weet niet of ik het hier moet zetten, of bij baby en dreumes maar denk dat jullie meer tips (kunnen) hebben. Daniel is nu 2,5jaar, Lydia word over 2weken 1jaar. Paar weken terug zijn we verhuist en nu moeten de ukken bij elkaar op 1 kamer slapen. Eerste tijd geen probleem, daniel was zo moe dat hij vaak op de bank al in slaap viel dus dat was dan alleen nog even overleggen, maar de laatste 2weken... Lydia gaat rond 19.00 naar bed, is dan gewoon echt moe. Dus pyamaatje aan etc, ondertussen komt daniel erbij staan en kleed zich ook vast om voor zover het alleen lukt, mama steekt af en toe hand opzij om te helpen Lydia in bed, flesje erbij, kus en aai, gordijnen dicht, daniel aait nog een keer en loopt dan lief mee naar de kamer. Tot zover geen probleem. Tussen 20.00/20.30 is het bedtijd voor daniel. Ik krijg hem zonder problemen in bed, gaat lekker liggen, vraagt of ik nog wel lezen/zingen, geen probleem, lydia slaapt er doorheen. Flesje water bij zn bed, potje staat er, deken/kussen liggen goed, beer is er...Truste knul. Ik doe de deur dicht en binnen 5minuten is het keten. Lydia wakker, Daniel wakker, lachen en kletsen in het vrolijkste geval, in het andere geval begint lydia te brullen. Ook klimt daniel vaak bij lydia in bed, je raadt het al, dan slapen ze helemaal niet meer. Dus daniel terugleggen in eigen bed, lydia weer goed leggen en zo nog een paar keer. Je wil niet weten hoevaak ik al boos ben uitgevallen eerste paar keer daniel weer naar de kamer gehaald zodat lydia kon slapen, maakte niet uit, dan gingen ze gewoon uurtje later ofzo weer verder. Van de week bij de 3de x waarschuwen lydia naar de kamer gehaald omdat ik daniel niet wil belonen door hem langer op te houden. Maar vanavond bleef daniel gewoon wakker, nu is het 22.20, lydia speelt nog op de grond, daniel is nu 5min stil maar durf lydia niet goed weer op bed te leggen, bang dat het weer overnieuw begint, weer bij elkaar in bed etc. Daniel slaapt nu...in lydia's bed. Hij was weer bij dr in bed geklommen, heb lydia eruit getild, daniel neergelegt en hij was zo vertrokken. Jullie nog tips wat ik eraan kan doen dat ik nog een beetje avond overhou zonder politieagente te zijn? Daniel zn zijkant weer erin doen zodat hij ook een ledikant heeft? ben dan alleen bang dat als hij snachts moet plassen er niet op tijd uit is
Dat is lastig zeg! Ik heb nog geen twee kinderen maar wel eentje die ook constant uit bed kroop, hier was de oplossing heel simpel. Als ze in bed blijft krijgt ze de volgende ochtend een sticker, een op der hand en een op de karton op der deur. En ze vind t geweldig! Ze is wel iets jongen want ze word deze maand twee. En andes miss juist iets van speelgoed weghalen als hij wel uit bed is gekomen, maar liever positief belonen! Ik was echt heel verbaasd maar vanaf avond 1 dat we dit hebben ingevoerd is ze niet meer uit bed gekomen. Een keer geen sticker gehad omdat ze snachts wakker was geworden en wel uit bed was gekomen en dit vond ze ook echt heel erg. Veel succes!
Misschien kan je Daniel in jullie bed laten slapen? Dan leg je hem in zijn eigen bed als jullie ook naar bed gaan. Werkt vast beter, aangezien de kinderen dan al dieper in slaap zijn.
Heel consequent blijven en hem continue terug in zijn eigen bed leggen. Nu mag hij in het bed van zijn zusje slapen dus heeft hij "gewonnen". Hoe lastig ook ik denk dat het even flink doorzetten is. Je zou hem in zijn ledikant kunnen leggen. Onze jongste van 3,5 roept ook gewoon dat ze moet plassen en ik ga er dan even uit. Ik bind het niks dat een kindje van 2,5 zelf op het potje gaat. Maar hij is bezig jullie flink te testen dus zelf zou ik niet toegeven. Misschien is het tijdelijk en issie een beetje van slag door de verhuizing. Voor hem veranderd er een hoop moet ineens een kamer delen. Ik vind zijn bedtijd ook erg laat 20.00-20.30 voor een 2,5 jarige misschien is hij over zijn slaap heen? Of slaap hij 's middags nog en issie om 20.00 uur gewoon nog niet moe. Bij ons was de overgang van middagslaapje naar geen slaapje met 2,5. Ze redden het net niet zonder maar met slaapje sliepen ze om 22.00 nog niet.
ik heb er 2 op 1 kamer. jongste was 2 toen ze bij elkaar kwamen de oudste 4. het was een avond of 3 keten toen gingen ze redelijk slapen. de jongste ging wel eens bij de oudste in bed liggen en klieren. waar de oudste dan gelukkig gewoon doorheen sliep. ik zou kijken welke het makkelijkste ergens doorheen slaapt of gaat slapen en die eerder in bed leggen. je kan dus 2 dingen doen. als je Lydia slaapt en je legt Daniel in bed ga je op de gang staan en iedere keer als hij er uit komt leg je hem terug. zodat hij leert dat hij er niet uit mag. tenzij om te plassen. of je legt Daniel eerder op bed. wacht tot hij slaapt en dan Lydia. wat je ook nog kan doen is bij Daniel gaan liggen tot hij slaapt. een voorwaarde is wel dat hij goed moe moet zijn he.. ik ben ook vaak zat boos geweest. helaas helpt t niet maar soms denk je aaaaaaah! maar ja aan de andere kant het is ONZE keus om ze op 1 kamer te leggen. het is natuurlijk wel gezellig. aan 1 kant moedig ik de leuke omgang tussen hun aan. hoop dat ze dikke maatjes worden en vind het heerlijk om wakker te worden met hun gekeet s'ochtends.. (mits het niet te vroeg is... )
@joyce86, ik vind dat een beloning gelijk moet (zoals na een plas op de pot/wc) en niet pas de volgende dag. Dan zit er nog te lang tussen omdat daniel nog geen besef van tijd heeft. (morgen gaan we naar oma = na 5min) @line, op ons bed slaaptie alleen als we er bij zijn @twinkle star, waarom vind je het niks als een 2,5jarige zelf op het potje gaat? als hij eerder naar bed gaat slaapt hij helemaal niet. Smiddags slaaptie al een jaar niet meer. Is nu rond 9u wakker sochtends. Heeft altijd al gehad sochtends lang slapen en savonds laat. @cherie, daniel eerder op bed leggen heeft geen nut, hij slaapt dan toch niet en lydia tolt van de slaap. @salapio, nope, past geen bedje bij op onze kamer. kinderen liggen op de grote kamer omdat ik op onze kamer geen 2bedjes+commode+kast kwijt kon. Bij ons staat er nu alleen een bed en tis vol
gisteravond viel hij op de bank in slaap en heb ik hem zo weg kunnen leggen Misschien niet erg verantwoord (gebeurd laatste weken vaker) maar bespaart wel hoop strijd