wat zijn leerrijke spellen voor kinderen van 3 jaar? of leuke concentratiespellen?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sydneys, 17 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sydneys

sydneys Niet meer actief

Zoontje van 3 jaar is heel speels. Wij vinden dit heerlijk om te zien maar volgens anderen is hij te speels :(. Hij kan geen opdrachtjes uitvoeren als er een bal of schijf in de buurt is en alweer, 'anderen' maken zich er zorgen om. Wij niet.
    Nu gaat hij in juni getest worden maar hij kan zich dus echt niet concentreren waardoor er een grote kans is dat uit die testen een hele verkeerde uitslag gaat komen.

Vraag je hem alles tijdens het wandelen zal hij alles beantwoorden, of vraag je hem af en toe een vraag tijdens het spelen zal hij ook alles beantwoorden.
    Vraag je hem iets terwijl hij moet zitten beantwoord hij de 1e vraag, bjj de 2e vraag kijkt hij naar speelgoed en de 3e vraag hoort hij al niet meer want dan wil hij alleen nog maar spelen.

Iemand tips om dat wat te oefenen? Gisteren is het voor het eerst gelukt om loco bambino te spelen. 2 keer 2 spelletjes.
    Hiervoor is het nooit gelukt want zelfs die vierkante blokjes krijgt hij aan het tollen :D

Verder kan hij alleen stilzitten met in boekjes lezen maar dan heb je ook kans op een kopstoot :p

Kleuren lukt ook niet. Dat zijn 2 groene strepen en dan is hij klaar

2. amdaa

amdaa VIP lid

28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Houdt hij van gezelschapsspelleTjes: memory, knappe koppen, dierenvrienden, samen puzzelen, dat soort dingen?

3. sydneys

sydneys Niet meer actief

Puzzelen is ook een ramp. Is nog nooit gelukt, beland alleen onder de kast. Straks nog eens proberen.
    knalle koppen hebben we niet. Memorie straks eens proberen

4. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.500
    4.342
    113
    Vrouw
    En als je eens begint met veel simpelere (en leukere) opdrachtjes, zoals Nijntje verstoppertje? Of memory en dan beginnen met 4 of 6 kaartjes?

5. sydneys

sydneys Niet meer actief

Nijntje verstoppertje vind hij wel leuk. Dan is hij ook actief bezig en kan hij zich wel concentreren.
    Misschien een puzzel van 4 stukken en de stukken verstoppen? Dan is hij ook bezig en moet toch de puzzel maken? Het stilzitten is voornamelijk het probleem. En het rare is, stilzitten is het probleem en toch is hij heel erg rustig. Geen wildebras :)

6. Emm27

Emm27 Fanatiek lid

24 mrt 2013
    1.910
    387
    83
    Loco bambino is hier een hit. En het Nijntje geluidenspel. Natuurlijk maar voor max een half uur leuk maar dat is niet erg.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.382
    10.328
    113
    Nijntje verstoppertje, nijntje stoelendans, bewegen maar moet ook luisteren.

8. sydneys

sydneys Niet meer actief

Loco bambino begint te lukken. Lukte eerder echt nooit, gekocht met sinterklaas.
    Nu 2 spelletjes achter elkaar. Wel nog de gemakkelijkste om hem aan te leren hoe het werkt.
    gisteren een boek gekocht met spelletjes, dadelijk eens proberen.
    en net een bod gedaan op marktplaats met knappe koppen.

Alleen met boeken kijken, dat kan hij gerust een uur doen. Zelf moet je wel oppassen voor kopstoten :)

9. VBJ82

VBJ82 Niet meer actief

Spel de boomgaard van Haba!
    Of anders memory of domino (van diezelfde kaartjes aan elkaar leggen). Wij deden dat eerst gewoon met een grote stapel en dan zoeken welke bij elkaar hoorde en later pas echt het spel.

10. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.901
    5.217
    113
    Home
    memory/domino doen wij regelmatig wel op zijn manier :p hier is het vaak 1 potje en dan is zijn interesse ook alweer door iets anders gewekt
    of visjes spel vind mijn zoontje ook erg leuk

nu sinds kort ook hamertje tik ook wel een succes

11. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.969
    3.976
    113
    Mag ik vragen waar ze hem op gaan testen dan?

Ik vind het vrij normaal dat een kind van 3 zich nog niet zo heel lang kan concentreren op iets wat hij niet zo leuk vindt. Want op een bal of een boekje kan hij zich dus wel concentreren als ik je verhaal goed begrijp!
    Mijn dochter is bijna 4 en kan zich nu redelijk concentreren, maar puzzelen heeft ze nog steeds een hekel aan. Spelletjes als domino, memory en dobbelsteenspelletjes gaan nu wel goed. Bambino loco is inmiddels te makkelijk, maar tot 3 jaar hield ze ook hooguit twee spelletjes vol hoor, daarna ging ze hele andere dingen doen met die blokjes..
    Terwijl ze prima lang naar een verhaal kon en kan luisteren en met knutselen kan ze zich heeeeel lang concentreren.

