeft is hij gehersenspoeld en bezigt nu ook woorden als papadag, de kids e.d.)) Leestip: turbotaal van Jan Kuitenbrouwer. Erg grappig, is wel een wat verouderd boekje, maar velen zullen er nog erg om kunnenlachen
Laten we eerlijk zijn, de meeste mannen werken toch nog full-time en de vrouwen part-time. Laatst in dat topic met hoeveel uren werk jij verbaasde ik me over hoe weinig uren er gewerkt worden! Dan is het toch ook eigen schuld dat "men" er zo over denkt. Ik doe er zelf overigens ook gewoon aan mee hoor...
hier ook een papadag hoor, maar als ons meisje ziek is lossen we het samen op, hij neemt vrij en ik ook. ach die papadag is gewoon een uitspraak geworden, ik vind het allang mooi dat het tegenwoordig meer geaccepteerd is dat mannen dat doen en ook voor elkaar krijgen bij de baas.
ohhh heel herkenbaar die frustratie... Mijn man werkt 3 dagen en ik 5... Tegen mijn man zeggen ze altijd.. joh wat goed van je dat je maar 3 dagen werkt.. en tegen mij zeggen ze... joh wat werk je veel zeg...(werk trouwens 29 uur) Ik vind dat ook altijd zo irritant... maar goed... het is niet anders...
Ik hoor idd vaak het woord papadag om mij heen, hier is het altijd mamadag omdat de vader van mijn kind nooit naar zijn zoon omkijkt... maar dat even terzijde haha. Maar ik vind het een vreselijk woord Papadag! En dit hoor ik ook heel vaak om mij heen dat heel veel mensen dit woord vreselijk vinden
Blèg, ik vind dat zo'n stom woord, bah! Ik gebruik het ook niet, net wat je zegt, waarom wel papadag en geen mamadag? Onzin.
hahaha, ach ik ben gewoon een zeur, want ik vind heel veel van dat soort woordjes stom. Ik kreeg laatst een stapeltje ouders van nu en ik voelde me totaal niet verwant met de mensen die worden geinterviewd of die colums schrijven. het lijkt wel of er 'ouders-jargon' is ontworpen en dat iedereen dit begrijpt, behalve ik. Nogmaals lees Turbotaal van Jan Kuitenbrouwer, dan zie je hoeveel van dit soort opmerkingen en woorden in onze taal zijn opgenomen. Erg grappig en natuurlijk maak ik mezelf ook weleens schuldig aan zo'n opmerking, maar dat telt niet, he