Prikkelbare darm??

Discussie in 'De lounge' gestart door Lamode, 13 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Hoi Dames,
    Twee jaar geleden had ik veelal last van buikpijn, opgeblazen gevoel, bij licht drukken voelde ik pijn (alsof er lucht in me buik zat), soms drukkend gevoel bij vrijen etc.
    Toen ik naar de huisarts ging en hij mijn klachten hoorde, ging hij me buik onderzoeken en concludeerde dat ik prikkelbare darm syndroom heb.

Verder nooit meer aan gedacht en geaccepteerd. Nu is het me opgevallen dat ik de afgelopen maanden als ik iets eet (weet niet wat) ik 1 uur na het eten een rommelig gevoel heb, aandrang heb en ik moeilijk/niet kan ophouden en de ontlasting er spuitend uitkomt (excuses voor dit detail).
    Pijnlijk en drukkend gevoel is dan gelijk weg en het voelt als een opluchting.

Nu vraag ik me af of dit typisch prikkelbare darm is? Of ben ik ergens allergisch voor wat ik blijkbaar eet? We aten vandaag wraps, tomaat, komkommer, mais, zure room, gehakt en Mexicaanse kruiden.
    Vorige keer dat ik dit had aten we zelfgemaakte Indische kippensoep (kant en klare Indonesische kruiden gebruikt).

Klinkt iemand dit bekend in de oren?
    Alvast bedankt.
    Groeten Lamode

2. MeFlower

MeFlower Niet meer actief

zeker niet typisch, ik heb het ook PDS.. maar dit is niet specifiek wat hierbij hoort.
    Wel moet ik op mijn voeding letten want ik kan bijvoorbeeld slecht tegen melk, kruiden en buitenlands eten ( grieks , chinees etc)
    Cola etc laat ik ook staan.

Ik zou er toch even naar laten kijken... en als eea goed is, dan gaan kijken naar wat eet je precies, wat valt goed en valt niet en je er dan strikt aan houden.

3. MeFlower

en even terug komend op wat je gegeten hebt.. in beide zaten... kruiden! dus dat ZOU kunnen dat je daar niet tegen kunt

4. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Hoe is bij jou vastgesteld dat jij PDS hebt?

Toen ik 6 weken terug bij de huisarts was (voor iets anders) had ik aangegeven dat ik weer last had van mijn buik, heeft hij wederom even gevoeld en geluisterd en had gevraagd of ik ontlasting wilde inleveren voor een bacterie (hier kwam niks uit).
    Heb dus niet echt het idee dat ik weer terug kan voor bovenstaande klachten.

5. suus02

suus02 Fanatiek lid

30 jan 2009
    3.391
    871
    113
    home sweet home
    Heb ook een prikkelbare darm. Als ik iets eet wat ik niet goed verdraag heb ik ook echt heel erg buikpijn en moet ik na de wc (diarre) en daarna is de pijn over. PDS vast gesteld door darmonderzoek.

6. Knuffie85

Knuffie85 Niet meer actief

Bij mij idd ook vastgesteld door een dokter. Niet door verdere onderzoeken in het ziekenhuis.
    Maar herken heel erg wat je schrijft. Als ik wat gegeten heb wat me niet goed is gevallen, super erge buikpijn ineens vlug rennen, diarree en daarna niets meer.
    Vaker idd als ik pittig eten heb gehad. Dat doe ik dus ook minimaal.

7. MeFlower

De huisarts.. na meerdere keren kijken en analyseren van klachten en eten. Ik zou de kruiden voorlopig schrappen en vervangen door zachtere kruiden niet pittig etc. Vezels is overigens wel goed, maar wel voldoende water erbij drinken!

8. Zusterke

Zusterke Niet meer actief

Pds mag de huisarts alleen vaststellen als al het andere is uitgesloten... Dus eerst doorverwijzen voor darmonderzoek.

9. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Vanochtend huisarts gebeld over bovenstaande. Heb vannacht ook nog 2x naar de wc moeten rennen.
    Gevoelige buik nu zodra ik kruik erop leg voel ik een lichte druk.

Huisarts gaf aan zolang ik geen bloed poep, koorts heb en de buikpijn zo erg wordt dat ik niet kan zitten of staan ik maar terug moet komen :). Zoiets verwachtte ik al ...wilde eigenlijk niet bellen vanochtend maar dit toch gedaan.

Huisarts dacht dat het een buikgriep was die nu erg heerst en moest maar even uitzieken en paar dagen aankijken.

10. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Ik heb ooit de diagnose gekregen nadat de huisarts aan mij vroeg of ik wel normaal at.. Wist ik veel wat normaal was. Bleek dat ik helemaal eetgestoord was en ik pbs had door gewoon hele rare en onregelmatige eetgewoontes te hebben.. Elke dag rond het zelfde tijdstip eten, balans erin. Dietiste gezien en nooit meer last gehad van pbs.. En ik viel echt flauw en kreeg echt last van opvliegers.. Direct naar de pbs diagnose waarbij ze dus aanraden vanalles te vermijden werd het alleen maar erger, vandaar dat ik mijzelf daarna heb doorverwezen naar de dietiste.

11. Moshi

Moshi Actief lid

21 okt 2015
    279
    4
    18
    NULL
    NULL
    M'n ervaring is dat de huisartsen te snel stempel van prikkelbare darm geven zonder dat een mdl arts een uitgebreid onderzoek heeft gedaan.
    Loop al jaren met klachten, pas bij een hevige bloeding kreeg ik een darmonderzoek en allerlei allergie testen, niks aantoonbaars gevonden en nu nog een raadsel wat ik heb.

12. Lamode

Lamode Bekend lid

19 feb 2014
    808
    185
    43
    Vrouw
    Resultaat bij mij is dat ik niet meer de huisarts durf te benaderen.
    Ga het advies opvolgen van Void volgen en een diƫtiste inschakelen.
    Las zelfs op internet dat een osteopaat verlichting kan bieden.

Oow ja, vanochtend advies gekregen om Yakult dagelijks te drinken van de doktersassistent. Schijnt hiermee de buikpijn/klachten te verminderen.

13. nijntje11

nijntje11 Fanatiek lid

16 nov 2009
    3.000
    10
    38
    noord-brabant
    Is een andere huisarts dan geen optie?
    Ik heb ook pds, maar die diagnose heb ik van de mdlarts gekregen na een serie onderzoeken waarbij andere zaken uitgesloten zijn. Nogmaals, alleen dan kan een arts je deze diagnose geven.

14. vertelikniet

vertelikniet Niet meer actief

is het niet zo dat je per ongeluk op lactose reageert? Ik heb op hele jonge leeftijd diagnose pds gekregen zonder verder onderzoek, toen ik zwanger was van den jongste kreeg ik galkolieken galblaas verwijderd en ik werd erg ziek steeds na inname van melkproducten, na wat onderzoek bij de mdl arts bleek ik lactose intolerant te zijn.
    Vreselijke diarree en buikpijn na inname,

Inmiddels weten we dat onze dochter het ook heeft en ik dus geen pds had maar lactose intolerant ben geweest al die jaren het blijkt bij ons genetisch te zijn weten nu dat moeder oom en oma dus ook geen pds hebben maar lactose intolerant zijn.

Deel Deze Pagina