Zijn er dan nog meer dingen waar ze zorgen over hebben naast zijn concentratie?

12. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik denk dat hij knappe koppen wel erg leuk zou vinden dan

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dat wou ik dus ook al de hele tijd zeggen. Verhaal van TS klinkt helemaal als mijn dochter. Zelfs nu nog op 3,5 jaar. Zo uitzonderlijk is dat toch niet?

14. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.818
    2.678
    113
    Klinkt precies als mijn dochter van bijna 4. Stilzitten en concentreren is niet haar ding, puzzelen en kleuren dus ook niet. Rennen, springen, stuiteren en voetballen wel. Maar kom op, het is een peuter, die hóren te spelen toch? Aan wiens verwachtingen voldoet hij niet, en van wie moet hij getest worden?

Qua spelletjes hebben wij Knappe Koppen, Bambino Loco, Stef Stuntpiloot, Wie ben ik, Photo Safari. De concentratie en rust om één spel helemaal af te maken heeft ze nog niet.

Het niet kunnen stilzitten komt bij mijn dochter trouwens deels door haar hypermobiliteit.

15. sydneys

sydneys Niet meer actief

#15 sydneys, 17 apr 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 apr 2016
    Gewist. Voor meer info privé

16. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nou, hier toch een 3,5 jarige die zich echt geen 20 minuten kan concentreren hoor. Vind ik zelf ook behoorlijk vervelend soms, ik wou dat ze het langer kon, maar het is wat het is. Heb ook al veel te horen gekregen dat ik haar moet laten testen op ADHD, maar kom op zeg, het is een kleuter.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als ik je verhaal lees maak jij, het cb (die arts of ook nog kinderarts uit ziekenhuis?) en de leidsters van psz geen zorgen, maar 1 persoon wel. Deze maakt zich vooral zorgen omdat je 3 jarige zoon niet mee wil werken bij bepaalde testen.

Klopt dat?

Zover ik het heb begrepen is het spelgedrag van een 3 jarige juist vluchtig met iets spelen en dan graag snel met iets anders spelen. En dan graag snel weer met iets anders.
    Langer spelgedrag (en dus concentratie) komt pas op latere leeftijd.
    Overigens kan dit nog wel verschillen per kind.

Ik zou, als ik mijn kind zou laten testen, dit door een andere persoon of zelfs organisatie laten doen.
    Onze oudste heeft een diagnose en er zijn testen gedaan. Sommige wou hij wel meewerken, anderen juist niet. Daar werd niet direct de 'schuld' bij onze zoon gelegd, maar gezegd "het lukt mij niet om hem het te laten doen". Ik kan het niet goed omschrijven, maar het komt heel anders over dan jouw verhaal. (Meer persoonlijke informatie kan via pb)

Ik zou je willen adviseren even puur naar je eigen gevoel te luisteren. Wat denk jij? Erna naar de leidsters van de psz, of iemand anders die hem en andere kindjes vaak zien, en te vragen naar hun ervaringen en mening. Ik vind zoiets doorgaans meer waard dan iemand die mijn zoon even vluchtig ziet, hoewel dit ook per persoon kan verschillen.

Kwa spellen, hier vinden ze knibbel, knabbel huisje erg leuk.

18. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Ohja, hier staat dat een 6 jarig kind zich 10 minuten zou moeten kunnen concentreren op 1 ding. Op iets wat ze niet zelf hebben uitgezocht.

Dus wat zou je dan van een 3 jarige verwachten? Zeker met testjes....

Bron;
    Concentratieprobleem | Concentreren, soms heel lastig

19. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dank je en het klopt wat je zegt.
    Hij gaat getest worden door adelante en ik hoop dat ons mannetje zich daar goed voelt zodat hij lekker zichzelf kan zijn.
    Zoontje heeft mijn karakter en dan duurt het een tijdje voor hij zich op zijn gemak voelt, moet eerst de mensen een beetje vertrouwen. Zodra hij aanvoelt dat iemand iets van hem verwacht doet hij niks meer. En ik geef hem geen ongelijk, hij is 3 jaar, geen 8.

Maar ik kan hier niet alles typen.

Ik wil dus een beetje met hem oefenen, zodat hij weet hoe sommige spelletjes gaan. Wel alleen als hij wil en het leuk vind

20. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Wat willen ze testen?

Deel Deze Pagina